The colombian university and innovation from an Epistemology of the South
Keywords:
Epistemology of the South, analysis of education, education and inequality, education and developmentAbstract
This paper states ethical elements of reflection on the consequences of the application of the model of science, technology and innovation adopted by Colciencias by 1286 Act of 2009, in the Colombian University. It was found from an epistemology of the South and the challenges for the placement of the subject, the need for a debate broad theme in the different fields of knowledge about the production model based on Science, technology and innovation to promote the production development and the domestic industry, given that education that is taught at colombian universities cannot be considered simply as a commodity without taking into account the social component and solidarity. It is concluded that the colombian university can incorporate decidedly ecologies of knowledges, temporalities, recognitions, trans-scales and productivities to promote a broader understanding of the world that includes new ways of being and thinking which will decrease the gap between science and society.
Downloads
References
3. BAUMAN, Zygmunt. La globalización. Consecuencias humanas. México: Fondo de cultura económica, 1999.
4. CORTÁZAR, Julio. Rayuela. Bogotá: Aguilar, 2006.
5. DERRIDA, J. Las Pupilas de la Universidad. El principio de Razón y la idea de Universidad. En: Derrida, J. (Selección de textos). Cómo no hablar y otros textos. Barcelona: Proyecto A, 1997.
6. FREIRE, P. Pedagogía do oprimido (8 ed.) Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
7. GIRALDO, R., QUICENO, Á. y VALENCIA, F. Una salida ética a la crisis ambiental contemporánea. En: Entramado. Enero-junio, 2011. vol. 7, no. 1, p. 148-156.
8. HOYOS, G. Conferencia magistral “La universidad tecnológica y la idea de universidad”. 10 de febrero. 2011. Disponible en: http:// online.utp.edu.co/conferencias/conferencia-doctor-guillermohoyos. html
9. KAPLÚN, G.. Indisciplinar la Universidad. En: C. Walsh (ed.): Pensamiento crítico y matriz (de)colonial: reflexiones latinoamericanas, p. 213-250. Quito, UASB-Abya Yala, 2004.
10. LEY 1286 de enero 23 de 2009. Congreso de Colombia. Recuperada de http://www.dne.unal.edu.co/es/index.php?option=com_ jdownloads&task=view.download&cid=46&Itemid=71
11. MORENO, J. Innovación tecnológica y desarrollo regional: hacia una más eficaz interrelación Universidad-sociedad. En: Estudios Regionales. 1993, no. 36, p. 365-385. Disponible en: http://www. revistaestudiosregionales.com/pdfs/pdf964.pdf Consulta: octubre de 2013.
12. RESTREPO, C. E. Universidad-Biopolítica. Razones para las nuevas luchas estudiantiles. Ponencia leída en la Universidad Industrial de Santander el 17 de septiembre de 2013, en el marco de la Cátedra Doctoral: “Pensar la Universidad”, co-organizada con la Universidad Pedagógica Nacional, bajo la coordinación de los profesores Sonia Gamboa (UIS) y Germán Vargas Guillén (UPN). Recuperada de http://www.catedradoctoral.com/wp-content/ uploads/2013/09/Universidad-Biopolitica.pdf
13. SANTOS, B. Una epistemología del Sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. México: Siglo XXI – CLACSO, 2009.
14. SANTOS, B. Epistemología del Sur. En: Utopía y Praxis Latinoamericana. Julio-septiembre, 2011, vol 16, no. 54, p. 17-39. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=27920007003 Consulta: octubre 1 de 2013.
15. ZEMELMAN, H. Necesidad de conciencia. Un modo de construir conocimiento. México: Anthropos, 2002.
16. ZEMELMAN, H. El ángel de la historia: determinación y autonomía de la condición humana. México: Anthropos, 2007.