Characterization of corporate social responsibility dimensions in the Almirante Cartagena hotel business

Authors

  • Alain Castro Alfaro, ACA
  • Javier Hernández Royett, JHR
  • Elías Bedoya Marrugo, EBM

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2016v11n2.548

Keywords:

Corporate social responsibility, Hotel business, Interest groups (stake holders), Dimensions

Abstract

Corporate social responsibility (CSR) is gaining increasing relevance in both developed and developing countries. With it, companies voluntarily take on various dimensions to impact society in their productive tasks. This article, a result of a research project of the Corporación Universitaria Rafael Nuñez’ Public Accounting program, focuses on characterizing the performance of Almirante Cartagena hotel business with regard to the CSR´s dimensions. It also sought to identify the hotel business’ perception ways related to actions linked to the various social responsibility dimensions to measure the impact of the organization on its internal and external public. The implemented methodology matches the quantitative and descriptive type of research and is complemented by direct observation and the application of a management survey. It is concluded that the hotel is fully committed to the research matter within its corporate management.

Author Biographies

  • Alain Castro Alfaro, ACA

    Sociólogo de la Universidad Inca Garcilaso de la Vega, Perú. Magister en Gestión de la Alta Dirección de la Universidad Nacional Federico Villareal, Perú. Director de la empresa de asesorías en investigación científica Tesis Colombia. Docente Investigador de la Corporación Universitaria Rafael Núñez. Miembro del Grupo de Investigación Cartaciencia. Correo electrónico: alain.castro@curnvirtual.edu.co

  • Javier Hernández Royett, JHR

    Contador Público. Coordinador de Investigaciones del Programa de Contaduría Pública de la Corporación Universitaria Rafael Núñez. Correo electrónico: javier.hernandez@curnvirtual.edu.co

  • Elías Bedoya Marrugo, EBM

    Candidato a Doctor en Investigación y Docencia. Coordinador de investigación en el programa de Seguridad e Higiene Ocupacional. Fundación Universitaria Tecnológico Comfenalco, Grupo CIPTEC, Cartagena, Colombia. Correo electrónico: eabedoya8@gmail.com

References

Anturi, R. (2015). El análisis técnico y fundamental en un contexto de globalización: Bancolombia. Aglala, Vol. 6, 1, 1-37 doi: 10.22519/22157360.753

Bateman, T. y Snell, S. (2005). Administración: Un nuevo panorama competitivo. México: McGraw-Hill/Interamericana

Bernal, O. y Aguiar, E. (2015). Panamá como centro logístico multimodal de las américas en un mundo globalizado. Aglala, Vol. 6, 1. 121-141. doi: 10.22519/22157360.723

Castro, A. (2013). Ética empresarial en la responsabilidad social universitaria. Aglala, Vol.4, 1, 1-13. doi. org/10.22519/22157360.728

Castro, A. (2013). La responsabilidad social universitaria en la formación de una cultura ética en una sociedad globalizada. Global Conference on Business and Finance Proceedings, Vol. 8, 2. 2052-2061

Castro, A. (2014). Planificación territorial en la ciudad de Cartagena: Una relación dialéctica entre desarrollo sostenible y sostenibilidad ambiental. Aglala, Vol. 5, 1, 1-20. doi.org/10.22519/22157360.698

Castro, A., Marrugo, G., Gutiérrez, J. y Camacho, Y. (2014). La convivencia y la mediación de conflictos como estrategia pedagógica en la vida escolar. Panorama Económico. Vol. 22, 1. 169-190. Recuperado en: http://revistas.unicartagena.edu. co/index.php/panoramaeconomico/article/view/1368

Cifuentes, O. (2012). Aplicación del alineamiento del Supply Chain Management como estrategia competitiva en las empresas del Clúster Logístico de Cartagena. Aglala, Vol. 3, 1, 122-146. doi.org/10.22519/22157360.348

Cortés, I. (2013). La responsabilidad social empresarial en la economía global. Tesis de Especialización. Universidad Militar Nueva Granada. Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas. Bogotá-Colombia

Confederación de la Producción y del Comercio y Prohumana (2006). Manual de RSE para pymes. Recuperado en http://prohumana.cl/documentos/Guia_RSE_NUEVA.pdf

Escobar-Espinoza, A. (2009). El despertar de un tigre andino: ¿Puede el crecimiento reciente de Colombia crear suficiente empleo? Panorama Económico, 17: 154-191. Recuperado en: http://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/389

Escobar-Espinoza, A. (2010). Desarrollo económico y la escuela estructuralista. Panorama Económico, 18: 13-45. Recuperado en: http://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/389

Freeman, R. (1984). Strategic management: a stakeholders approach. Boston MA: Pitman

Instituto Ethos de Empresas y Responsabilidad Social y Servicio Brasileño de Apoyo a las Micro y Pequeñas Empresas (SEBRAE, 2007). Indicadores Ethos-Sebrae de responsabilidad social empresarial para micro y pequeñas empresas. Recuperado http://ethos.org.br/_Uniethos/documents/IndicadoresEthos-SebraeEspanhol.pdf

ICONTEC (2008). Guía técnica colombiana de responsabilidad social.

Orozco-Triana, J. (2010). Responsabilidad Social Empresarial: ¿Qué significa? Panorama Económico, 18: 169-189. Recuperado en: http://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/409

Preziosa, M. (2005). La definición de responsabilidad social empresarial como tarea filosófica. Revista Cuadernos Difus. Vol. 10, 39-58

Ramiro, J. y William, D. (2002). La Globalización: sus efectos y bondades. Revista Economía y Desarrollo, 1, 65-77.

Romero, A. (2010). La planeación tributaria y financiera en la consecución de un mismo fin “maximizar utilidades” Aglala Vol. 1, 1. 127-135. doi.org/10.22519/22157360.717

Server, R. y Capo, J. (2011). The interrelationship between the demands of Corporate Social Responsability and co-operative principles and values. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 73. 213-232

Serna, F.; Barrera, L. y Montiel, H. (2011). Impacto social y económico en el uso de biocombustible. Journal of Technology Management and Innovation, 91-97.

Striedinger, J. (2014). Responsabilidad social para las pymes-sector calzados bajo la norma ISO 26000. Tesis Especialización. Universidad Militar Nueva Granada. Facultad de Estudios a Distancia. Bogotá-Colombia

Taquía, R. (2008). El nuevo paradigma del interés social en el marco de la responsabilidad social de la empresa. Revista Vox Juris, 14, 39-48

Tinoco-Cantillo, U., Arango-Buelvas, L. & Benavides, O. (2012). Evolución, aproximación al concepto y teorías de responsabilidad social empresarial. Revista Panorama Económico, 20:189-220. Recuperado en: http://revistas.unicartagena. edu.co/index.php/panoramaeconomico/article/view/344

Vives, A. y Peinado-Vara, E. (2011). Manual de gestión, la responsabilidad social empresarial en América Latina. Recuperado en: https://www.pwc.com/cl/es/publicaciones/assets/la-responsabilidad-social-de-la-empresa-en-america-latina.pdf

Downloads

Published

2016-07-01

How to Cite

Castro Alfaro, A., Hernández Royett, J., & Bedoya Marrugo, E. (2016). Characterization of corporate social responsibility dimensions in the Almirante Cartagena hotel business. Saber, Ciencia Y Libertad, 11(2), 121-132. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2016v11n2.548

Similar Articles

1-10 of 475

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)