Quality of university teaching
Understanding the institutional speeches and policies of a public university in Norte de Santander
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2016v11n1.504Keywords:
Competence, Teaching methods, Evaluation,, Teacher’s role, Role of educational policiesAbstract
The article shows the results of a qualitative research which sought to understand the institutional discourses about teaching present in educational policies at a public university in North Santander from five categories: skills, teaching methods, evaluation, role of the teacher and the student. The methodological guidelines are based on qualitative analysis of speech vertically, allowing understand the main statements that are part of the speeches of the teaching category with reference documents rigor of the institution, as well as documents and Nursing programs Systems Engineering the University Francisco de Paula Santander (Cúcuta) that were part of this work. The study does show idealistic speeches, where the theoretical and methodological routes of institutional documents are constructed on the basis of the social transformation of local, regional and national scenarios, and new approaches to teaching - learning
References
Alzate, M., Gómez, M. & Arbeláez, M. (2013). Enseñar en la Universidad: Saberes, prácticas y textualidad. Pereira: Ecoe Ediciones.
Arrufat, M., Sánchez, V. & Santiuste, E. (2010). El futuro docente ante las competencias en el uso de las tecnologías de la información y comunicación para enseñar. Tecnología educativa, 34 (1), 7 – 19.
Beneitone et al. (2007). Reglexiones y perspectivas de la Educación Superior en America Latina. Informe Final Proyecto Tuning America Latina. Bilbao: Universidad de Deusto.
Bernal, M., & Ponce, G. (2009). Propuesta para la enseñanza del cuidado en enfermería. ENEO-UNAM, 6(1), 33-41.
Bozu, Z., & Herrera, P. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docente. Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(2), 221-231.
Bordas, M. & Cabrera, F. (2001). Estrategias de evaluación de los aprendizajes centrados en el proceso. Revista española de pedagogía, 218, (25-48).
Biggs, J. (2008). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.
CNA. (2013). Acreditación de programas de pregrado. Colombia. Recuperado de www.cna.gov.co/1741/article-186486.html
Castoriadis, C. (2007). La institución imaginaria de la Sociedad. Tomo II. Argentina: Tusquets.
Campos, N. (2003). El docente investigador: su génesis teórica y sus rasgos. Revista Educación, 27(2), 39-43.
Coll, J., Pozo, B., Sarabia & Valls, E. (2002). Los contenidos de la reforma. Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedi¬mientos y actitudes. En: Díaz- Barriga.A & Hernández, R (ed.). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista, (pp. 237 – 278). México: Mc Graw Hill –Interamericana
Chela, X., Martí-Costa, M., & Parés, M. (2013). ¿Democracia representativa, participativa o radical? Características e impactos de los distintos espacios de participación estudiantil en la universidad.
De Simancas, K. (1998). El docente investigador: una alternativa para vincular la enseñanza y la investigación. Geoense¬ñanza, 3(1), 129-140.
Delors, J. (1998). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana-UNESCO.
Díaz, E., Ramos, R., & Romero, E. (2005). El currículo y el profesor en la transformación del binomio práctica médica-educación médica. Educación Médica Superior, 19(2), 1-1.
De Vincenzi, A. (2009). Concepciones de enseñanza y su relación con las prácticas docentes: un estudio con profesores universitarios. Educación y educadores, 12(2), 89 – 101.
Echeverria, A. V. (2011). Experiencia Subjetiva del Tiempo y su Influencia en el Comportamiento: Revisión y Modelos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 27(2), 215-223.
García, E., Martín, S., Amblàs, G., Puchades, F., Sallarés, J., & Bugeda, G. (2010). La evaluación de la actividad docente del profesorado en el marco del EEES. Aula Abierta, 38(2), 29-40.
Hernández, A. & Olmos, S. (2012). Metodologías de aprendizaje colaborativo a través de la tecnología. España: Ediciones Universidad de Salamanca.
Hernández, A. (2011). El docente investigador en la formación de profesionales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(27).
López, N. (2010). La deconstrucción curricular. Colombia: Magisterio.
Laudadío, J. (2012). Evaluación de estilos de enseñanza en la universidad: estudio preliminar de las propiedades psicomé¬tricas del cuestionario sobre la orientación docente del profesor universitario (CODPU). Psicología y ciencias Afines, 29(1), 79-93.
Maldonado, M. (2008). Perspectiva de la educación superior en la adquisición y desarrollo de competencias. Ingenium, 14(5), 33 – 52
Migueles, M. (2000). La investigación-acción en el aula. Agenda académica, 7(1), 27.
Martínez, M. (2006). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Editorial Trillas.
Manzi, J. (2011). La evaluación docente en Chile. Chile: MIDE UC.
Martínez, M. (2006). Ciencia y arte en la investigación cualitativa. México: Trillas.
Martinez, A. (2012). Práctia pedagógica: historia y presente de un concepto. En: Barragán, D., Urbina, J. & Gamboa, A. (Comp.). Práctica pedagógica: perspectivas teórias. (pp 55 – 69) Bogotá: Ecoe.
Muñoz, P., Gamboa., A. y Urbina, J. (2012). Educación política: una mirada a la educación media. Bogotá: Ecoe Ediciones.
Ocampo, B. (2008). Análisis de contenido: Un ejercicio explicativo. En: Paramo, P. (Comp.). Investigación en ciencias sociales. (pp. 205 – 231). Colombia: Universidad Piloto de Colombia.
OCDE-USAID. (2005). La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo.
Porlán, A.,Rivero A., & Martín del Pozo, R. (1997). Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: Teoría, métodos e instrumentos. In Enseñanza de las Ciencias, (15), 155-171.
Piñuel, J. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Sociolinguistic Studies, 3(1), 1-42.
Ruzafa, M., Madrigal M., Velandrino N. & López, L. (2008). Satisfacción laboral de los profesionales de enfermería espa¬ñoles que trabajan en hospitales ingleses. Gaceta Sanitaria, 22(5), 434-442.
Ruiz, I., Cano, C., & Montes, I. (2008). Financiamiento y demanda de educación superior en Colombia (periodo 1990- 2005). Calidad en la educación, (29), 111-136.
Tejedor, F., & García, A. (2010). Evaluación del desempeño docente. Revista española de pedagogía, 68(427), 439-459.
Tirado, M. C. B. (2009). Docencia universitaria y competencias didácticas. Perfiles educativos, 31(125), 76-87.
Tobón, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Bogotá: Instituto Cife.
Valverde, O. (2001). El enfoque de la competencia laboral. Montevideo: Departamento de Publicaciones de Cinterfor/OIT.
Vasco, C. (1990). Algunas reflexiones sobre la pedagogía y la didáctica. Pedagogía, discurso y poder, 107-122.
Zabalza, M. & Zabalza, M. (2010). Planificación de la docencia en la universidad: Elaboración de las guías docentes de las materias. Madrid: Narcea.
Zuluaga, O. (1979). Colombia: dos modelos de su práctica pedagógica durante el siglo XIX. Medellín: Universidad de Antioquia.