Analysis and pr oposal of a pedagogical appr oach to organizational learning
Caldas Hydroelectric Power Plant (CHEC , from its Spanish acronym)
Keywords:
Significant learning, organizational learning, learning styles, multiple intelligences, pedagogical modelAbstract
The primary objective of this research is to determine the learning style of workers in the Human Resource and Organizational Management department at Central Hidroeléctrica de Caldas S.A. E.S.P (CHEC). A descriptive approach was used. To this end, two different instruments were employed, namely the Honey-Alonso learning style questionnaire (CHAEA, from its Spanish acronym) and the Multiple Intelligences Self-evaluation Questionnaire (MISQ), both of which were administered to 45 staff members in the Human Resource and Organizational Management department at the company being reviewed. As a result, an approach is made to a pedagogical model of significant learning that addresses business requirements and the characteristics of the target audience. This research makes it possible to conclude that the pedagogical model that closely reflects the needs of workers in this study is based on significant learning.
Downloads
References
2. ATEHORTÚA, Federico Alonso, BUSTAMANTE, Ramón Elías y VALENCIA, Jorge Alberto. Gestión del conocimiento organizacional un enfoque práctico. Colombia: Universidad de Antioquia, 2011.
3. AVENDAÑO, William Rodrigo y PARADA, Abad Ernesto. Un modelo pedagógico para la reproducción y transformación cultural en las sociedades del conocimiento. En: Investigación y Desarrollo. 2011, vol. 19, no. 2, p. 398-413.
4. BARRIGA, Frida Díaz y HERNÁNDEZ, Gerardo. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. México: McGraw Hill, Interamericana Editores, 2002.
5. DE ZUBIRÍA SAMPER, Julián. Los modelos pedagógicos: Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio, 2006.
6. ESCURRA MAYAUTE, Luis Miguel. Análisis psicométrico del Cuestionario de Honey y Alonso de Estilos de Aprendizaje (CHAEA) con los modelos de la Teoría Clásica de los Test y de Rasch. En: Persona. 2011, vol. 14, p. 71-109.
7. GARDNER, Howard. La Inteligencia Reformulada: Las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Barcelona: Paidós, 2001a.
8. GARDNER, Howard. Estructuras de la mente: La teoría de las inteligencias múltiples. Colombia: Fondo de la cultura económica Ltda, 2001b.
9. GODOY, Víctor; SALDIVIA, Pamela; LEÓN, Gloria; AGUILAR, Omar; y HERNÁNDEZ, Margarita. Estilos de aprendizaje de kolb en alumnos del liceo Abate Molina: su aplicación en aula. En: Revista Académica De La Universidad Católica Del Maule. 2009, vol. 37, p. 92-101.
10. HONEY, Peter y MUMFORD, Allan. Using your learning styles. 2a. ed. Maindenhead: Berkshire, 1986.
11. KOLB, David, RUBIN, Irwin y MCLNTYRE, James. Organizational Psychology: A Book of Readings. Englewood Cliffs, N.J: Prentice- Hall, 1974.
12. OLALLA MAYOR, Julio. “Un nuevo discurso de lo que es aprender”. Recuperado de http://preval.org/files/2228.pdf, [2002]
13. MOHAFFYZA MOHAMAD, Mimi; MEI HEONG, Yee; MUHAMAD HANAF, Nurfirdawati y YUSOF, Yusmarwati. Analysis of the learning styles dimensions for vocational students. In: International Conference on Innovation Challenges in Multidisciplinary Research & Practice (ICRMP2013) , 13-14 December 2013, Kuala Lumpur, p. 1-7. [Recuperado de http:// eprints.uthm.edu.my/5405/, 2014].
14. POZO MUNICIO, Juan Ignacio. Aprendices y maestros. La nueva cultura del aprendizaje. Madrid: Alianza Editorial, 1999.
15. ROQUET GARCÍA, Guillermo. Glosario de Educación a distancia. [Recuperado el 8 de febrero de 2014], de http://www. uned.es/catedraunesco-ead/Colaboraciones/varios/Glosario. pdf, 2008.
16. STECCONI, Cristina. Inteligencias múltiples y el cuestionario de autoevaluación CAIM. En: Calidad de vida, Universidad de Flores.2006, año I, no. 5, p. 147-164.