Imaginaries and realities on the teaching processes - learning in the context of the education of children educators of the colombian caribbean
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2085Keywords:
Teaching, Learning, Infant Education, ApproachesAbstract
The present article gives an account of the results of the research “Approaches of Teaching - Learning of the Teacher Educators of Infantile Educators in the State Universities of the Colombian Caribbean. 2013- 2016. “, Carried out with the objective of knowing the teaching - learning approaches of university professors in Early Childhood and / or Preschool Degrees, in the state universities of the Colombian Caribbean. The methodology used was non-experimental, based on the observation of phenomena as they occur in their natural context, and then analyzed. Among the most relevant results is a vision of teaching based on the learning of your student, as well as the evidence of pedagogical strategies, from this teaching approach, which allows the active participation of students, but in the same way They are open to changes that may occur in the development of a class
Downloads
References
Aebli, H. (1998). Factores de la Enseñanza que Favorecen el Aprendizaje Autónomo. Editorial Narcea. Tercera Edición. España. Ps 40-43.
Díaz B. F., Hernández R. G. (2003). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo: Una interpretación constructivista McGRAW-HILL. México, Capítulo 2. Constructivismo y Aprendizaje Significativo. 2da. Edición. P. 55
Jaramillo L. (2007). Concepción de Infancia. Revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación. Universidad del Norte. Nº 8. P. 110-122.
Lago, de Z. A. y Múnera C. L. (2008). Los Currículos de Formación de Educadores Infantiles en el Caribe Colombiano: Condiciones Pedagógicas para el Desarrollo de la Autonomía en el Niño, Una Propuesta Alternativa.
Lago de F. C., Gamboa A. y Montes A. (2013). La Educación Básica en Colombia: Una mirada a las políticas educativas: Revista Saber, Ciencia y Libertad. Universidad Libre. ISSN 2382-3240. Alpha Editores. Volumen 8 No. 2. Pgs. 146-147.
Montes Miranda, A., Gamboa Suárez, A., & Lago de Fernández, C. (2013). La educación básica en Colombia. Saber, Ciencia Y Libertad, 8(2), 141-155. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2013v8n2.1915
Litwin, Edith (2008). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos .Ed. Paidos SAICF. Argentina
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN). (1998). Criterios y procedimientos para la acreditación previa de los programas académicos de pregrado y especialización en educación. Bogotá 1.998
Macia G. E. (2001) . Persona y Diversidad. Implicaciones Educativas en la Sociedad del Conocimiento. Revista Complutense de Educación. Universidad Complutense de Madrid. España. Vol. 12. Num. 2. P. 619.
Novoa V. L. (2015). Tesis doctoral Concepciones de Infancia en la Formación de Maestras (os) de Preescolar en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Tunja. Pgs. 20 - 45
Piaget J. (1980) “Investigaciones sobre la abstracción reflexionante” Volumen II, Buenos Aires, Huemul. p 249.
Porro, B. E. (2011). Tesis Doctoral de Licenciatura en Ciencias de la Educación. Tema: Puesta en Práctica dl Enfoque Constructivista en la enseñanza de la lecto escritura. Universidad Abierta Interamericana.
Trigwell, Prosser y Waterhouse (1999). Confirmatory factor analysis of the Approaches to Teaching Inventory. British Journal of Educational Psychology (2006), 76, 405–419.
Sarmiento, S. M. (2007). La Enseñanza de las Matemáticas y las Ntic. Una Estrategia de Formación Permanente. Universitat Rovira I Virgili. ISBN: 978-84-690-8294-2 / D.L: T.1625-. Capítulo 2. Pgs. 3, 7, 49.
Vargas E. y Marín O. W. (2002). Artículo Tendencias actuales en Educación Infantil. Revista Ciencias Humanas No. 30 –UTP.
Vigotsky, L. (1996). El desarrollo de los procesos psíquicos superiores. Ediciones Grijalbo Mondadori, Barcelona.
Wittrock M. (1989). Handbook of research on Teaching – La Investigación en la Enseñanza I. Capítulos 1, 2 y 8. Ed. Paidós Ibérica. Pgs. 40-44
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Saber, Ciencia y Libertad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.