Competences of the social entrepreneur partner of the communities of the venezuelan oil industry environment
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5883Keywords:
Competencies, social entrepreneur, communities, business environment, VenezuelanAbstract
Entrepreneurship is an activity that is conceived as an opportunity that contributes to the socio-economic development of the countries, and where the social entrepreneur becomes a transforming agent of the communities with ideas that contribute to solve their needs, that is why The objective of this article is to analyze the competencies of the social entrepreneur as an ally of the communities of the Venezuelan oil business environment Methodologically supported in a quantitative paradigm, positivist approach, type of descriptive research, non-experimental, transactional, feld design. The subjects of the population were represented by 130 people of the communal councils settled in adjacent areas of the oil activity, obtaining their opinion with the application of the technique of the survey and instrument a questionnaire of 15 items with multiple response alternatives, previously validated by 10 expert professionals, which then the reliability reaching a level of 96% reliability. For the analysis of the results of the information expressed by the surveyed subjects, inferential statistics was used. By way of conclusion, it was possible to determine the presence of competences of the social entrepreneur in communities in Venezuela, which manifests itself with an entrepreneurial spirit characterized by an innovative sense, applied creative strategies articulated with the stakeholders, in a responsible, visionary manner and planned, representing their activities ideas that dynamize the development of the communities; to help solve their needs.
Downloads
References
Arias, F (2016). El Proyecto de Investigación. Venezuela. Editorial Episteme. Séptima Edición.
Austin, J; Gutiérrez, R; Ogliastri, E y Reficco, E (2006) Gestión efectiva de emprendimientos sociales. Lecciones Extraídas de Empresas Y Organizaciones de la Sociedad Civil en Iberoamérica. Un Proyecto de Investigación Colectiva de la So-cial Enterprise Knowledge Network. Banco Interamericano de Desarrollo David Rockefeller Center forLatin American Studies Harvard University Washington, D.C., 2006
Alzamora, E. (2018). El poder del conocimiento y de la información como generador de valor en las organizaciones. Co-nocimiento global 3(1), 14-29. Disponible en http://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/3
Albarracín Muñóz, M., García Arenas, L., & García, C. (2017). Riesgo financiero: una aproximación cualitativa al interior de las mipymes en Colombia. Aglala, 8(1), 139-160. https://doi.org/10.22519/22157360.1029
Arrázola Díaz, A., Valdiris Ávila, V., & Bedoya Marrugo, E. (2017). Preceptos de protección y prevención contra caídas de alturas. Aglala, 8(1), 265-281. https://doi.org/10.22519/22157360.1035
Brown, T. y Ulijn, J. (2004). Innovation, entrepreneurship and culture: the interaction between technology, progress and economic growth. Edward Elgar Publishing. https://research.tue.nl/en/publications/innovation-entrepreneurship-and-culture-a-matter-of-interaction-b
Bruna, F. (2007). Creación de empresas de económica social. España. Editorial Ideas propias. Primera edición. Cajina, G (2014) Coaching para emprender. Cambia tu rumbo, despide a tu jefe. México. Ediciones Díaz de Santos
Castro, A., Hoyos, A., Londoño, M. y Mercado, L. (2017). Estudio de marketing para medir la viabilidad comercial de una agencia publicitaria enfocada a pymes en Palmira-Valle del Cauca. Aglala, 8(1), 1-19
Castro, A. y Escobar, A. (2015). El reto de las revistas científicas colombianas: mayor visibilidad internacional. Aglala 6 (1). I-II
Choi, N., & Majumdar, S. (2014). Social entrepreneurship as an essentially contested concept: Opening a new avenue for systematic future research. Journal of Business Venturing, 29(3), 363-376.
Castro, A. (2018). Economía, salud, desarrollo humano e innovación en el desarrollo sustentable. Conocimiento global 3(1), 1-13. Disponible en http://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/2
Curto, M (2012) Los emprendedores sociales: innovación al servicio del cambio social. España enero 2012. Cuaderno 13. España. Editorial de la Universidad de Navarra.
De la Calle, M; Ortiz, M (2006) Fundamento de Recursos Humanos. España Madrid. Editorial Pearson Educación.
De Avila, Esteban y Díaz, Andrea. (2016). Articulación del sistema ferroviario con los puertos marítimos y fluviales colom-bianos como alternativa estratégica para mejorar la competitividad internacional. Conocimiento global 2(1), 105-111. Disponible en http://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/18
Ferreiro, F y Camino, M (2014) La contribución del mundo empresarial en los modelos de crecimiento económico. 4ª Conferencia Ibérica de Emprendimiento. Pontevedra, España 23 al 26 de octubre de 2014
Ferreiro, F y Ríos, D (2014) El concepto de emprendedor y la empresa familiar. 4ª Conferencia Ibérica de Emprendimiento. Pontevedra, España 23 al 26 de octubre de 2014
Franco Segovia, F., Prieto Pulido, R., Paz Marcano, A., & Meslier, D. (2017). Emprendimiento social. Mecanismo integra-dor de las empresas mixtas petroleras. En E. Olivero Vega, K. Barrios Hernández, C. Acosta-Prado, N. Núñez Bravo, C. Miranda Medina, R. Prada Ospina, C. Osorio Torres, E. Olivero Vega, K. Barrios Hernández, & J. C. Acosta-Prado (Comp.), Perspectivas Empresariales e Inclusivas del Emprendimiento(pp.145-172). Barranquilla: Ediciones Univer-sidad Simón Bolívar.
Gatica et al. (2012). La innovación social en chile y el rol del estado en su desarrollo. Escuela de Administración Pontificia Universidad Católica de Chile.
Gamero, K., Medina, E., & Escobar, A. (2016). El enfoque post-keynesiano a la microeconomía: una visión alternativa. Aglala, 7(1), 185-208. http://revistas.curnvirtual.edu.co/index.php/aglala/article/view/904.
Gerber, M (2007) El mito del emprendedor. ¿Por qué no funcionan las pequeñas empresas? España Editorial Paidós
Guanipa, M (2010) Reflexiones básicas sobre investigación? Maracaibo- Venezuela. Editorial de la Universidad Rafael Belloso Chacín. Primera edición.
Hernández, R; Fernández, C y Baptista; M (2014) Metodología de la Investigación. México. Editorial Mc. Graw Hill Inte-ramericana Editores, S.A. Sexta Edición
Hernández Royett, J., Franco, D., Canabal Guzmán, J., Sánchez Otero, M., & D’Andreis Zapata, A. (2017). La auditoría ambiental, una atribución de las funciones del revisor fiscal. Aglala, 8(1), 219-242. https://doi.org/10.22519/22157360.1033
Herrera, C. (2012) Una investigación en emprendimiento: Caracterización del emprendedor. Revista Económicas CUC 33 (1), p. 191-204. Año 2012. Barranquilla – Colombia.
Madrigal, B, Arechavala, R y Madrigal, R (2014) El emprendedor social su impacto en la comunidad: la percepción del joven investigador. Panamá. http://www.alafec.unam.mx/docs/asambleas/xiv/ponencias/4.07.pdf
Marchesnay, M. y Julien, P (2008) Competitivité de la petite entreprise: facteurs et conditions», Informe presentado al ministerio de Investigación y Enseñanza Superior de Francia, ERFI, Montpellier
Palacios Núñez, Guadalupe (2010) Emprendimiento social: integrando a los excluidos en el ámbito rural Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. XVI, núm. 4, octubre-diciembre, 2010, pp. 579-590 Universidad del Zulia Maracaibo, Venezuela. http://www.redalyc.org/pdf/280/28016613002.pdf
Paz, Annherys; Harris, Jaiham y Paz, José (2015) Cultura ética y responsabilidad social: identidad con rostro humano en universidades. Venezuela. VII Jornadas Científicas Nacionales Dr. José Gregorio Hernández. “El desarrollo de un país depende de la ciencia. Dr. Jacinto Convit” Maracaibo, 26, 27 y 28 de noviembre de 2015
Paz, Annherys., Harris, Jaiham. y Franco, Félix. (2016). Responsabilidad social gestión compartida con el emprendedor social en empresas mixtas del sector petrolero. Económicas CUC, 37(2), 47-68. http://dx.doi.org/10.17981/econ-cuc.37.2.2016.03
Paz Annherys; Harris Jaiham y García Jesús (2015). Toma de decisiones: reto para crear ventajas competitivas en las distribuidoras de alimentos gourmet. En Desarrollo Gerencial Revista de la Facultad de Ciencias Económicas Ad-ministrativas y Contables de la Universidad Simón Bolívar. Barranquilla-Colombia. 7(2). Pp. 100-118. http://dx.doi.org/10.17081/dege.7.2.1183
Paz, Annherys; Paz, Eudardo y Franco, Félix (2012) El emprendedor social como eje transformador de las comunidades venezolanas. IV Jornadas Científicas Nacionales Dr. José Gregorio Hernández. “Valores en la Universidad: Elemento transformacional para una sociedad ética y equitativa”. Maracaibo/Venezuela 21 y 22 de noviembre de 2012
Paz, A; Pinto, E y Mendoza, C (2015) Emprendimiento: Herramienta para la formación del emprendedor social en La universidad de La Guajira. Enseñanza, calidad, competencias. Editorial Red iberoamericana de Pedagogía. (Redipe). pp 207-215
Paz, Annherys y Prieto, Ronald (2015) Emprendimiento como estrategia en la formación universitaria en Colombia. Vene-zuela. IV Jornadas de Investigación “Emprendimiento e Innovación Gerencial” Maracaibo, 16 y 17 de octubre de 2015. Universidad Privada. Dr. Rafael vellosos Chacín. https://www.researchgate.net/publication/319737324_EMPRENDI-MIENTO_COMO_ESTRATEGIA_EN_LA_FORMACION_UNIVERSITARIA_EN_COLOMBIA
Ramos, D. (2006). Los valores en la sociedad. México. Editorial McGraw-Hill.
Sánchez, J; Sánchez, I y Paz, A (2016) Competencias gerenciales: sustento de la gestión en los supermercados de las ciu-dades de Riohacha y Maracaibo. Colombia. Editorial de la Universidad de La Guajira.
Soto, E y Cárdenas J (2007) Ética en las Organizaciones. México. Editorial McGraw-Hill Interamericana. Primera edición
Tan W-L, Williams, J. y Tan, T-M (2005) Defining the Social in Social Entrepreneurship: Altruism and Entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal. https://ink.library.smu.edu.sg/cgi/viewcontent.cgi?article=2379&context=lkcsb_research
Tamayo y Tamayo, M (2010). El Proceso de la Investigación Científica. México. Editorial Limusa. D.F. Séptima edición. Vainrub, R (2009) Una guía de emprendedores sociales. México. Editorial Pearson. Primera edición.
Urdaneta, M (2010) Sistema de Valores objetivados en los Docentes de Educación Especial. Trabajo de grado para optar al Título de Magíster Scientiarum en Educación. Mención Planificación Educativa Universidad Del Zulia. Venezuela
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Saber, Ciencia y Libertad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.