The importance of moot courts in lawyer’s formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2023v18n1.10467

Keywords:

Teaching, learning, practical, moot courts, human rights

Abstract

This socio-legal research aims to identify the evolution of teaching and learning methods of law. It focuses on those that offer mechanisms that provide the student, future lawyer, with effective tools to solve the different types of conflicts that arise in the legal field, in the areas of law practice following the social changes generated by the reforms in the modality in which the procedural and procedural steps are developed in the Colombian State. Consequently, a critical bibliographical study is carried out on the information collected through primary and secondary sources, that analyses qualitatively and quantitatively the importance of judicial simulation models in the training of lawyers. The demands of the sociopolitical transformations are taken into account, while the transversality of human rights is considered, as much as its imperative observation and application in jurisdictional processes and administrative procedures in which students, once graduated, will act as lawyers. We also consider the theoretical and practical preparation they have on the rights and obligations of people within the legal system, and the argumentative exercise, fundamental in litigation. Therefore, we propose a transition from the moot courts as a supplementary technique, to one of vital complementarity for the effective exercise of the functions of professional litigants, which should therefore be implemented in university academic curricula from Colombia.

Downloads

References

Calvo Andújar, A. M. (2014). Evolución del derecho y cambios sociales en los siglos XIX y XX [Trabajo Fin de Grado]. Universidad Pontificia Comillas. https://repositorio.comillas.edu/rest/bitstreams/1825/retrieve

Clavijo, D. (2014). El Enfoque de Competencias en la Formación del Abogado para el Siglo XXI. Justicia, 27, 185-212. http://www.scielo.org.co/pdf/just/n27/n27a11.pdf

Espinoza Silva, F. (2009). Métodos y estrategias para la enseñanza-aprendizaje del derecho. Daena: International Journal of Good Conscience, 4(1), 31-7. http://www.spentamexico.org/v4-n1/4(1)%2031-74.pdf

Flores García, F. (diciembre, 1984). Apuntamientos Sobre la Historia de la Enseñanza Jurídica en México. III Congreso de Historia del Derecho Mexicano, México D. F., México. Universidad Nacional Autónoma de México. http://ru.juridicas.unam.mx/xmlui/bitstream/handle/123456789/18206/apuntamientos-sobre-la-historia-de-laensenanza-juridica-en-mexico.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Irgoin, M. & Vargas, F. (2002). Competencia laboral: manual de conceptos, métodos y aplicaciones en el sector de la salud. Cinterfor. https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/man_ops.pdf

Mendieta, M., Recalde, F., Jorge Mitre, S., Rodríguez, F., Sánchez, M. B. Tato, A., Cicciolli, H. & Adorno, F. (2019). Las competencias internuniversitarias Moot Court: una creativa estrategia de aprendizaje en materia de derecho. Revista Jurídica Universidad Americana, 7(2), 81-90. https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/revistajuridicaua/article/download/350/357/1580

Mestre, J.F. & Rojas, S. (2013). La oralidad Procesal. De sus postulados teóricos a su reglamentación adecuada – Especial referencia a las recientes reformas legislativas. Revista del Instituto Colombiano de Derecho Procesal, 39(39), 119-167. http://publicacionesicdp.com/index.php/Revistas-icdp/article/view/33

Pascual-Vives, F., Aragonés, L. E., González, A. & Rodríguez, J. C. (2021). La simulación de juicios (Moot Court) como estrategia transformadora de los procesos de enseñanzaaprendizaje en Derecho Internacional de los Derechos Humanos. En V. L. Gutiérrez Castillo (Coord..), Innovación docente y renovación pedagógica en derecho internacional y relaciones internacionales (pp. 125-144). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8185974

Pérez-Ragone, Álvaro, & Palomo Vélez, Diego. (2009). Oralidad y prueba: comparación y análisis crítico de las experiencias reformadoras del proceso civil en Alemania y

España. Revista de derecho (Valparaíso), (32), 363-406. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-68512009000100011

Pérez Lledó, J. A. (2007). Teoría y práctica en la enseñanza del Derecho. Academia. Revista sobre enseñanza del Derecho, 5(9), 85-189. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3742389.pdf

Rojas Quiñones, S. A. (2011). Código general del proceso: aciertos y vicisitudes de un nuevo régimen de pruebas -especial comentario a la propuesta de reforma frente a la prueba documental y la prueba pericial. Revista Universitas Estudiantes, (8), 299-323. https://biblat.unam.mx/hevila/Universitasestudiantes/2011/no8/15.pdf

Serrano Argüello, N. (2011). La competencia clave en los estudios de derecho: El razonamiento Jurídico. IV Congreso Nacional de Innovación en Ciencias Jurídicas: Coordinación y planificación en los estudios de derecho, Valladolid, España. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/1618

Downloads

Published

2023-07-11

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Romero-González, Z., & Soto-Barrios, A. (2023). The importance of moot courts in lawyer’s formation. Saber, Ciencia Y Libertad, 18(1), 501-523. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2023v18n1.10467

Similar Articles

1-10 of 55

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>