Didactic strategy supported by TIC to improve writing lecturer skills in first grade students
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n2.4638Keywords:
Reading and writing, abilities, ICT mediation, Primary educationAbstract
This paper describes the results of a research whose objective is to propose a didactic strategy mediated by ICT, to improve literacy skills in first - year students. The problem is addressed from the qualitative approach, looking for the description of the phenomenon through the characterization of the population, which in this case corresponds to the 34 students of the first grade of the educational institution Magdalena, Sogamoso, Boyacá. The diagnosis made through a list of collations allowed to establish that fourteen students present basic performance, low or not, in terms of literacy skills; Of them, four students with special educational needs were identified, reducing the population under study to the remaining ten children. The projection of monosyllable videos, the free software application Sebran's ABC's, G-compris and the final activity resulted in the students showing greater motivation, interest, concentration and appropriation of some literacy skills, noting their effectiveness. The future work will be to determine the importance in the proposed didactic strategy and allow the reflection of the pedagogical and didactic role of educators in the so-called digital era.
Downloads
References
Álvarez, G., & Taboada, M. (2016). Propuestas didácticas mediadas por tecnologías digitales para el desarrollo de competencias de lectura y escritura académicas. Revista Guillermo de Ockham, 14(2), 83-91. doi: http://dx.doi.org/10.21500/22563202.2336
Arriaza, M. C., & Rodas-de Ruiz, P. (2014). Un acercamiento inicial al modelo RTI para estudiantes de un grupo lingüístico minoritario con necesidades en lectoescritura. Interamerican Journal of Psychology, 48(2), 194-202. Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/284/28437146006/
Becerra-Manosalva, A. P., Rincón-Merchán, B. I., & Medina-Villabona, Y. A. (2011). Análisis y comprensión del surgimiento de la noción de infancia, sus referentes históricos y su influencia en el desarrollo preescolar en Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 2(1), 24-34. Recuperado de: http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/investigacion_duitama/article/view/1306
Bernal- Pinzón, M. L. (2017) ¿qué escriben los niños?, una mirada desde el modelo escuela nueva. Revista de investigación, Desarrollo e innovación, 7 (2), 255-268. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6069
Bolaño-García, M. (2017). Funciones de las herramientas multimedia interactivas para la enseñanza en educación preescolar. Praxis, 13 (1). DOI: http://dx.doi.org/10.21676/23897856.2063
Posligua-Espinoza, J., Vallejo-Vivas, B., & Pazmiño-Peñafiel, E. (2017). La multimedia interactiva como herramienta básica en el aprendizaje de computación para el tercer año de educación general básica. Polo del Conocimiento, 2 (6), 169-205. doi: https://doi.org/10.23857/casedelpo.2017.2.7.jun.169-205
Buitrago-Guzmán, S. (2014). Relación entre la convergencia de medios y la experiencia de usuario. Dos iniciativas creativas en Colombia. Revista De Investigación, Desarrollo E Innovación, 4(2), 79-86. doi: http://dx.doi.org/10.19053/20278306.2958
Cárdenas-Soler, R. N., & Martínez-Chaparro, D. (2015). El paisaje sonoro, una aproximación teórica desde la semiótica. REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN, 5(2), 129–140. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.3717
Carvajal, L. (13 de agosto de 2013). Definición de Comprensión lectora. Recuperado de: http://www.lizardo-carvajal.com/comprension-lectora/
Díaz, F., & Barriga, A. (2002) Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo: una interpretación constructivista. México: Mc Graw Hill.
Díaz-Blanca, L. (2002). La Escritura: Modelos Explicativos e Implicaciones Didácticas. Revista de Pedagogía, 23(67), 319- 332. Recuperado de: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922002000200007&lng=es&tlng=es
Doria-Correa, R., & Montes-Miranda, A. (2013). Definición de un enfoque de enseñanza de la lectura y la escritura en el proceso de transición de la educación preescolar a la básica. Praxis, 9(1), 25-32. doi: http://dx.doi.org/10.21676/23897856.739
Fierro-Ulloa, I., & Hinojosa-Navarrete, M. (2015). La importancia de las técnicas de toma de notas para los estudiantes de interpretación. Saber, Ciencia Y Libertad, 9(2), 205-216. Doi: http://dx.doi.org/10.22525/sabcliber.2014v9n2.205216
Fundación Carlos Jhom. (s.f.). Aula digital TELMEX por la educación digital de México. Recuperado de: http://www.telmexeducacion.com/proyectos/AulaCiencia/Sebran.pdf
Garcés-Pretel, M., Ruiz-Cantillo, R. & Martínez-Avila, D. (2014). Transformación pedagógica mediada por tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Saber, Ciencia y Libertad, 9 (2), 217-228. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5104968.pdf
Garcés-Prettel, M., & Ruiz-Cantillo, R. (2016). Integración pedagógica de la tecnología informática en instituciones educativas oficiales de Cartagena de indias (Colombia). Saber, Ciencia y Libertad, 11(1), 175-186. doi: http://dx.doi.org/10.22525/sabcliber2016v11n1.184
García-Llorente, H. J. (2015). Multialfabetización en la sociedad del conocimiento: competencias informacionales en el sistema educativo. Revista Lasallista de Investigación, 12 (2), 225-241. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S179444492015000200023&lng=es&tlng=es
Gómez, L. F. (2008). El desarrollo de la competencia lectora en los primeros grados de primaria. Revista latinoamericana de estudios educativos, 38(3), 95-126.
González-Calixto, M., Patarroyo-Durán, N., & Carreño-Bodensiek, C. (2017). EL PRINCIPIO DE JUSTICIA EN EL AULA Y LA RESPONSABILIDAD MORAL DEL DOCENTE, FRENTE A LOS ESTILOS DE APRENDIZAJE. REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN, 7(2), 241-253. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.4497
González-Nieves, S., Fernández-Morales, F., & Duarte, J. (2016). Memoria de trabajo y aprendizaje: Implicaciones para la educación. Saber, Ciencia Y Libertad, 11(2), 161-176. doi: http://dx.doi.org/10.22525/sabcliber.2016v11n2.161176
González-Otero, A. (2017). El diario: La escritura autobiográfica en su dimensión sociocultural y sus posibilidades cognoscitivas y creativas. LA PALABRA, 0(30). doi: https://doi.org/10.19053/01218530.n30.2017.6961
Guerra-Morales, E., & Forero-Baena, C. (2015). Estrategias para el desarrollo de la comprensión de textos académicos. Zona Próxima, (22), 33-55. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-94442015000100004&lng=es&tlng=es
León-Medina, J. X., & Torres-Barahona, E. A. (2016). Herramienta para el diseño de sistemas de posicionamiento tridimensional usados en fabricación digital. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6 (2), 155–167. doi: http://doi.org/10.19053/20278306.4603
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2016). Saber 5°, Lineamientos curriculares para la aplicación muestral y censal 2016. Guía 5.
Montes-Miranda, A. J. (2013). La educación básica en Colombia: una mirada a las políticas educativas. Saber, Ciencia y Libertad, 8 (2), 141-155. Recuperado de: http://www.sabercienciaylibertad.com/ojs/index.php/scyl/article/view/106
Niebles-Núñez, W., Hernández-Palma, H., & Cardona-Arbeláez, D. (2016). Gestión tecnológica del conocimiento: herramienta moderna para la gerencia de instituciones educativas. REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN, 7(1), 25-36. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5633
Núñez-Pérez, V. (2015). Pedagogía social e interculturalismo: una lectura posible. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5 (2), 141–149. doi: 10.19053/20278306.3716
Ortiz-Benavides, F. L., & Fernández-Izquierdo, P. (2016). Diseño instruccional para argumentación científica en línea. Interdisciplinaria, 33(2), 231-249. Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-70272016000200003&lng=es&tlng=es.
Patiño-Cuervo, O., & Caro, E. O. (En prensa). Tecnología aplicada a un caso particular de discapacidad múltiple. REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO e INNOVACIÓN, 8(1).
Pérez-Porto, J., & Merino, M. (2008). Definición de: Concepto de redacción Actualizado. Recuperado de: https://definicion.de/redaccion/
Pinto-Salamanca, M. L., Sofrony-Esmeral, J. I., & Jiménez, D. F. (2015). Detección de colisiones con librerías V-Collide y PhysX para interacción virtual con interfaces hápticas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5 (2), 119–128. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.3721
Rodríguez-Cepeda, R. (2016). Aprendizaje de conceptos químicos: una visión desde los trabajos prácticos y los estilos de aprendizaje. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (1), 63-76. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.4403
Romero, M. L. (2000). El aprendizaje de la lecto-escritura. Fe y Alegría, 117. Recuperado de: http://www.feyalegria.org/images/acrobat/Aprendizaje_Lectoescritura_5317.pdf
Salazar, S. F. (2012). El conocimiento pedagógico del contenido como modelo de mediación docente. San José, Costa Rica: Coordinación Educativa y Cultural (CECC/SICA).
Tangarife-Chalarca, D. (2013). Desarrollo de una aplicación web para el montaje de una mesa quirúrgica en el área de traumatología. REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN, 4(1), 32-44. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.2124
Taylor, S. B., & Bogdan, R. (1984). Introducción a métodos cualitativos de investigación. Nueva York, USA: John Wiley and Sons Inc.
Torres-Ortiz, J. A., & Duarte, J. E. (2016). Los procesos pedagógicos administrativos y los aspectos socio-culturales de inclusión y tecno-pedagogía a través de las tendencias pedagógicas en educación a distancia y virtual. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6 (2), 179–190. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.4606
Treviño, E., et al. (2007). Prácticas docentes para el desarrollo de la comprensión lectora en primaria. Distrito Federal, México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.
Valenzuela-Taracena, L. (2016). Estrategias didácticas para promover el interés por la lectura en los estudiantes de primer grado grupo “A” de primaria del Instituto Soledad Acevedo de los Reyes (Tesis Doctoral). Universidad de Montemorelos, Méjico.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Saber, Ciencia y Libertad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.