Organizational Attractiveness and Digital Transformation: A Multivariate Analysis from the Perspective of Labor Placement in Generation Z
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2025v20n1.13165Keywords:
Attitudes, Values, Generation Z, Labor MarketAbstract
Generation Z (Gen Z) was born in the digital age and, therefore, expects employers to adopt technological methods to attract and retain them. This study seeks to analyze the impact of values on the motivation of Generation Z representatives in the workplace. The research study was classified as a multidimensional descriptive comparative study, with variables evaluated and their probabilistic nature. The multivariate variance analysis (MANOVA) technique was used, employing the general linear model.
References
Andrea, B., Gabriella, HC, y Timea, J. (2016). Generaciones Y y Z en el ámbito laboral. J. Competitive. 6, 90–106. doi:10.7441/joc.2016.03.06. https://www.cjournal.cz/index.php?hid=clanek&cid=227
Baša, K., Machová, R., Baša, P. y Doležaiová, V. (2023), “Análisis comparativo de las expectativas en el lugar de trabajo de las generaciones Y y Z”, Acta Polytechnica Hungarica, vol.20 N°3, págs.211-230. https://acta.uni-buda.hu/Basa_Machova_Basa_Dolezaiova_132.pdf
Basseto, C. de O., & Mendes, C. (2024). A geração z: Da universidade ao mercado de trabalho, os desafios e contradições. RCMOS, 1(1). https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.570
Cantrell, M. S., & Carr, C. H. (2024). Recruiting and retaining Generation Z in the workforce. EDIS. https://doi.org/10.32473/edis-wc448-2024
Coomes, D. (2004). Comprensión de las influencias históricas y culturales que moldean las generaciones. New Direct. Student Serv. 106, 17–31. Doi:10.1002/ss.122
Csobanka, ZE (2016). La generación Z. Acta Technol. Dubnicae 6, 63–76. Doi:10.1515/atd-2016-0012
Csiszárik-Kocsír, Á. Garia-Fodor, M. (2018). Análisis de la motivación y sistema de preferencias para elegir un lugar de trabajo como criterio de segmentación basado en los resultados de una investigación a nivel nacional centrada en la generación de Z. J. https://bit.ly/3WUixAk
Chillakuri, B. (2020). Comprender las expectativas de la Generación Z para una incorporación eficaz. J. Organ. Chang. Manag. 33, 1277–1296. Doi:10.1108/JOCM-02-2020-0058
Chomątowska, B., Janiak-Rejno, I., Strugała, A. y Żarczyńska-Dobiesz, A. (2022). Generación Z en el mercado laboral: ¿contestación o adaptación? euros. Res. Semental. J.XXV, 991–1003. Doi:10.35808/ersj/2902
De Cooman, R., y Dries, N. (2012). “Atrayendo a la Generación Y: cómo los valores laborales predicen el atractivo organizacional en estudiantes graduados en Bélgica” en Gestión de la nueva fuerza laboral: perspectivas internacionales sobre la generación millennial. eds. ES Ng, S. Lyons, y L. Schweitzer (Northampton, MA: Edward Elgar Publishing), 42–63. https://www.elgaronline.com/edcollchap/edcoll/9780857933003/9780857933003.00008.xml
Dieguez, T., Faria, A., & Loureiro, P. (2024). The digital frontier (pp. 82–110). Routledge. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0612-3.ch005
Dolot, A. (2018). Características de la generación Z. E-mentor. 2, 44–50. Doi:10.15219/em74.1351
Dhopade, P. (2016). Apoyo a la Generación Z, Benefits Canada. Disponible en: https://www.benefitscanada.com/news/bencan/how-to-support-generation-z-employees/
Francis T, Hoefel F. (2018). La verdadera generación: la generación Z y sus implicaciones para las empresas. https://bit.ly/3Xiin7f
Gaidhani, S., Arora, L. y Sharma, BK (2019). Comprensión de la actitud de la generación Z hacia el lugar de trabajo. Int. J. Manag. Technol. Engin. IX, 2804–2812. https://bit.ly/4k2HhzV
Güler, E. (2016). İş Dünyasının Z Kuşağı ile İmtihanı, Para Haber. https://www.dbe.com.tr/upload/dosyalar/629-11876-para-02102016.pdf
Johns Hopkins, Universidad. (2023). La Generación Z en el entorno laboral: ¿cómo deberían adaptarse las empresas?. https://imagine.jhu.edu/blog/2023/04/18/gen-z-in-the-workplace-how-should-companiesadapt/#:~:text=With%20over%2010%2C00020Baby20Boomers,environments%20on%20a%20greater%20level
Kılınç, E., y Varol, F. (2021). Una investigación sobre la percepción profesional y las expectativas de vida empresarial de la Generación Z tras la COVID-19: el caso de las facultades de turismo y negocios. J. Tourism Gastronomy Stud. 9, 573–594. Doi:10.21325/jotags.2021.804
Kraght, H., & Brøndum, L. (2025). Bridging the generational divide: Soft skills and value perceptions of Gen Z in the workforce. Journal of Innovation in Polytechnic Education, 6(2), 41–70. https://doi.org/10.69520/jipe.v6i2.209
Lanier, K. (2017). Cinco cosas que los profesionales de RR.HH deben saber. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/SHR-08-2017-0051/full/html
Lazar, MA, Zbuchea, A., y Pînzaru, F. (2023). La fuerza laboral emergente de la generación Z en el mundo digital: una revisión bibliográfica sobre cooperación y transformación. Proceder. Int. Conf. Business Excellence 17, 1991-2001. Doi:10.2478/picbe-2023-0175
Magano, J., Silva, C., Figueiredo, C., Vitória, A., Nogueira, T. & Pimenta Dinis MA. (2020). Generación Z: adaptación de las competencias blandas de gestión de proyectos: un enfoque de métodos mixtos. https://www.mdpi.com/2227-7102/10/7/187
Mărginean, AE. (2021). Percepciones y expectativas de la Generación Z al incorporarse al mercado laboral. Eur. Rev. Appl. Sociol. 14, 20–30. Doi:10.1515/eras-2021-0003
Nabahani, PR, & Riyanto, S. (2020). Satisfacción laboral y motivación laboral para mejorar el compromiso organizacional de la Generación Z. J. Soc. Sci. 1, 234–240. Doi:10.46799/jss.v1i5.39
Nieżurawska, J. (2023). “Motivación de la Generación Z” en Gestión de la motivación, el compromiso y la lealtad de la Generación Z. A. Niemczynowicz, et al. (Nueva York, Londres: Routledge), 7–30.
Ozkan, M., y Solmaz, B. (2017). Generación Z: los nuevos consumidores del mercado global y sus hábitos de consumo: Escala de consumo de la Generación Z. Eur. J. Multidiscip. Stud. 5, 150–229. Doi:10.26417/ejms.v5i1.p150-157
Pauli, J., Guadagnin, A., & Ruffatto, J. (2021). Valores relativos ao trabalho e perspectiva de futuro para a geração Z. Revista de Ciências da Administração, 22(57), 8–21. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2020.e77243
Pataki-Bittó, F. & Kapusy K. (2021). Transformación del entorno laboral en la era post COVID-19 basada en los valores laborales de la fuerza laboral del futuro. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JCRE-08-2020-0031/full/html
Scholz, C. (2019). “Las generaciones Z en Europa: una introducción”, en Generaciones Z en Europa (El contexto cambiante de la gestión de personas). https://bit.ly/4dY7IEm
Singh, AP, & Dangmei, J. (2016). Entendiendo a la generación Z: la fuerza laboral del futuro. South-Asian J. Multidiscip. Stud. 3, 1–5, https://bk.unipasby.ac.id/morevej/2018/05/UNDERSTANDING-THE-GENERATION-Z-THE-FUTURE-WORKFORCE.pdf
Segran, E. (2016). “Su guía para la generación Z: los frugales, cautelosos de las marcas y decididos anti-millennials”. www.fastcompany.com/3062475/your-guide-to-generation-z-the-frugal-brand-wary-determined-anti-millen
Sladek, S. & Grabinger A. (2014). Gen Z: La primera generación del siglo XXI ha llegado. Richmond: Universidad XYZ. https://bit.ly/4e0y5cA
Tidhar, L. (2022). Liderazgo en una brecha intergeneracional: un estudio de las perspectivas de los directivos sobre la gestión y el liderazgo de los empleados de la generación Z. JOPAFL 26, 328–337. Doi:10.47743/jopafl-2022-26-28
Törőcsik, M., Szűcs, K. y Kehl, D. (2014). Cómo piensan las generaciones: investigación sobre la generación Z. Acta Universitatis Sapientiae Communicatio 1, 23–45, https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=835644
Turekulova, A., Mukhambetova, L., Chimgentbayeva, G., & Doshan, A. S. (2024). Social, labor, and economic behavior of young people in the context of the emergence of a digital society. E3S Web of Conferences, 537, 02026. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202453702026
Zbuchea, A., & Pinzaru, F. (2023). The emerging Generation Z workforce in the digital world: A literature review on cooperation and transformation. Proceedings of the International Conference on Business Excellence, 17, 1991–2001. https://doi.org/10.2478/picbe-2023-0175
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Saber, Ciencia y Libertad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.