Penalty system of the Superintendence of Industry and Commerce for anti-competitive agreements in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n1.5582Keywords:
Sanciones administrativas, Actos anticompetitivos, Protección, CompetenciaAbstract
Anti-competitive agreements represent damage to the country’s economy since they affect consumers, since they have to pay very high prices for their products. Over time, due to its regulatory update, Colombia has made progress in the area of free competition protection. As of the promulgation of Law 155 of 1959 (before the 1991 Constitution) the performance of restrictive practices of the Competition was prohibited. Subsequently, with the issuance of Decree 2153 of 1992, the general prohibition indicated in the aforementioned Law was reinforced, establishing the behaviors that affect free competition and fixing the amounts of the penalties for incurring them. Finally, in 2009, with Law 1340 it was intended to increase the deterrent effect on potential cartels. In this article, the incidence of this increase was analyzed compared to the cases of cartels in Colombia during the last years. With the main objective of the investigation of this legal institution, to study the structure of the sanction regime applicable to the cases of cartels in Colombia, which corresponds to the Superintendence of Industry and Commerce (SIC), in order to protect the right to Free Competition in general and of consumers in particular. It concluded that the sanctions imposed prove to be dissuasive, adequate and proportional in some cases, sometimes they are insufficient against the benefits of the anti-competitive agreement. The methodology used was qualitative, with a descriptive and theoretical approach.
References
Brito, F. (2010). Estructura del Estado colombiano y de la administración pública nacional. Bogotá: Grupo Editorial Ibañez.
Cárdenas Anaya, A. I. (2011). Análisis de multas por fijación de precios en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional.
Cárdenas, A. (2011). Análisis de multas por fijación de precios en Colombia. Bogotá D. C, Bolívar, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
Cassagne, J. (1997). Derecho Administrativo. Buenos Aires: Cooperadora de Derecho y Ciencias Sociales.
Decreto 2153. (1992). Por el cual se reestructura la Superintendencia de Industria y Comercio y se dictan otras disposiciones. Bogotá D.C: Congreso de la República.
Decreto 3523. (2009). Por el cual se modifica la estructura de la Superintendencia de Industria y Comercio y se determinan las funciones de sus dependencias. Bogotá D.C: Congreso de la república.
García Amado, J. A. (s.f). Sobre el ius puniendi: su fundamento, sus manifestaciones y sus límites.
Giraldo Castaño, O. (1997). Derecho Administrativo General. Ediciones Abogados Librería séptima edición.
Ley 489. (1998). Por la cual se dictan normas sobre la organización y funcionamiento de las entidades del orden nacional, se expiden las disposiciones, principios y reglas generales para el ejercicio de las atribuciones previstas en los nume¬rales 15 y 16 del Artículo 189. Bogotá D.C: Congreso de la República.
Motchenkova, E., & Kort, P. (2006). Analysis of the current penalty schemes for violations of antitrust laws. En Journal of Optimization Theory and Applications (págs. 431-451).
Penagos, G. (2007). Derecho Administrativo nuevas tendencias Tomo II Parte Especial. Bogotá: Ediciones Doctrina y Ley.
Ramirez Torrado, M. L., & Aníbal Bendek, H. V. (2015). Sanción administrativa en Colombia. Bogotá: 131 Vniversitas.
Rebelo de Sousa, M., & Salgado de Matos, A. (2013). Derecho administrativo general. Tomo I. Introducción y principios fundamentales. (M. E. Ramos de Echandía, Trad.) Bogotá: Leyer.
Resolución, 40875 (SIC 9 de julio de 2013).
Sentencia C-228, D-7865 (Corte Constitucional 24 de marzo de 2010).
Sentencia C-616 (Corte Constitucional 2002).
SIC. (s.f.). Industria y Comercio, Superintendencia. Recuperado el 12 de diciembre de 2017, de Prácticas restrictivas de la competencia: http://www.sic.gov.co/practicas-restrictivas-de-la-competencia
Superintendencia de Industria y Comercio. (20 de noviembre de 2017). Red nacional de protección al consumidor. Obtenido de http://www.redconsumidor.gov.co/publicaciones/superintendencia_de_industria_y_comercio_pub
Superintendencia de Industria y Comercio. (29 de noviembre de 2017). Superintendencia de Industria y Comercio. Obtenido de http://www.sic.gov.co/objetivos-y-funciones
Superintendencia de Industria y Comercio. (s.f.). Preguntas frecuentes, régimen de protección de la competencia. Colombia: Mincomercio Industria y Turismo.
Torrado, E. (2010). El régimen sancionatorio y otorgamiento de garantías sobre prácticas restrictivas de la competencia en la Ley 1340 de 2009. Derecho Privado 43, 3-29.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Saber, Ciencia y Libertad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.