Training in solidarity economy in university students of Public Accounting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n2.4635

Keywords:

Public accounting, solidarity economy, solidarity sector, training

Abstract

This paper is aimed at assessing the across insertion of the solidarity economy for the undergraduate accounting program development at a university setting in Colombia country. The theory background was based on the principles of solidarity economy and competences formation to set the study variables. This is an empiric- analytic research with a quantitative approach which used a descriptive, correlational and transectional design. The population consisted of 1.600 students and the statistics sample of 310. Surveys were used as data collection and they were validated using the Alfa de Cronbach coeficient. After the instrument application and analysis, the study yielded descriptive data as follows: 12 items and 16 correlations. These results show that the solidarity sector is up to date in the narratives and discussions when forming public accountants at university settings allowing a greater insight of solidarity economy, its functioning and norms.

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Author Biographies

  • William Rodrigo Avendaño Castro, Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta - Colombia

    Economista, Universidad Los Libertadores, Bogotá, Colombia. Especialista en Alta Gerencia, Universidad Libre, Cúcuta, Colombia. Especialista en Comercio Internacional, Universidad Georgetown University/Universidad Sergio Arboleda, Bogotá, Colombia. Magíster en Administración, Universidad Santo Tomás, Bucaramanga, Colombia. Magíster en Comercio Internacional, Prime Business School/ Universidad Sergio Arboleda, Bogotá, Colombia. Magíster en Educación, Universidad de La Sabana, Bogotá, Colombia. PhD (c) en Ciencias Sociales y Humanas, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia. Profesor-investigador asociado, adscrito al Departamento de Estudios Internacionales y de Fronteras, Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad Francisco de Paula Santander. Director del grupo de investigación en Ciencias Sociales y Humanas, GICSH, adscrito a la Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta - Colombia. Correo electrónico: willianavendano@ufps.edu.co ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-7510-8222

  • Gerson Rueda Vera, Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta - Colombia

    Contador Público, Universidad Francisco de Paula Santander. Especialista en educación, emprendimiento y economía solidaria, Universidad Francisco de Paula Santander; Magister en gerencia de empresas mención finanzas, Universidad Nacional Experimental del Táchira, San Cristóbal, Venezuela. Doctorando en Educación, Universidad Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Rural “Gervasio Rubio”, Rubio, Venezuela. Profesor adscrito al Departamento de Ciencias Contables y Financieras, Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad Francisco de Paula Santander. Docente-investigador, miembro del Grupo de Investigación “GICSH” adscrito a la Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta - Colombia. Correo electrónico: gersonruedavera@ufps.edu.co

    ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-9032-7100

  • Yair Rolando Casadiego Duque, Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta - Colombia

    Contador Público, Universidad Francisco de Paula Santander. Especialista en Educación, Emprendimiento y Economía Solidaria, Universidad Francisco de Paula Santander. Magister en Planeación Global, Universidad Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Rural “Gervasio Rubio”, Rubio, Venezuela. Doctorando en Educación, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Rural “Gervasio Rubio”, Rubio, Venezuela), Profesor adscrito al Departamento de Ciencias Contables y Financieras, Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad Francisco de Paula Santander. Docente-Investigador, miembro del Grupo de Investigación CINERA de la Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta - Colombia. Correo electrónico: yaircasadiego@ufps.edu.co

    ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-3649-8042

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Published

2018-06-01

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Training in solidarity economy in university students of Public Accounting. (2018). Saber, Ciencia Y Libertad, 13(2), 213-225. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n2.4635

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