Attitudes towards statistics and its teaching in students and teachers of basic secondary and secondary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n2.9340

Keywords:

Attitudes towards statistics, secondary and secondary basic education, practicing teachers, statistics teaching

Abstract

Teaching of statistics is a relevant factor in the development of students’ critical thinking. There are several investigations that indicate attitudes towards statistics effect on the abilities of the social, cultural, economic, and political skills development. This research conducted to characterize the attitudes towards statistics and its teaching through a descriptive study in mathematics teachers and students of basic secondary and middle school through applying two processes of attitudes: the first one indicates to statistics and its teaching, and the second refers to its application to 21 teachers, EAEE, and 432 students. The results demonstrate that both students and teachers have positive attitudes towards statistics and its teaching. This research indicated that there was difference, according to gender, because women have better attitudes than men. Therefore, it is concluded that teachers and students recognize the importance of statistics in citizen training, and teachers recognize the need to implement training processes based on the didactics of statistics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrera-Mesa, M., Fernández-Morales, F. H., & Duarte, J. E. (2017). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos mediados por TIC para el desarrollo de competencias en estadística. Saber, Ciencia Y Libertad, 12(2), 220–232. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n2.1590

Batanero, C. (2004). Los retos de la cultura estadística. Yupana. Revista de Educación Matemática de la UNL, 1, 27-36.

Batanero, C., & Godino, J. (2001). Análisis de datos y su didáctica. https://www.ugr.es/local/batanero

Batanero, C., & Díaz, C. (2011). Estadística con proyectos. Granada: Universidad de Granada.

Blanco, Á. B. (2008). Una revisión crítica de la investigación sobre las actitudes de los estudiantes universitarios hacia la Estadística. Revista Complutense de Educación, 19(2), 311-330.

Burbano-Pantoja, V. M. Á, Munévar-Sáenz, A., & Valdivieso-Miranda, M. A. (2021). Influencia del método Montessori en el aprendizaje de la matemática escolar. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(3), 555–568. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n3.2021.13354

Carmona, M. (2004). Una revisión de las evidencias de fiabilidad y validez de los cuestionarios de actitudes y ansiedad hacia la estadística. Statistics Education Research Journal, 3(1), 5-28.

Casas, J. C.,Villarraga, M. E., Maz, A., & León, C. (2018). Factores de influencia en las actitudes hacia la estadística de alumnos de educación media. Revista Espacios, 39(52).

Comas, C., Martins, J. A., Nascimento, M. M., & Estrada, A. (2017). Estudio de las Actitudes hacia la Estadística en Estudiantes de Psicología. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 31, 479-496.

Cuétara-Hernández, Y., Salcedo-Estrada, I. M., & Hernández-Díaz, M. (2016). La enseñanza de la estadística: antecedentes y actualidad en el contexto internacional y nacional. Atenas, 3(35), 125-140.

Delgado-Arenas, R., Julca-Vera, N., Pérez-Pérez, M., & Araujo-García, E. (2018). Estudio comparativo de la actitud hacia la estadística en estudiantes de administración de una universidad privada de Lima Este, 2016. Revista Científica y Tecnológica UPSE, 5(1), 63-69. https://doi.org/10.26423/rctu.v5i1.319

Estrada, A. (2002) Análisis de las Actitudes y Conocimientos Estadísticos Elementales en la Formación del Profesorado (Tesis doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra.

Estrada, A. (2003). Actitudes hacia la estadística y su evaluación. Revista de Educación de la Universidad de Granada, (16), 227-245.

Estrada-Roca, M. A., Batanero, C., & Fortuny, J. M. (2004). Un estudio comparado de las actitudes hacia la estadística en profesores en formación y en ejercicio. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 22(2), 263-273.

Feijóo, N. R. (2011). Actitudes de los estudiantes universitarios hacia la estadística. Interdisciplinaria, 28(2), 199-205.

Gal, I., Ginsburg, L., & Schau, C. (1997). Monitoring attitudes and beliefs in statistics education. The assessment challenge in statistics education, 12, 37-51.

Gal, I. (2002). Alfabetización estadística de adultos: significados, componentes, responsabilidades. Revista estadística internacional, 70(1), 1-25.

Gómez-Mendivelso, J. A., Medina-Mariño, A. C., & Niño-Vega, J. A. (2022). Aprendizaje Basado en Proyectos con integración TIC para la enseñanza de estadística a estudiantes de primaria. Gestión y Desarrollo Libre, 7(13). https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gestion_libre/article/view/8783

González, D. (2014). Constitución de la identidad del profesor que enseña estadística (Tesis Doctoral). Universidad de Antioquia.

Hernández, S., Fernández, C., & Baptista, L. (2015). Metodología de la Investigación. México D.F.: McGraw Hill.

León, N. (2021). Enseñanza de la Estadística con sentido y en contexto a través de la resolución de problemas. Realidad y Reflexión, 53(53), 228-253.

Martínez-Ariza, L., Cudris-Torres, L., Echeverría-King, L. F., & Niño-Vega, J. A. (2022). Influence of motivation on academic performance: an analysis of motivational assessment in mathematics learning. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 12 (1), 57-66. https://doi.org/10.19053/20278306.v12.n1.2022.14207

Ordoñes, X. G., Martínez, S. J. R., & de Miguel, C. R. (2016). Cuestionario de actitudes hacia la estadística (CAHE): Evidencias de validez y fiabilidad de las puntuaciones en una muestra de alumnos de educación. Bordón. Revista de pedagogía, 68(4), 121-136.

Oviedo, H. C., & Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580.

Peiro, A., Trull, Ó., Segarra, M., & García, J. C. (2020). Attitudes towards statistics in secondary education: Findings from fsQCA. Mathematics, 8(5), 804.

Peiró, Á., Trull, O., Segarra, M., & García, J. C. (2021). Anxiety towards Statistics and Its Relationship with Students’ Attitudes and Learning Approach. Behavioral Sciences, 11(3), 32.

Pérez-Laverde, L. E., Aparicio-Pereda, A. S., Bazán-Guzmán, J. L., & Abdounur, O. J. (2015). Actitudes hacia la estadística de estudiantes universitarios de Colombia. Educación matemática, 27(3), 111-149.

Sanabria, G. (2018). La Enseñanza determinista de la probabilidad. VI Encuentro sobre Didáctica de la Estadística, la Probabilidad y el Análisis de Datos. http://funes.uniandes.edu.co/15654/1/Sanabria2018La.pdf

Vásquez-Ortiz, C. (2020). Educación Estocástica en el aula escolar: una herramienta para formar ciudadanos de sostenibilidad. Matemáticas, Educación y Sociedad, 3(2), 1-20.

Zapata-Cardona, L. (2011). ¿Cómo contribuir a la alfabetización estadística?. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 33, 234-247.

Zapata-Cardona, L. & Rocha, P. (2011). Actitudes de profesores hacia la estadística y su enseñanza. XIII CIAEM-IACME, Recife, Brasil.

Downloads

Published

2022-08-02

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Attitudes towards statistics and its teaching in students and teachers of basic secondary and secondary education. (2022). Saber, Ciencia Y Libertad, 17(2). https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n2.9340

Similar Articles

1-10 of 498

You may also start an advanced similarity search for this article.