Producción científica del docente investigador de las universidades públicas del departamento de la guajira
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.1476Keywords:
Scientific Production, Researchers, Academic ImpactAbstract
This research Objective was oriented to analyzed the researcher teacher´s scientific production academic impact in the state universities in La Guajira, state. The variables were supported on the Azuaje (2012), Balza (2012), Cabrera (2010), Fleires (2013), Jiménez (2013), Mogollón (2009), Moreno (2008), literature review among others. In terms of methodology the positive quantitative conception was contextualized and the analytic typology had a non experimental- transectional and field desing. Out of the two populations analyzed one consisted of 237 teachers and 64 deans from different academic programs who work for the University state in La Guajira state and the UNAD (National learning and open distance University) A 45 question questionnaire with five options to answer was designed as a data collection technique. The expert´s judgment technique was used to check its validity and the Alpha de Cronbach coeficient was used to check its reliability reaching a value of 0.85 which means a high level of reliability. Also, it was used the descriptive statistic method to conclude that the teachers at the Universities in La Guajira State use the epistemologic concepts in their research practices and the mastery of the functions which complement their practice within this function and the linking components to the scientific production which means an added value to the scientific exercise which in good educational products for both the students and the teachers
References
Azuaje (2012). Impacto de la Investigación Universitaria, organizado por la Sociedad Galileana el 10 de octubre de 2012. Las ponencias estuvieron a cargo de los profesores Gianfranco Passariello (Decano de Investigación y Desarrollo), Patricio Hevia (Departamento de Procesos Biológicos y Bioquímicos), Klaus Jaffé (Departamento de Biología de Organismos), el suscrito y Vincenzo Libretti (Presidente de Funindes). El moderador fue el profesor Francisco García Sánchez (Departamento de Electrónica y Circuitos).
Bracho, K. (2012). Cultura Investigativa y Producción Científica en Universidades Privadas del Municipio Maracaibo del Estado Zulia. http://publicaciones.urbe.edu/index.php/REDHECS/article/viewArticle/952/2998.
Chávez, N. (2007). Introducción a la Investigación Educativa. Editorial Graficcpress. México.
Hernández, Fernández y Baptista (2010). Metodología de la Investigación. Editorial McGraw-Hill. México.
Hurtado (2010). Metodología de la investigación holística. Ediciones Sypal. Tercera edición. Venezuela Jiménez (2013). La importancia de la formación investigativa en los docentes universitarios en el siglo XXI. Recuperado de: http://www.gestiopolis.com/organizacion-talento-2/importancia-formacion-curricular-docentes-universitariossiglo-21.htmn.
Kleeder (2012). Cultura investigativa y producción científica en el personal docente y de investigación en programas de postgrado en universidades privadas del municipio Maracaibo del estado Zuli. Tesis no publicada URBE.
Méndez, C. (2007). Metodología: y diseño y desarrollo del proceso de investigación. Editorial Macgraw Hill. Colombia.
Perozo (2010), Estudiar en la universidad de hoy: las técnicas eficaces, métodos, apuntes, trabajos y exámenes. Editorial Dikynson. Madrid.
Socorro, N. (2009), El docente investigador: su génesis y rasgos. Recuperado de: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/440/44027203.pdf.
Saborio, N. (2009), El docente investigador: su génesis y rasgos. Recuperado de: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/440/44027203.pdf.
Salomon, F. (2012). Delphi group process. Marzo de 2014. Recuperado de http://wwww.esuohio.edu/mlrdel.htm.
Sánchez (2012). El proceso de investigación científica en las universidades públicas en el marco de las políticas públicas de Ciencia, Tecnología e Innovación del Estado venezolano. Tesis no publicada URBE.
Tamayo y Tamayo, M. (2007). El proceso de la investigación científica. Editorial Limusa. México.
Tejada, J., Jiménez, V., Navío, A., Ruíz., C., Jurado, P., Fandos, M., Jiménez., J., y González A. (2010). Formación de Formadores. Escenario Aula. España: Thomson Editores Spain Paraninfo, S.A.
Tobón, S. (2009). Formación basada en competencias. Editorial Ecoe. México.