Imaginaries and realities on the teaching processes - learning in the context of the education of children educators of the colombian caribbean

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2085

Keywords:

Teaching, Learning, Infant Education, Approaches

Abstract

The present article gives an account of the results of the research “Approaches of Teaching - Learning of the Teacher Educators of Infantile Educators in the State Universities of the Colombian Caribbean. 2013- 2016. “, Carried out with the objective of knowing the teaching - learning approaches of university professors in Early Childhood and / or Preschool Degrees, in the state universities of the Colombian Caribbean. The methodology used was non-experimental, based on the observation of phenomena as they occur in their natural context, and then analyzed. Among the most relevant results is a vision of teaching based on the learning of your student, as well as the evidence of pedagogical strategies, from this teaching approach, which allows the active participation of students, but in the same way They are open to changes that may occur in the development of a class

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Liris Múnera Cavadías, LMC

    Doctora en Ciencias de la Educación, RUDECOLOMBIA (Universidad de Cartagena). Magister en Educación. Docente de la Universidad de Cartagena. Coordinadora de la Licenciatura en Pedagogía Infantil de la Universidad de Cartagena en convenio con Unitolima. Investigadora y Coordinadora de la Línea Formación y Desarrollo del Profesorado del Grupo de investigación RUECA. Email: lirismunera@hotmail.com

  • Alexander Javier Montes Miranda, AMM

    Doctor en Ciencias de la educación, RUDECOLOMBIA (Universidad de Cartagena). Magister en Educación, Universidad de Córdoba. Licenciado en lengua castellana, Universidad de Córdoba. Correo electrónico: amontes20@gmail.com.

  • Andrés Antonio Alarcón Lora, AAL

    Doctor en ciencias de la Educacion, RUDECOLOMBIA Universidad de Cartagena, Abogado, Especialista en Derecho Comercial, Magister en Derecho. Doctor en Ciencias de la Educación de RUDECOLOMBIA, Docente de pregrado y posgrados y Jefe del Departamento de Investigaciones Científicas de la Facultad de Derecho y Ciencias Políticas de la Universidad de Cartagena. Email: analarcon28@gmail.com

References

Aebli, H. (1998). Factores de la Enseñanza que Favorecen el Aprendizaje Autónomo. Editorial Narcea. Tercera Edición. España. Ps 40-43.

Díaz B. F., Hernández R. G. (2003). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo: Una interpretación constructivista McGRAW-HILL. México, Capítulo 2. Constructivismo y Aprendizaje Significativo. 2da. Edición. P. 55

Jaramillo L. (2007). Concepción de Infancia. Revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación. Universidad del Norte. Nº 8. P. 110-122.

Lago, de Z. A. y Múnera C. L. (2008). Los Currículos de Formación de Educadores Infantiles en el Caribe Colombiano: Condiciones Pedagógicas para el Desarrollo de la Autonomía en el Niño, Una Propuesta Alternativa.

Lago de F. C., Gamboa A. y Montes A. (2013). La Educación Básica en Colombia: Una mirada a las políticas educativas: Revista Saber, Ciencia y Libertad. Universidad Libre. ISSN 2382-3240. Alpha Editores. Volumen 8 No. 2. Pgs. 146-147.

Montes Miranda, A., Gamboa Suárez, A., & Lago de Fernández, C. (2013). La educación básica en Colombia. Saber, Ciencia Y Libertad, 8(2), 141-155. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2013v8n2.1915

Litwin, Edith (2008). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos .Ed. Paidos SAICF. Argentina

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN). (1998). Criterios y procedimientos para la acreditación previa de los programas académicos de pregrado y especialización en educación. Bogotá 1.998

Macia G. E. (2001) . Persona y Diversidad. Implicaciones Educativas en la Sociedad del Conocimiento. Revista Complutense de Educación. Universidad Complutense de Madrid. España. Vol. 12. Num. 2. P. 619.

Novoa V. L. (2015). Tesis doctoral Concepciones de Infancia en la Formación de Maestras (os) de Preescolar en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Tunja. Pgs. 20 - 45

Piaget J. (1980) “Investigaciones sobre la abstracción reflexionante” Volumen II, Buenos Aires, Huemul. p 249.

Porro, B. E. (2011). Tesis Doctoral de Licenciatura en Ciencias de la Educación. Tema: Puesta en Práctica dl Enfoque Constructivista en la enseñanza de la lecto escritura. Universidad Abierta Interamericana.

Trigwell, Prosser y Waterhouse (1999). Confirmatory factor analysis of the Approaches to Teaching Inventory. British Journal of Educational Psychology (2006), 76, 405–419.

Sarmiento, S. M. (2007). La Enseñanza de las Matemáticas y las Ntic. Una Estrategia de Formación Permanente. Universitat Rovira I Virgili. ISBN: 978-84-690-8294-2 / D.L: T.1625-. Capítulo 2. Pgs. 3, 7, 49.

Vargas E. y Marín O. W. (2002). Artículo Tendencias actuales en Educación Infantil. Revista Ciencias Humanas No. 30 –UTP.

Vigotsky, L. (1996). El desarrollo de los procesos psíquicos superiores. Ediciones Grijalbo Mondadori, Barcelona.

Wittrock M. (1989). Handbook of research on Teaching – La Investigación en la Enseñanza I. Capítulos 1, 2 y 8. Ed. Paidós Ibérica. Pgs. 40-44

Downloads

Published

2018-01-01

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Múnera Cavadías, L., Montes Miranda, A. J., & Alarcón Lora, A. A. (2018). Imaginaries and realities on the teaching processes - learning in the context of the education of children educators of the colombian caribbean. Saber, Ciencia Y Libertad, 13(1), 216-227. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2085

Similar Articles

1-10 of 45

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)