Training of interdisciplinary engineers through an active methodology with integrating subjects

Authors

  • Maria Aydé Angarita Velandia, MAV
  • Flavio Humberto Fernández Morales, FFM
  • Julio Enrique Duarte, JD

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2016v11n2.555

Keywords:

Taining of engineers, Project-oriented learning, Multidisciplinarity, Generators

Abstract

The training of engineers in multidisciplinary subjects is a complex task, insofar as it requires developing competences of several well-established disciplines. This is the case of electromechanical, mechatronics and biomedical engineering, in which in order to achieve the training objectives, it is necessary to work on integrative subjects. The present document reports a methodology of active university teaching on a specific subject of integrative character. As an integrative subject, the automation of a generator set is proposed. It also applies a methodology of five phases, each with its activities, competences and evaluation to be placed in the classroom during an academic period. The problem was addressed with students of electromechanical engineering, adopting a modular design approach to solving the problem. The modular solution allows organizing work groups, adapting their conformation to the amount and interests of students. It also allows collaborative learning, encourages responsibility in the execution of tasks and enhances communicative skills because the success in the final result will depend on the degree of compliance and commitment of each group in the assigned work

Author Biographies

  • Maria Aydé Angarita Velandia, MAV

    Licenciada en educación industrial-electricidad, Magíster en educación, docente Liceo La Presentación, Sogamoso. Correo electrónico: maria_aide1@hotmail.com.

  • Flavio Humberto Fernández Morales, FFM

    PhD. Electrónica, docente titular, Escuela de Educación Industrial, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Correo electrónico: flaviofm1@gmail.com

  • Julio Enrique Duarte, JD

    PhD. en Física, docente titular, Escuela de Educación Industrial, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Correo electrónico: julioenriqued1@gmail.com

References

Altintas, Y., & Croft, E. A. (2002). Electro-mechanical design engineering: a progress report and future directions for mechatronics education. International Journal of Mechanical Engineering Education, 30 (4), 325-339. doi: 10.7227/IJMEE.30.4.5

Angarita-Velandia, M. A., Fernández-Morales, F. H. & Duarte, J. E. (2011). Utilización de material didáctico para la ense- ñanza de los conceptos de ciencia y tecnología en niños. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 2 (1), 35-43. Recuperado de: http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/investigacion_duitama/article/view/1307

Angarita-Velandia, M. A., Fernández-Morales, F. H. & Duarte, J. E. (2014). La didáctica y su relación con el diseño de ambientes de aprendizaje: una mirada desde la enseñanza de la evolución de la tecnología. REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN, 5(1), 46–55. https://doi.org/10.19053/20278306.3138

Avila-Guerrero, F. M. (2011). Enseñanza de la administración: una mirada desde las teorías organizacionales y la pedagogía. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 1 (2), 53-62. Recuperado de: http://revistas.uptc.edu.co/revistas/ index.php/investigacion_duitama/article/view/1302/1297

Bonilla-González, J. P. & Prieto-Ortiz, F. A. (2016). Determinación del estado de maduración de frutos de feijoa mediante un sistema de visión por computador utilizando información de color. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (1), 111-126. http://dx.doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5603

Bustamante-Zapata, L.F., Porto-Pérez, I.A. & Hernández-Taboada, F. (2013). Gestión estratégica de las áreas funcionales de la empresa: una perspectiva competitiva internacional. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 4 (1), 56-68. doi: 10.19053/20278306.2607

Cárdenas, J. A., & Prieto-Ortíz, F. A. (2015). Diseño de un algoritmo de corrección automática de posición para el proceso de perforado PCB, empleando técnicas de visión artificial. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5 (2), 107- 118. doi: 10.19053/20278306.3720

Carreño-Bodensiek, C.G. (2010). Sistema de control y monitoreo automatizado para gases en minas de carbón. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 1 (1), 61-69. Recuperado de: http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/investigacion_duitama/article/view/1294

Carvajal, J. H. (2013). Revisión y análisis de diseño mecatrónico para diseño curricular transdisciplinario de programas de ingeniería multidisciplinares. Scientia et Technica, 18 (1), 86-94. Recuperado de: http://revistas.utp.edu.co/index.php/ revistaciencia/article/view/8253

Castro-Galeano, J.C., Pinto-Salamanca, M. L., & Amaya-Quitián, M. F. (2014). Diseño y construcción de una Bobina Tesla de 1680 W, para la enseñanza de conceptos básicos en sistemas eléctricos de potencia. REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN, 5(1), 66–74. https://doi.org/10.19053/20278306.3142

Cerón-Correa, A., Salazar-Jiménez, A. E. & Prieto-Ortiz, F. A. (2013). Reconocimiento de rostros y gestos faciales mediante un análisis de relevancia con imágenes 3D. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 4 (1), 7-20. doi:10.19053/20278306.2563

Chinowsky, P. S., Brown H., Szjanman A., & Realph A. (2006). Developing knowledge landscapes through problembased learning. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, 132 (2), 118-124. doi: 10.1061/ (ASCE)1052-3928(2006)132:2(118)

Dankovic, D., Vracar, L., Prijic, A., & Prijic, Z. (2013). An Electromechanical approach to a printed circuit board design course. IEEE Transactions on Education, 56 (4), 470-477. doi: 10.1109/TE.2013.2257784

Dar-Chin, R., Shao-Tsu, C., & Yi-Ping, L. (Octubre de 2004). Strategies for constructing problem-based learning curriculum in engineering education. En International Conference on Engineering Education, llevado a cabo en Gainesville, Estados Unidos

Fernández, F. H. & Duarte, J. E. (2013). El aprendizaje basado en problemas como estrategia para el desarrollo de competencias específicas en estudiantes de ingeniería. Formación Universitaria, 6 (5), 29-38. doi: 10.4067/S0718- 50062013000500005

Fernández-Morales, F. H., & Duarte, J. E. (2012). Desarrollo de un caudalímetro digital para la medición de caudal de ríos. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 3 (1), 44-51. Recuperado de: http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/investigacion_duitama/article/view/2130

Filgueiras, M. L. & Castro, M. (2012). La capacidad de absorción para la innovación: estudio de caso en la Generación Distribuida Cubana. Ingeniería Energética, 33 (3), 217-228. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S1815-59012012000300005&lng=es&nrm=iso

León-Medina, J. X., & Torres-Barahona, E. A. (2015). Herramienta para el diseño de sistemas de posicionamiento tridimensional usados en fabricación digital. REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN, 6(2), 155–167. http://doi.org/10.19053/20278306.4603

López-Guayasamin, M. R., Castrillón, O. D. & Cano, E. (2016). Análisis de eventos sobre transformadores de distribución en una empresa del sector eléctrico en Colombia. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada, 1(27), 112-117.

Micheau, P., & Masson, P. (2000). Laboratory experiments and projects for teaching mechatronics to mechanical engineers. En IFAC Conference on Mechatronics Systems, llevado a cabo en Damstadt, Alemania.

Mora-Mendoza, E. Y. , Sarmiento-Santos, A., & Casallas-Caicedo, F. M. (2014). Implementación de un sistema de tratamiento con plasma para gases utilizando una celda de descarga de barrera dieléctrica. REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN, 5(1), 56–65.

https://doi.org/10.19053/20278306.3141

Painean, Ó., Aliaga, V., & Torres, T. (2012). Aprendizaje basado en problemas: evaluación de una propuesta curricular para la formación inicial docente. Estudios Pedagógicos, 38(1), 161-180. doi: 10.4067/S0718-07052012000100010

Parra-León, L. F., Duarte, J. E. & Fernández-Morales, F. H. (2014). Propuesta didáctica para la enseñanza de circuitos eléctricos básicos. REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN, 4(2), 138–147. http://doi. org/10.19053/20278306.2891

Piumetto, M., Gómez, J. , & Vaschetti, J. (2014). Reducción de los Factores de Desbalance en un sistema de distribución de media tensión debido a la inserción de generación distribuida. Información tecnológica, 25 (4), 91-102. doi: 10.4067/ S0718-07642014000400012

Regalado, A., Peralta, E., & Báez, J. (2011). Aprendizaje basado en competencias aplicado a una asignatura de transferencia de calor. Formación Universitaria, 4(1), 13-18. doi: 10.4067/S0718-50062011000100003

Romero, C.A., Acosta, R., & Carranza, Y. A. (2013). The combustion engine as a mechatronic object in mechanical technology undergraduate curriculum. Scientia Et Technica, 18 (1). Recuperado de: http://revistas.utp.edu.co/index.php/revistaciencia/article/view/8717/5291

Rodríguez-Cepeda, R. (2016). Aprendizaje de conceptos químicos: una visión desde los trabajos prácticos y los estilos de aprendizaje. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (1), 63-76. http://dx.doi.org/10.19053/20278306. v7.n1.2016.4403

Torres-Barahona, E. A., León-Medina, J. X. & Torres-Díaz, E. (2012). Sistema de posicionamiento aplicado a la técnica de impresión 3D modelado por deposición fundida. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 3 (1), 25-32. Recuperado de http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/investigacion_duitama/article/view/2135/2091

Valdelamar-Zapata, J. A., Ramírez-Cruz, Y. L., Rodríguez-Rivera, P. D., & Morales-Rubiano, M. E. (2015). Capacidad innovadora: cómo

fomentarla, según docentes de Ciencias Económicas e Ingeniería de la UMNG. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6(1), 7–14. http://doi.org/10.19053/20278306.3454

Vega, F., Portillo, E., Cano, M., & Navarrete, B. (2014). Experiencias de aprendizaje en ingeniería química: diseño, montaje y puesta en marcha de una unidad de destilación a escala laboratorio mediante el aprendizaje basado en problemas. Formación universitaria, 7(1), 13-22. doi: 10.4067/S0718-50062014000100003

Velazco-Cáceres, D.F., & Pinto-Salamanca, M.L. (2012). Caracterización del huevo de gallina para el diseño de un sistema automático de clasificación. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 3 (1), 33-43. Recuperado de: http://revistas. uptc.edu.co/revistas/index.php/investigacion_duitama/article/view/2136

Downloads

Published

2016-07-01

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Angarita Velandia, M. A., Fernández Morales, F. H., & Duarte, J. E. (2016). Training of interdisciplinary engineers through an active methodology with integrating subjects. Saber, Ciencia Y Libertad, 11(2), 177-187. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2016v11n2.555

Similar Articles

1-10 of 471

You may also start an advanced similarity search for this article.