This is an outdated version published on 2024-02-12. Read the most recent version.

Interpretation of significant experiences in social networks and collaborative digital scenarios in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2024v19n1.11486

Keywords:

Collaborative learning, artificial intelligence, pedagogical immersion, ubiquity

Abstract

A study was carried out whose purpose was to understand the use of social networks in secondary education from the conception of the teacher and student, a qualitative research with a phenomenological method and 9 informants was used; 3 teachers and 6 students. The instruments applied were; interview and observation. The pedagogical immersion in the classroom lasted two years; 2022- 2023. The results showed that social networks are emerging, dynamic and adaptive technological tools that contribute significantly to the learning process. In conclusion, social networks open collaborative digital scenarios, they are trends and tools that are adaptive in nature from a pedagogical and didactic approach for new generations of teachers and students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aronson, E. (2002). Building empathy, compassion, and achievement in the jigsaw classroom. In J. Aronson (Ed.), Improving academic achievement: Impact of psychological factors on education (pp. 209–225). Academic Press.

Borge, N. (2016). Artificial Intelligence to improve education / learning challenges. International. Journal Of Advanced Engineering & Innovative Technology, 2(6), 10–13.

Boud, D., Cohen, R., & Sampson, J. (1999). Peer learning and assessment. Assessment and Evaluation in Higher Education, 24(4), 413 -426.

Cárdenas, N. M., Guevara, C. F., Moscoso, S. A., & Álvarez, M. I. (2023). Metodologías activas y las TICs en los entornos de aprendizaje. Revista Conrado, 19(91), 397-405.

Crespo-Ramos, S., Morón-Marchena, J., Cobos-Sanchiz, D., & López-Meneses, E. (2022). Innovación educativa y redes sociales. Narcea Ediciones.

Chen, X., Haoran, X., Zou, d., & Hwang, G. J. (2020). Application and theory gaps during the rise of artificial intelligence in education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 1, 100002.

Denegri, M., Opazo, C., & Martínez, G. (2007). Aprendizaje cooperativo y desarrollo del autoconcepto en estudiantes chilenos. Revista de pedagogía, 28(81), 13-41.

Gamboa, A. A., Prada, R., & Avendaño, W. R. (2022). Concepciones de estudiantes universitarios sobre aprendizaje colaborativo apoyado en tecnologías digitales. Revista Boletín Redipe, 11(1), 381–391. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i1.1649

García, E. E. (2021). Modelo didáctico utilizando la red social “tik tok” en tiempos de contingencia Covid-19. En J. E. Silva & M. Luna, Metodologías para la enseñanza con una visión tecno-pedagógica. Estudios de casos (pp. 29-52). Universidad de Guadalajara. Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativa.

García, J. C. (2023, 02 de febrero). ChatGPT: La estrella del 2023/Análisis. El tiempo. https://www.eltiempo.com/tecnosfera/novedades-tecnologia/chatgpt-la-estrella-del-2023-analisis-de-jose-carlos-garcia-732139

González K. J., Bolaño M., & Villalobo, N. P. (2022). Levels of technological competence in the use of social networks among teachers in Santa Marta. Metaverse Basic and Applied Research, 2(27), 1-7. https://doi.org/10.56294/mr202327

Husserl, E. (2008). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. Prometeo libros.

Johnson, D., & Johnson, R. (1999). Aprender juntos y solos. Aiqué.

Li, L. K. Y. (2001). Some refinements on peer assessment of group projects. Assessment and Evaluation in Higher Education 26, 1, 5-8.

Kauffman, D. B., Felder, R., & Fuller, H. (2000). Accounting for individual effort in cooperative learning teams. Journal of Engineering Education, 89, 133-140.

Kogut, L.S. (1997). Using cooperative learning to enhance performance in general chemistry. Journal of Chemical Education, 74(6), 720 -722.

López-Orellana, R., & Redmond, J. (2021). Crítica a la noción de modelo de Patrick Suppes. Revista de Filosofía, 78, 135-155.

Lu, J. J., & Harris, L. A. (2018). Artificial Intelligence (AI) and Education. Congressional Research Services. https://www.everycrsreport.com/reports/IF10937.html

Martínez-Garcés, J., Burbano-Vallejo, M., & Burbano-Vallejo, E. (2019). Obstáculos y perspectivas al emplear tecnologías de información para enseñar contabilidad. Educación Y Humanismo, 21(37), 104–119. https://doi.org/10.17081/eduhum.21.37.3461

Motta, R. (1995). Las redes sociales informales y la búsqueda de la ecuación interactiva entre la toma de decisiones locales y la responsabilidad de la gobernabilidad global. Ed. Paidós.

Mota, S., Huizar, D., Martínez, M., Martínez, M. (2020). Aprendizaje colaborativo mediado por TIC. Revista Iberoamericana de Ciencias, 7(3), 1-9.

Nacionas Unidas. (2016). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible Una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/311197/agenda-2030-y-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible.pdf Núñez, S. E., Hernández, V., Herrera, L. L., & Sáenz, M. (2003). La fuerza de los lazos débiles. Revisión de la teoría reticular. Análisis de redes sociales. Orígenes, teoría y práctica. Colección monografía, 198, 196-230.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). Artificial intelligence in education: challenges and opportunities for sustainable development. Working Papers on Education Policy, 7, 46. https://en.unesco.org/themes/education-policy-

Pucuna, M. P., & Silva, G. P. (2023). Aprendizaje Colaborativo en las aulas multigrados de Básica Media de la U.E. San Guisel Alto en el período 2021-2022. Tesla Revista Científica, 3(1), e107. https://doi.org/10.55204/trc.v3i1.e107

Revelo-Sánchez, O., Collazos-Ordoñez, C. A., & Jiménez-Toledo, J. A. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. TecnoLógicas, 21(41), 115-134.

Riccer, C. R., Díaz, B. M., & López, O. (2022). El aprendizaje colaborativo en la enseñanza de las matemáticas: revisión sistemática. Acción Y Reflexión Educativa, (47), 1–23.

Rodríguez, A. B., Ramírez, L. J., & Fernández, W. (2017). Metodologías activas para alcanzar el comprender. Formación universitaria, 10(1), 79-88.

Roselli, N. D. (2016). El aprendizaje colaborativo: Bases teóricas y estrategias aplicables en la enseñanza universitaria. Propósitos y Representaciones, 4(1), 219-280. http://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.90

Sua, M. E. (2023). Calidad de la Educación Rural en Colombia: desigualdades sociales, función social educativa y currículo rural. Confluencia de Saberes. Revista de Educación y Psicología, (7), 31-54.

Suárez, O. J, Urbina-Cárdenas, J. E., & Suárez-Riveros, L. D. (2022). Factores de Riesgo en Jóvenes Escolarizados Asociados al Uso de las Redes Sociales y la Internet. Revistas Perspectivas, 7(1), 87-97. https://revistas.ufps.edu.co/index.php/perspectivas/article/view/3392/3941

Urquilla, A. (2023). Un viaje hacia la inteligencia artificial en la educación. Realidad Y Reflexión, (56), 121–136. https://doi.org/10.5377/ryr.v1i56.15776

Valdivia, A. O. (2003). El construccionismo y sus repercusiones en el aprendizaje asistido por computadora. Contactos, 48, 61-64.

Vaillant, D., & Manso, J. (2019). Orientaciones para la Formación Docente y el Trabajo en el aula: Aprendizaje Colaborativo. SUMMA.

Woolf, B. P., Lane, H. C., Chaudhri, V. K., & Kolodner, J. L. (2013). AI grand challenges for education. AI Magazine, 34(4), 66–84. https://doi.org/10.1609/aimag.v34i4.2490

Downloads

Published

2024-02-12

Versions

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Interpretation of significant experiences in social networks and collaborative digital scenarios in the classroom. (2024). Saber, Ciencia Y Libertad, 19(1), 419-439. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2024v19n1.11486

Similar Articles

1-10 of 21

You may also start an advanced similarity search for this article.