ICT Skills of Teachers in a Time of No Presentiality: a View from the Students of Social Communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n1.7825

Keywords:

students, universities, education, teachers, ICT skills

Abstract

The study aimed to identify the teaching competencies for the development and implementation of ICT based education from the students’ perspective. It is quantitative with a correlational descriptive approach in which the levels of ICT skills are measured using a Likert scale with 27 items in the communicative, technological and pedagogical dimensions. The sample consisted of 606 students enrolled in Social Communication programs at universities located in five different cities in Colombia, of which 27% were men and 73% women. The findings of the study reveal that, from the perspective of the students, their teachers during the time of the pandemic have been competent from the communicative, technological and pedagogical aspects, but they also consider that teachers should be more creative in class, socialize more your research and design good support material. A positive relationship was identified that is not linear, but it is of direct proportionality between them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo-Duque, A., Argüello, A. J., Pineda, B., y Urcios, P. (2020). Competencias del docente en educación online en tiempos de COVID-19: Universidades públicas de Honduras. Revista de Ciencias Sociales, 26, 206-224. doi: https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34123.

Amaya, A., Cantú, D., y Marreros Vázquez, J. G. (2021). Análisis de las competencias didácticas virtuales en la impartición de clases universitarias en línea, durante contingencia del COVID-19. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(65). https://doi.org/10.6018/red.426371

Avendaño, W., Hernández., C. A, y Prada, R. (2021). Uso de las Tecnología de Información y Comunicación como valor pedagógico en tiempos de crisis. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 23(36). https://doi.org/10.19053/01227238.11619

Avendaño-Castro, W. R., Hernández-Suárez, C., & Prada-Núñez, R. (2021). El docente universitario ante la emergencia educativa. Adaptación a las TIC en los procesos de enseñanza. Educación Y Humanismo, 23(41).

Cano, S., Collazos, C. A., Flórez-Aristizabal, L., Moreira, F., y Ramírez, M. (2020). Experiencia del aprendizaje de la Educación Superior ante los cambios a nivel mundial a causa del CoVId-19. Campus Virtuales, 9(2), 51-59.

Colás-Bravo, P., Conde-Jiménez, J., y Reyes-de-Cózar, S. (2019). El desarrollo de la competencia digital docente desde un enfoque sociocultural. Comunicar, 27(61), 21-32.

Education at a Glance. (2020). El impacto del COVID-19 en la educación – Información del Panorama de la Educación. OCDE. Recuperado de https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/EAG2020_COVID%20Brochure%20ES.pdf

Engen, B. K. (2019). Comprendiendo los aspectos culturales y sociales de las competencias digitales docentes. Comunicar, 27(61), 9-19. https://doi.org/10.3916/C61-2019-01

Gamboa, A. A., Hernández, C. A., y Prada, R. (2018). Práctica pedagógica y competencias TIC: atributos y niveles de integración en docentes de instituciones educativas de básica y media. Saber, Ciencia Y Libertad, 13(1), 258–274. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2090

Gamboa, A. A., Montes, A. J., y Hernández, C. A. (2018). Representaciones de los docentes de educación básica sobre los aportes de las tecnologías de la Información y la comunicación en la escuela. Revista Espacios, 39(02).

Hernández, C. A., Arévalo, M., y Gamboa, A. (2016). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente en educación básica. Praxis & Saber, 7(14), 41 - 69. https://doi.org/10.19053/22160159.5217

Hernández, C. A., Ayala, E. T., y Gamboa, A. A. (2016). Modelo de competencias TIC para docentes: Una propuesta para la construcción de contextos educativos innovadores y la consolidación de aprendizajes en educación superior. Katharsis, (22), 221-265. https://doi.org/10.25057/25005731.821

Hernández, C. A., Prada, R., y Ramírez, P. (2018). Perspectivas actuales de los docentes de Educación Básica y Media acerca de la aplicación de las Competencias Tecnológicas en el aula. Revista Espacios, 39(43).

Hernández, C., Gamboa, A., y Prada, R. (2020). Apropiación y obstáculos en la práctica pedagógica con TIC: percepciones de maestros en una universidad pública en Norte de Santander. En Y. K. Hernández., Y.L. Contreras-Santander., A.J. Aguilar-Barreto., L. Barrera., y M. Flórez-Romero. (Ed.), Educación, prácticas pedagógicas alternativas (pp.145-164). Cúcuta, Colombia: Ediciones Universidad Simón Bolívar.

Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. (2020). Educación y pandemia. Una visión académica. México: Unam. https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Ligarretto, R. E. (2020). Educación virtual: realidad o ficción en tiempos de pandemia. Pesquisa Javeriana. Recuperado de https://www.javeriana.edu.co/pesquisa/educacion-virtual-realidad-o-ficcion-en-tiempos-de-pandemia/

Martín, M. M., Hernández-Suarez, C. A., y Mendoza-Lizcano, S. M. (2017). Ambientes de aprendizaje basados en herramientas web para el desarrollo de competencias TIC en la docencia. Revista Perspectivas, 2(1), 97–104. doi: https://doi.org/10.22463/25909215.1282

Ministerio de Educación Nacional. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Bogotá, Colombia: Mineducación.

Moreno-Correa, S. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus, 6(1), 14-26.

Pedró, F. (2020). Covid-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas. Análisis Carolina, 36, 1-15.

Pérez, E., Vázquez, A., y Cambero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350. doi: https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27855

Rincón, O. L., Hernández, C. A., y Prada, R. (2021). Impacto de la mediación de la tic durante la pandemia del covid-19 en la práctica pedagógica de estudiantes de Un programa de formación de maestros en matemática. Revista Boletín Redipe, 10(8), 148-158.

Roa, K., Rojas, C. G. V., González, L. J., y Ortiz, E. G. (2021). El docente en la era 4.0: una propuesta de formación digital que fortalezca el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (63), 126-160.

Sales, D., Cuevas-Cerveró, A., Gómez-Hernández, J. A. (2020). Perspectives on the information and digital competence of Social Sciences students and faculty before and during lockdown due to Covid-19. Profesional de la información, 29(4), 1-20. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.23

Sociedad Internacional para la Tecnología en Educación. (2011). Technology, Coaching and Community. Power Partners for Improved Professional Development in Primary and Secondary Education. Recuperado de https://www.ri-iste.org/Resources/Documents/Coaching_Whitepaper_digital.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. Recuperado de http://www.oei.es/tic/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2011). ICT Competency Framework for Teachers Version 2.0. France: UNESCO. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000213475

Downloads

Published

2022-01-17

How to Cite

ICT Skills of Teachers in a Time of No Presentiality: a View from the Students of Social Communication. (2022). Saber, Ciencia Y Libertad, 17(1), 432-453. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n1.7825

Similar Articles

1-10 of 258

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)