Sustainable tourism
case of responsibility management environmental in a hotel establishment in Cartagena
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n2.4631Keywords:
Hotels, environmental management, social responsibility, sustainability, sustainable tourismAbstract
This article aims to show the result of a business diagnosis in terms of environmental social responsibility in a hotel establishment in the city of Cartagena de Indias, with the intention of promoting the concept of sustainable tourism in the region through the visualization of leading companies. The methodology used was descriptive with a qualitative approach, a case study was carried out; The techniques used were semi-structured interviews, direct observation and review of the organization’s documentation. The construction of a guide instrument for diagnosis was carried out. It is concluded that the hotel establishment is a type of leading company for being proactive in the incorporation of environmental practices that contribute to Sustainable Development.
Downloads
References
Agencia Ejecutiva de Competitividad e Innovación. (2009). Eco-Innovation 2008-2013. Recuperado de http://ec.europa.eu/environment/eco-innovation/files/docs/publi/leaflet_09_es.pdf
Arroyave, J. y Garcés, L. (2007). Tecnologías ambientales sostenibles. Revista Producción más Limpia, Vol. 1(2). pp. 1-9. Recuperado de http://repository.lasallista.edu.co/dspace/bitstream/10567/513/1/pl_v1n2_78-86_tecnolog%C3%ADas.pdf
Bernal, O. y Aguilar, E. (2015). Panamá como centro logístico multimodal de las américas en un mundo globalizado. Aglala, 6(1), 131-152 doi: https://doi.org/10.22519/22157360.908
Castro, A. y Anturi, R. (2015). El análisis técnico y fundamental en un contexto de globalización. Aglala, 6(1). 1-41 doi: https://doi.org/10.22519/22157360.976
Coccossis, H. (1996). Tourism and Sustainability: Perspectives and Implications. En Sustainable Tourism? European Experiences. Ed. G. K. Priestley, J.A. Edwards y H. Coccossis, 1-21. Reino Unido: CAB International-Oxon.
Chaparro, L. (2012). La responsabilidad social ambiental (RSA): El nuevo reto de las pymes en Bogotá. Tesis de grado. Universidad de la Salle. Programa de Economía. Bogotá.
Delgado, J. (2004). Turismo responsable: Una visión homeostática. Recuperado el 20 de abril de 2018 de http://www.ecoportal.net/content/view/full/25702
Diputación de Valencia.(2005). Manual de turismo sostenible. Obtenido de http://www.upv.es/contenidos/CAMUNISO/info/U0513920.pdf
Díaz y otros. (2010). Proyecto de desarrollo local para el corregimiento de la Boquilla y sus veredas. Cartagena: Universidad de San Buenaventura Cartagena.
El Universal Cartagena. (01 de 03 de 2017). El Grupo Las Américas ahora es cadena internacional.
Flores-Ruiz, D., Bino-Raya, R., & Barroso-González, M. (2016). Responsabilidad social en el sector hotelero. Análisis de caso en Córdoba (Argentina). GCG : Revista de Globalización, Competitividad y Gobernabilidad, 10(3), 116-135. doi: https://doi.org/10.3232/GCG.2016.V10.N3.04
Global Reporting Initiative. (2015). G4 Guía para la elaboración de las memorias de sostenibilidad. Amsterdam: GRI
Granero, J. & Ferrando, M. (2007). Cómo implantar un sistema de gestión ambiental según la norma ISO 14001:2004. Madrid: Fundación Confemetal.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
Hernández, J. y Castillo, B. (2015). Desafíos y responsabilidades de la profesión contable frente a la contabilidad ambiental. Aglala, 6(1), 175-194 doi: https://doi.org/10.22519/22157360.754
Hotel Las Américas. (10 de 09 de 2017). ¿QUIENES SOMOS? Obtenido de http://www.hotellasamericas.com.co/quienes-somos/
Hotel Las Américas. (2011). CÓDIGO DE ÉTICA. Cartagena: Hotel Las Américas. Recuperado el 10 de 09 de 2017, de http://www.hotellasamericas.com.co/multimedia/codigo-de-etica-nuevo.pdf
Peña, D., & Serra, A. (2013). La práctica de la responsabilidad social empresarial. Estudio de caso en el sector turístico. Innovar, 23(49), 101-113. doi: http://dx.doi.org/10.15446/innovar
Pérez Perales, M. (2014). Selección de personal por competencias en las empresas de servicios. Aglala, 5(1), 107-125. doi: https://doi.org/10.22519/22157360.703
Puga, J. (2004). Desarrollo e implementación de un sistema de gestión ambiental en un centro de estudios superiores de carácter experimental. Tesis doctoral. Universidad de Granada. Departamento de Biología Vegetal. España.
Programa de Turismo Sostenible Rainforest Alliance. (27 de 09 de 2017). Buenas Prácticas para el Turismo Sostenible. Obtenido de https://www.rainforest-alliance.org/business/tourism/documents/tourism_practices_guide_spanish.pdf
Ramírez, G. (2015). La gestión del turismo sostenible: el caso español. Tesis de grado. Universidad de Cádiz. Programa de Turismo. España.
Ruiz, Y., & León, L. (2014). El clima organizacional aspecto estratégico en el servicio al cliente. Aglala, 5(1), 126-142. doi: https://doi.org/10.22519/22157360.697
Vargas, A., Vaca, R. y De Soto, E. (2005). Sostenibilidad de la empresa hotelera: indicadores para su medición. Recuperado el 20 de abril de 2018 de https://www.uhu.es/alfonso_vargas/archivos/UEMA%202005.pdf
Vargas-Chaves, I. (2016). Derecho e innovación ambiental. Bogotá: Universidad del Rosario.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Saber, Ciencia y Libertad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.