Quality of university teaching

Understanding the institutional speeches and policies of a public university in Norte de Santander

Authors

  • Audin Aloiso Gamboa Suárez, AGS
  • Diana Lago de Vergara, DLV
  • Fuensanta Hernández Pina, FHP

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2016v11n1.504

Keywords:

Competence, Teaching methods, Evaluation,, Teacher’s role, Role of educational policies

Abstract

The article shows the results of a qualitative research which sought to understand the institutional discourses about teaching present in educational policies at a public university in North Santander from five categories: skills, teaching methods, evaluation, role of the teacher and the student. The methodological guidelines are based on qualitative analysis of speech vertically, allowing understand the main statements that are part of the speeches of the teaching category with reference documents rigor of the institution, as well as documents and Nursing programs Systems Engineering the University Francisco de Paula Santander (Cúcuta) that were part of this work. The study does show idealistic speeches, where the theoretical and methodological routes of institutional documents are constructed on the basis of the social transformation of local, regional and national scenarios, and new approaches to teaching - learning

Author Biographies

  • Audin Aloiso Gamboa Suárez, AGS

    Doctor en Ciencia de la Educación (RUDECOLOMBIA). Docente investigador de la Universidad Francisco de Paula Santander (Cúcuta). Miembro del grupo de investigación en estudios sociales y pedagogía para la paz (GIESPPAZ) categoría B en COLCIENCIAS. Director de la Maestría en Práctica Pedagógica de la UFPS. Correo electrónico: audingamboa@ufps.edu.co

  • Diana Lago de Vergara, DLV

    Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación de la Universidad Complutense de Madrid (España). Docente investigadora de la Universidad de Cartagena. Miembro del grupo de investigación (RUECA). Correo electrónico: dianalago20@yahoo.es

  • Fuensanta Hernández Pina, FHP

    Doctora en Pedagogía de la Universidad de Valencia (España). Docente investigadora del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España). Correo electrónico: fhpina@um.es

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Published

2016-01-01

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Gamboa Suárez, A. A., Lago de Vergara, D., & Hernández Pina, F. (2016). Quality of university teaching: Understanding the institutional speeches and policies of a public university in Norte de Santander. Saber, Ciencia Y Libertad, 11(1), 197-210. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2016v11n1.504

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