Evaluation of ICT Training Programs: Debates and Prevalent Approaches in Educational Research
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6312Keywords:
Digital competencies, evaluative research, evaluation of educational policies, quality of educationAbstract
This article is part of the Research Results of the Digital Republic (RD) Program - Digital Education. Evaluation of ICT programs carried out to identify the results of the policy implemented in the Republica Dominicana education system. For the above, a mixed methodology was designed, based on the Context, Inputs, Process & Product (CIPP) model, from the variables: digital competencies, improvement of learning, teaching, learning communities and management of the centers. In this context, this article emphasizes the state of the art of research, focusing on the theoretical categories of digital competencies and evaluative research and its contribution to educational policies in the region. It can be highlighted as a key conclusion of the study the tendency in Latin-American to articulate these digital competencies in contemporary educational processes, focusing its exercise on the improvement of the conditions of access to resources, information, and communication, linked to all actors that integrate the system, but with important limitations in terms of training and accompaniment of them.
Downloads
References
Adán, R. (2016). Uso del modelo TPACK como herramienta de innovación para el proceso de enseñanza-aprendizaje en matemáticas. Formación de Profesores. Vol 57(2), 3-26. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.57-iss.2-art.689
Cabrera, F. (1987). Investigación evaluativa en la educación. en Largo, C. (comp). Técnicas de evaluación y seguimiento de programas en Formación Profesional. Largo Caballero, (pp.97-136).
Carbonell, J. (2001). La aventura de innovar. El cambio en la escuela. Morata
Colás, P. ,Conde, J. y, Reyes, S. (2019). El desarrollo de la competencia digital docente desde un enfoque sociocultural. Revista Comunicar, N. 61, V. XXVII, 21 -32. https://doi.org/10.3916/C61-2019-02
Cook, T. y Reichardt, Ch. (1995). Métodos cualitativos y cuantitativos en Investigación evaluativa. Morata.
Cubo, E., González, C., & De la Fuente, R. (2016). Los tics y su relación con las difcultades de aprendizaje: estudio longitudinal de la prevalencia de los tics primarios y comorbilidad asociada en población escolar. Universitas Psychologica, 15(spe5), 1-7. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1657-92672016000500021&script=sci_abstract&tlng=en
Cuevas M., & del Arco, I. (2019). Liderazgo digital en la educación del siglo XXI. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 8(2). IV-VI. https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i2
Duart, J., y Martínez, M. (2001). Evaluación de la calidad docente en entornos virtuales de aprendizaje. http://www.uoc.edu/web/esp/art/uoc/0109041/duartmartin.html
EDUCAUSE (2019). Horizon Report 2019 Higher Education Edition. https://library.educause.edu/resources/2019/4/2019-horizon-report
Fernández, L. Vaquero, E., y Balsells, A. (2019). La percepción de los profesionales sobre el uso de un entorno virtual como medio de soporte en el programa socioeducativo ‘Caminar en Familia’. Píxel-BIT Revista de Medios y Educación, nº 56, 129-148. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.07
Figueroa, V., Burgos, F. & Guerrero, M. (2017). Actitud de los docentes frente al uso de la computadora en las escuelas de República Dominicana. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. Nº 51, 197- 210. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i51.13
Gamboa, A., Montes, A.& Hernández, C. (2018). Representaciones de los docentes de educación básica sobre los aportes de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la escuela. Revista Espacios. Vol. 39 (Nº 02), 2. http://www.revistaespacios.com/a18v39n02/18390202.html
Guba, G. y Lincoln, Y. (1982). Effective evaluation. Jossey Bass Publishers.
Hernández, F. (1993). Proyecto docente e investigador. Universidad de Murcia.
Ketil, B. (2019). Comprendiendo los aspectos culturales y sociales de las competencias digitales docentes. Revista Comunicar, N. 61, V. XXVII., 9 -19. https://doi.org/10.3916/C61-2019-01
González, J., Espuny, C., De Cid, M. & Gisbert, M. (2012). INCOTIC-ESO. Cómo autoevaluar y diagnosticar la competencia digital en la Escuela 2.0. Revista de Investigación Educativa, 30 (2), 287-302. https://doi.org/10.6018/rie.30.2.117941
Green, J. (1994). Qualitative Program Evaluation. Practice and Promise. En Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (eds.): Handbook of Qualitative Research. SAGE. 530-541.
Ibañez, P., y Miranda, M. (2019). Una exploración del e-liderazgo en comunidades virtuales de práctica. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 8(2), 73-90. https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i2.12138
Larson, R. (1987). Perspectivas sobre las colas: justicia social y la psicología de las colas. La investigación de operaciones. Vol. 35, 895-905. https://www.jstor.org/stable/171439
Latorre, A. Del Rincón, D.& Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la Investigación educativa. Hurtado Ediciones.
Lugo, M. (2010). Las políticas TIC en la educación de América Latina. Tendencias y experiencias. Revista Fuentes, 10, 52-68. https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/32395
Martínez, C. (1996). Evaluación de programas educativos. Investigación evaluativa. Modelos de evaluación de programas. UNED. (Cuadernos de la UNED, Nº 159).
Marton, F. (1981). Phenomenography. Describing Conceptions of the World around Us. Instructional Science , 10(2), 177-200. https://www.ida.liu.se/divisions/hcs/seminars/cogsciseminars/Papers/marton_-_phenomenography.pdf
Mayor, V., García, R., y Rebollo, A. (2019). Explorando factores predictores de la competencia digital en las redes sociales virtuales. Píxel-BIT Revista de Medios y Educación, nº 56. 51-69. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.03
Miralles, P., Gómez, c., Arias, V. y Fontal, O. (2019). Recursos digitales y metodología didáctica en la formación inicial de docentes de Historia. Revista Comunicar, N. 61, V. XXVII, 45-56. https://doi.org/10.3916/C61-2019-04
Mishra, P. & Koehler, M. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. http://one2oneheights.pbworks.com/f/MISHRA_PUNYA.pdf
OCDE (2019). Horizont Report High Education. https://library.educause.edu/resources/2019/4/2019-horizon-report
Pérez Juste, R. (1994). Investigación y mejora de programas. Programas comunes y programas personales. En V. García Hoz (Dir.). Problemas y métodos de Investigación en Educación Personalizada. 510-536. Rialp.
Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. SM
Rodríguez, A. (2018). Educación digital y el máster de Formación de Profesorado de Secundaria. Profesional Learning Enviromental in Education. (Tesis Doctoral). Universidad Autónoma de Madrid.
Scriven, M. (1967). The methodology of evaluation. En Perspectives of Curriculum Evaluation, (39-83). AERA Monograph 1. Rand McNally and Company.
Scriven, M. (1973). Goal-free evaluation. En E. R. House (Ed.), School evaluation: The politics and process,(319-328). McCutchan.
Scriven, M. (1974). Prose and cons about goal-free evaluation. Evaluation Comment, Vol. 3, pp. 1-4. https://doi.org/10.1177/109821409101200108
Scriven, M. (1981). La lógica de la evaluación. Edgepress.
Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14. https://www.jstor.org/stable/1175860?origin=JSTOR-pdf&seq=1
Silva, J., Usart, M. y Lázaro, J. (2019). Competencia digital docente en estudiantes de último año de Pedagogía de Chile y Uruguay. Revista Comunicar, N. 61, V. XXVII, 33-43. https://doi.org/10.3916/C61-2019-03
Soares, W. , & Do Nascimento, C. (2012). A inclusão das TICs na educação brasileira: problemas e desafos. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 5(10), 173-187. https://www.redalyc.org/pdf/2810/281024896010.pdf
Stake, R. (1975). Evaluating the arts in education: A responsive approach. Merril.
Stufebeam, D. L. y Shinkfeld, A. J. (1987). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Paidos/MEC.
UNESCO (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/EstandaresDocentesUnesco
Urbina, A. (2019). Estrategia tecnológica para mejorar el rendimiento académico universitario. Píxel-BIT Revista de Medios y Educación, nº 56, 71-93. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.04
Valdés, A., Arreola, C., Angulo, J., Martínez, E.. & García, R. (2011). Actitudes de docentes de educación básica hacia las TIC. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 3 (6), 379-392. https://www.researchgate.net/publication/285860142
Yarbrough, D, Shula, L, Hopson, R y Caruthers, F. (2010). Los Estándares de Evaluación del Programa: Una guía para evaluadores y usuarios de evaluación (3ª ed.). Corwin Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Saber, Ciencia y Libertad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.