Characterization of corporate social responsibility dimensions in the Almirante Cartagena hotel business
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2016v11n2.548Keywords:
Corporate social responsibility, Hotel business, Interest groups (stake holders), DimensionsAbstract
Corporate social responsibility (CSR) is gaining increasing relevance in both developed and developing countries. With it, companies voluntarily take on various dimensions to impact society in their productive tasks. This article, a result of a research project of the Corporación Universitaria Rafael Nuñez’ Public Accounting program, focuses on characterizing the performance of Almirante Cartagena hotel business with regard to the CSR´s dimensions. It also sought to identify the hotel business’ perception ways related to actions linked to the various social responsibility dimensions to measure the impact of the organization on its internal and external public. The implemented methodology matches the quantitative and descriptive type of research and is complemented by direct observation and the application of a management survey. It is concluded that the hotel is fully committed to the research matter within its corporate management.
References
Bateman, T. y Snell, S. (2005). Administración: Un nuevo panorama competitivo. México: McGraw-Hill/Interamericana
Bernal, O. y Aguiar, E. (2015). Panamá como centro logístico multimodal de las américas en un mundo globalizado. Aglala, Vol. 6, 1. 121-141. doi: 10.22519/22157360.723
Castro, A. (2013). Ética empresarial en la responsabilidad social universitaria. Aglala, Vol.4, 1, 1-13. doi. org/10.22519/22157360.728
Castro, A. (2013). La responsabilidad social universitaria en la formación de una cultura ética en una sociedad globalizada. Global Conference on Business and Finance Proceedings, Vol. 8, 2. 2052-2061
Castro, A. (2014). Planificación territorial en la ciudad de Cartagena: Una relación dialéctica entre desarrollo sostenible y sostenibilidad ambiental. Aglala, Vol. 5, 1, 1-20. doi.org/10.22519/22157360.698
Castro, A., Marrugo, G., Gutiérrez, J. y Camacho, Y. (2014). La convivencia y la mediación de conflictos como estrategia pedagógica en la vida escolar. Panorama Económico. Vol. 22, 1. 169-190. Recuperado en: http://revistas.unicartagena.edu. co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1368
Cifuentes, O. (2012). Aplicación del alineamiento del Supply Chain Management como estrategia competitiva en las empresas del Clúster Logístico de Cartagena. Aglala, Vol. 3, 1, 122-146. doi.org/10.22519/22157360.348
Cortés, I. (2013). La responsabilidad social empresarial en la economía global. Tesis de Especialización. Universidad Militar Nueva Granada. Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas. Bogotá-Colombia
Confederación de la Producción y del Comercio y Prohumana (2006). Manual de RSE para pymes. Recuperado en http://prohumana.cl/documentos/Guia_RSE_NUEVA.pdf
Escobar-Espinoza, A. (2009). El despertar de un tigre andino: ¿Puede el crecimiento reciente de Colombia crear suficiente empleo? Panorama Económico, 17: 154-191. Recuperado en: http://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/389
Escobar-Espinoza, A. (2010). Desarrollo económico y la escuela estructuralista. Panorama Económico, 18: 13-45. Recuperado en: http://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/389
Freeman, R. (1984). Strategic management: a stakeholders approach. Boston MA: Pitman
Instituto Ethos de Empresas y Responsabilidad Social y Servicio Brasileño de Apoyo a las Micro y Pequeñas Empresas (SEBRAE, 2007). Indicadores Ethos-Sebrae de responsabilidad social empresarial para micro y pequeñas empresas. Recuperado http://ethos.org.br/_Uniethos/documents/IndicadoresEthos-SebraeEspanhol.pdf
ICONTEC (2008). Guía técnica colombiana de responsabilidad social.
Orozco-Triana, J. (2010). Responsabilidad Social Empresarial: ¿Qué significa? Panorama Económico, 18: 169-189. Recuperado en: http://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/409
Preziosa, M. (2005). La definición de responsabilidad social empresarial como tarea filosófica. Revista Cuadernos Difus. Vol. 10, 39-58
Ramiro, J. y William, D. (2002). La Globalización: sus efectos y bondades. Revista Economía y Desarrollo, 1, 65-77.
Romero, A. (2010). La planeación tributaria y financiera en la consecución de un mismo fin “maximizar utilidades” Aglala Vol. 1, 1. 127-135. doi.org/10.22519/22157360.717
Server, R. y Capo, J. (2011). The interrelationship between the demands of Corporate Social Responsability and co-operative principles and values. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 73. 213-232
Serna, F.; Barrera, L. y Montiel, H. (2011). Impacto social y económico en el uso de biocombustible. Journal of Technology Management and Innovation, 91-97.
Striedinger, J. (2014). Responsabilidad social para las pymes-sector calzados bajo la norma ISO 26000. Tesis Especialización. Universidad Militar Nueva Granada. Facultad de Estudios a Distancia. Bogotá-Colombia
Taquía, R. (2008). El nuevo paradigma del interés social en el marco de la responsabilidad social de la empresa. Revista Vox Juris, 14, 39-48
Tinoco-Cantillo, U., Arango-Buelvas, L. & Benavides, O. (2012). Evolución, aproximación al concepto y teorías de responsabilidad social empresarial. Revista Panorama Económico, 20:189-220. Recuperado en: http://revistas.unicartagena. edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/344
Vives, A. y Peinado-Vara, E. (2011). Manual de gestión, la responsabilidad social empresarial en América Latina. Recuperado en: https://www.pwc.com/cl/es/publicaciones/assets/la-responsabilidad-social-de-la-empresa-en-america-latina.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.