Alterations of the oral language in institutionalized children in community homes: Prevalence and determinants
DOI:
https://doi.org/10.18041/2665-427X/ijeph.1.5348Keywords:
Language, child, vulnerable population, language disorders, language tests, social environment, child day care centersAbstract
Introduction: Alteration of the language can cause low academic performance and possible school dropout, especially in children from socially and educationally disadvantaged families.
Objective: To determine the prevalence and describe the determinants associated with alterations of oral language in children from community homes (HC) that are attended by the Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF).
Methods: Descriptive cross-sectional observational study. Were included 261 children aged 3-5 years. The TECAL and TEPROSIF-R test were used to evaluate the language and a survey of sociodemographic characteristics. The odds ratio was determined to quantify the degree of association. The multivariate model and stepwise backward method were used to selected the variables.
Results: The 54.7% of the children were male, 55.2% entered the garden in the range of 24 to 35 months and 20.3% of the children were part of a family victim of armed conflict. The frequency of oral language alterations was 46.7%, the most common language was mix alteration with 18.4%, followed by alteration of the expressive level (15.3%). The variables occupation of the father (ORa: 2.35) and being a victim of the armed conflict with (ORa: 1.86) possibly explain independently the alterations of language in children attending the HC of the ICBF.
Conclusions: The prevalence of oral language disorders in children attending HC is high; two social variables with an association are detected: the occupation of the father and the victim of the armed conflict, studies with an analytical approach are considered to find factors of protection and risk.
Downloads
References
Rios HI. El lenguaje: herramienta de reconstrucción del pensamiento. Razón y palabra. 2010;72:25.
Navarro PM. Adquisición del lenguaje. El principio de la comunicación. Cauce. 2003; 26: 321-347.
Mayor MA. Evaluación del lenguaje oral. Evaluación curricular Una guía para la intervención psicopedagógica. Madrid: Siglo XX; 1994: 327-422.
Arana A, Guisely E. Desarrollo de lenguaje comprensivo en niños de 3, 4 y 5 años de diferente nivel socioeconómico. Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú; 2012.
Vygotsky LS, Kozulin A, Abadía JPT. Pensamiento y lenguaje: Paidós: Barcelona; 1995.
Beitchman JH, Wilson B, Johnson CJ, Atkinson L, Young A, Adlaf E, et al. Seguimiento de catorce años a niños con problemas de habla / lenguaje y control: resultado psiquiátrico. Revista de la Academia Americana de Psiquiatría Infantil y Adolescente. 2001; 40 (1): 75-82.
De la Peña Fernández-ME, Gómez JLG. Conducta antisocial en adolescentes: factores de riesgo y de protección; Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones: Madrid 2005.
Barragán PE, Lozano SS. Identificación temprana de trastornos del lenguaje. Revista Médica Clínica Las Condes. 2011;22(2):227-32.
Johnston J. Factores que afectan el Desarrollo del Lenguaje. Enciclopedia sobre el desarrollo de la primera infancia. Canada: University of British Columbia; 2010:1-6.
Becerra C, López C, Frinco D, Cordero M, Minoletti A, Narváez P, et al. Manual para el apoyo y seguimiento del desarrollo psicosocial de los niños y niñas de 0 a 6 años. Santiago: Atenas. Rev Peruana Med Experim Salud Publa. 2008;31(4):669-75.
Andrade SJA. Manifestaciones proyectivas de conflicto psicológico presentes en el dibujo de la figura humana de 75 niños y niñas en situación de desplazamiento forzado en el departamento del Quindío en el 2010. Psicologia Conocimiento Soc. 2013; 3(1)::5-40.
Muñoz-Caicedo A, Zapata-Ossa H, Pérez-Tenorio LM, Illera S. Prevalencia institucional de alteraciones en lenguaje y audición en niños entre 4 a 5 años. Revista Facultad Ciencias de la Salud, Universidad Del Cauca. 2012;14(4):13-9.
Zúñiga-Pino ÁE, Muñoz-Zambrano I, Muñoz-Caicedo A. Análisis de los registros individuales de prestación de servicios RIPS del programa de Fonoaudiología de la Universidad del Cauca, Colombia. Rev Fac Ciencias Salud. 2010;12(3):39-45.
Departamento Nacional de PlaneaciónDirección de Evaluación de Políticas Públicas. Evaluación de impacto del programa hogares comunitarios de bienestar del ICBF. Bogotá: Departamento nacional de planeación; 2009: Available from: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/Publicaciones/4-Evaluacion_%20Impacto_HCB.pdf.
Pavez MM, Maggiolo M, Coloma CJ, González M. Test para evaluar procesos de simplificación fonológica: TEPROSIF-R. Santiago: Ediciones Universidad Católica de Chile; 2008.
Pavez GMM. Test para la Comprensión Auditiva del Lenguaje de E. Carrow: aplicación en Chile. Universidad de Chile. Escuela de Fonoaudiología Publisher Universidad de Chile, Escuela de Fonoaudiología; 2004.
Schonhaut L, Maggiolo M, Herrera Me, Acevedo K, García M. Lenguaje e inteligencia de preescolares: Análisis de su relación y factores asociados. Rev Chilena Pediatr. 2008;79(6):600-6.
Blumenfeld A, Carrizo Olalla J, D’Angelo SI, González NS, Sadras Y, Graizer S, et al. Retraso del desarrollo del lenguaje en niños de 24 meses en un centro de salud en la Ciudad de Buenos Aires. Arch Argentinos Pediatr. 2018;116(4):242-7.
Velasco R, delMC M. Factores que influyen en el desarrollo del lenguaje: un estudio empírico en una muestra de niños y niñas de 3 a 4 años. Valladolid: Universidad de Valladolid; 2017.
Cardona AS, Ospina SM, Trujillo TA, Arboleda LMA, Cardona ÁMS, Arango DC. Desarrollo del lenguaje comprensivo y expresivo en niños de 12 a 36 meses. Revista CES Salud Pública. 2013;4(2):92.
Manso, JMM. Estudio sobre las consecuencias del maltrato infantil en el desarrollo del lenguaje. Anales Psicol. 2005; 21(2): 224-230.
Schonhaut L, Rojas P, Kaempffer AM. Factores de riesgo asociados a déficit del desarrollo psicomotor en preescolares de nivel socioeconómico bajo: Comuna urbano rural, Región Metropolitana, 2003. Rev Chilena Pediatr. 2005;76(6):589-98.
Eadie P, Morgan A, Ukoumunne OC, Ttofari Eecen K, Wake M, Reilly S. Speech sound disorder at 4 years: Prevalence, comorbidities, and predictors in a community cohort of children. Developmental Med Child Neurol. 2015;57(6):578-84.
Clegg J, Ginsborg J. Language and social disadvantage: Theory into practice: John Wiley & Sons; 2006.
Rwin lG, Siddiqi RA, Hertzman C. Desarrollo de la Primera Infancia: Un Potente Ecualizador Informe Final. Organización Mundial de la Salud; 2007. p. 74.
Pedraza PP, López TS. Desarrollo de la comunicación y del lenguaje: indicadores de preocupación. Pediatría Atención Primaria. 2006;8(32):111-25.
Arriagada I. Cambios y desigualdad en las familias latinoamericanas. Ciudad: Revista de la CEPAL; 2002.
Hart B, Risley TR. Meaningful differences in the everyday experience of young American children: Paul H Brookes Publishing; 1995.
Downloads
Published
Versions
- 2021-06-22 (3)
- 2019-06-28 (2)
- 2019-06-28 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Interdisciplinary Journal of Epidemiology and Public Health

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.