Musical education
Scenario for the formation of the subject or the poor relation of school curriculum
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.719Keywords:
Music education, Curriculum, Training, Teaching practicesAbstract
Music education is an essential area in the school curriculum because it facilitates the development and enrichment of the mind and personality, further comprising the aesthetics and beauty that harmonizes the mental and spiritual faculties of the human being. Similarly, it is important for the student to establish a social relationship in areas such as listening tool itself, listening to others and listening to the life of the world. By this inclusion in schools should be made to promote the student to discover, enjoy and explore the benefits associated with the musical practice. This paper shows the results of a qualitative study that sought to understand the representations and pedagogical practices of teachers and students in 3 educational institutions of primary and secondary education in Cúcuta - Norte de Santander. The methodological horizon of the study was guided by the qualitative paradigm - with no interpretive participant observation and depth interviews as techniques for gathering information. The results show that music education in institutions does not favor the development of the subject in its different dimensions, however, it is considered by stakeholders as a neglected element of the school curriculum.
References
Bonilla, E., & Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilemas de los métodos. Bogotá: Norma
Baczko, B. (1991). Los imaginarios sociales: Memorias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Nueva visión.
García, M. (2004). Didáctica musical. Argentina: Ricordi.
Gamboa, A. (2016). Calidad de la educación superior. Prestensiones y realidades institucionales. Bogotá: Ecoe
Gamboa, A., Lago & Hernández (2016). Calidad de la docencia universitaria comprensión de los discursos y políticas institucionales de una universidad pública en norte de Santander. Saber Ciencia y Libertad, 11(1), 197-210. Doi: http:// dx.doi.org/10.22525/sabcliber.2016v11n1.197210
Maneveau, G. (1980). Música y Educación. Madrid: Rialp
Montes, A., Gamboa, A. & Lago, C. (2013). La educación básica en Colombia: Una mirada a las políticas educativas. Saber Ciencia y Libertad, 8(2), 141-155. Recuperado de http://www.sabercienciaylibertad.com/ojs/index.php/scyl/ article/view/106/79
Muñoz, P., & Gamboa, A. (2012). Escuela y educación política: una mirada a los imaginarios de actores educativos. Pedagogía y saberes, 1 (36), 57 - 68. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5364952
Navarro, J. L. (2013). La evaluación musical en una escuela universitaria mexicana de música: opiniones del alumnado. LEEME, (32), 19-52. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9850
Pardo, M. (2009). Música y Sociedad. Aproximaciones y conexiones. En: Pardo, M. (Ed.). Traslaciones, legitimaciones e identificaciones. música y sociedad en Colombia (pp. 5 – 46). Bogotá: Universidad del Rosario.
Rodríguez, J. (2003). ¿ Es necesaria una Educación Musical para todos? LEEME, (12), 2. Recuperado de https://ojs.uv.es/ index.php/LEEME/article/view/9745
Regelski, T. (1980). Principios y problemas de la educación musical. México: Diana.
Small, C. (1993). Música. Sociedad. Educación. Madrid: Alianza
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.
Swanwick, K. (1991). Música, pensamiento y educación. Madrid: Morata
Taylor , S. J., & Bodgan, R. (1990). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós
Willems, E. (1994). El valor humano de la Educación Musical. Barcelona: Paidos