Use of classcraft for the development of reading and writing skills in primary basic education
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2024v19n2.12011Keywords:
Literacy, didactic sequence, gamification, Classcraft, technological competenceAbstract
The article presents the impact of a gamified didactic sequence on the development of reading and writing competence of fourth-grade students in a Colombian school. The sample comprised 26 students, and a qualitative approach was used for educational action research. For reading competence, progress was observed in some operations of building relationships of implication, causation, inclusion, and exclusion at the inferential level. In the writing competition, it was observed that the combination of manual and digital writing is convenient for a greater understanding of the structure of sentences, paragraphs, and texts. It is concluded that the activities of a didactic sequence through gamified tools must be attractive and diverse. Its design must be based on previous knowledge and experiences, considering questions from reality and with information about a specific object of knowledge. Furthermore, the evaluation must motivate and promote meaningful learning, which can be achieved using interactive tools that facilitate problem-solving and error correction.
Downloads
References
Aguirre-Álvarez, Y. A., Patino-Rodríguez, C. E., Maya-Uregui, C. M., & Bolívar-Torres, E. (2024). Beer Game como estrategia de gamificación aplicando Industria 4.0: más que un juego de inventarios. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 14(1), 155-178. https://doi.org/10.19053/uptc.20278306.v14.n1.2024.17629
Arteaga-Rolando, M. A., & Carrión-Barco, G. (2022). Modelo de lectoescritura. Percepciones y retos desde la pedagogía conceptual. Conrado, 18(84), 84-91.
Barrera-Mesa, M., & Fernández-Morales, F. H. (2022). Actitudes hacia la estadística y su enseñanza en estudiantes y docentes de educación básica secundaria y media. Saber, Ciencia y Libertad, 17(2), 494-522. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n2.9340
Borrás-Gené, O. (2015). Fundamentos de la Gamificación. Universidad Politécnica de Madrid. https://oa.upm.es/35517/1/fundamentos%20de%20la%20gamificacion_v1_1.pdf
Caicedo, D., Acurero-Luzardo, M. I., & Bracho-Pérez, K. J. (2021). Ética del docente ante el uso y apropiación de medios y tecnologías educativas en estudiantes de básica primaria. Infometric@ - Serie Sociales Y Humanas, 4(2). https://www.infometrica.org/index.php/ssh/article/view/162
Cardozo-Sánchez, R. N., Duarte, J. E., & Fernández-Morales, F. H. (2018). Estrategia didáctica, mediada por TIC, para mejorar las competencias lectoescritoras en estudiantes de primero primaria. Saber, Ciencia y Libertad, 13(2), 237-249. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n2.4638
Cassany, D. (2015). Literacidad crítica: Leer y escribir la ideología. Universitat Pompeu Fabra.
Cassany, D. (2019). Laboratorio lector: Para entender la lectura. Anagrama.
Cassany, D. (2000). Explorando las necesidades actuales de comprensión: aproximaciones a la comprensión crítica. Xarxa Telemätica de Catalunya.
Collantes-Sandoval, Y., Vergel-Ortega, M., & Vega-Angarita, O. M. (2022). Estrategia didáctica virtual para enseñar matemáticas en tiempos de pandemia. AiBi Revista De Investigación, Administración E Ingeniería, 10(1), 70–74. https://doi.org/10.15649/2346030X.2564
Díaz-Barriga, Á. (2013). Secuencias de aprendizaje. ¿Un problema del enfoque de competencias o un reencuentro con perspectivas didácticas?. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(3), 11-33. https://www.redalyc.org/pdf/567/56729527002.pdf
Ducuara-Amado, L. Y., Rodríguez-Hernández, A. A., Niño-Vega, J. A., & Fernández-Morales, F. H. (2020). Material educativo gamificado para la enseñanza-aprendizaje de conceptos de ecología en estudiantes de educación media. Revista Boletín Redipe, 9(6), 144-156. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i6.1008
Echeverri-Sucerquia, P. A., & Quinchía-Ortiz, D. I. (2023). The development of tourism and its relationship whit foreign languages: the case of Antioquia (Colombia). Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 13(1), 87-100. https://doi.org/10.19053/20278306.v13.n1.2023.16068
Eslava-Zapata, R., Cárdenas, D., & Chacón-Guerrero, E. (2023). Management of Colombian hotel companies’ websites: an empirical approach. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 13(2), 223-232. https://doi.org/10.19053/20278306.v13.n2.2023.16829
Espinosa-Soriano, R. J. (2021). Propuesta de investigación pedagógica para el tratamiento y mejora de la ortografía en los alumnos del Centros de Bachillerato Tecnológico. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(2), 00041. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2553
Hernández-González, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(3).
Klimenko, O., Hernández-Flórez, N. E., Tamayo-Lopera, D. A., Cudris-Torres, L., Niño-Vega, J. A., & Vizcaino-Escobar, A. E. (2023). Assessment of the teaching performance favors to creativity in a sample of Colombian public and private educational institutions. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 13(1), 115-128. https://doi.org/10.19053/20278306.v13.n1.2023.16071
Lancheros-Bohorquez, W. F., & Vesga-Bravo, G. J. (2024). Uso de la realidad aumentada, la realidad virtual y la inteligencia artificial en educación secundaria: una revisión sistemática. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 14(1), 95-110. https://doi.org/10.19053/uptc.20278306.v14.n1.2024.17537
Macías-Rojas, M., Caro, E. O., & Fernández-Morales, F. H. (2022). Las mediaciones TIC en la resolución de problemas matemáticos, un abordaje documental. Gestión y Desarrollo Libre, 7(14).
Martínez-Ariza, L., Cudris-Torres, L., Echeverría-King, L. F., & Niño-Vega, J. A. (2022). Influence of motivation on academic performance: an analysis of motivational assessment in mathematics learning. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 12(1), 57-66. https://doi.org/10.19053/20278306.v12.n1.2022.14207
Meza-Aguirre, J. A., Hernández-González, E., & Montes-Miranda, A. J. (2024). Escucha expandida: un modo de hacer investigación etnográfica. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 14(1), 111-124. https://doi.org/10.19053/uptc.20278306.v14.n1.2024.17538
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2009). Lineamientos Curriculares de Lengua Castellana. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf8.pdf
Niño Vega, J. A., Gutiérrez Barrios, G. J., & Fernández Morales, F. H. (2021). Recurso educativo digital para el uso racional de la energía eléctrica en comunidades rurales colombianas. Revista De Ciencias Sociales, 27, 410-425. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i.37016
Núñez-Rueda, S. N., Vargas-Daza, M del P., & Palacio-García, L. A. (2022). Contenidos digitales como estrategia didáctica para el desarrollo de conocimientos económicos y financieros en estudiantes de educación media. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 12(2), 251-264. https://doi.org/10.19053/20278306.v12.n2.2022.15269
Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico, OCDE. (2020). Aprovechar al máximo la tecnología para el aprendizaje y la formación en América Latina. https://doi.org/10.1787/23078731
Ortiz-Colón, A.-M., Jordán, J., & Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: Una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educ. Pesqui., São Paulo, 44(e173773), 17.
Osorio-Pita, M. I., Cabas-Gómez, P. E., & Córdoba-Buenaños, E. (2020). Implementación de una estrategia webquest por medio de las tecnologías del aprendizaje y el conocimiento [tac] para el fortalecimiento de la lecto-escritura en la educación media. AiBi Revista De Investigación, Administración E Ingeniería, 8(S1), 152–158. https://doi.org/10.15649/2346030X.2395
Pérez-Benítez, W. E., & Ricardo-Barreto, C. T. (2022). Factores que afectan la comprensión lectora en estudiantes de educación básica y su relación con las TIC. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(2), 332-354. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n2a03
Posada-Hernández, G. J., López-Bonilla, M., Uribe-Suarez, D. A., & Cardona-Palacio, L. F. (2023). Value-added analysis for the quantitative reasoning competency at the Universidad Católica Luis Amigó in 2021. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 13(2), 329-344. https://doi.org/10.19053/20278306.v13.n2.2023.16838
Quevedo-Benítez, K. P., Rodríguez-Velandia, D. A., Moran-Borbor, R. A., Niño-Vega, J. A., & Fernández-Morales, F. H. (2024). Fortalecimiento de competencias en innovación tecnológica: una estrategia didáctica apoyada en el Aprendizaje Basado en Proyectos. AIBI Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 12(1), 47–54. https://doi.org/10.15649/2346030X.3657
Retamozo O. N., Acurero-Luzardo, M. I., & Jaramillo-Ramirez, O. L. (2021). Comunidades Virtuales De Práctica Para La Conformación De Redes De Aprendizaje Colaborativo. Infometric@ - Serie Sociales Y Humanas, 4(1). https://www.infometrica.org/index.php/ssh/article/view/176
Rodríguez-Martínez, G. (2023). Perceptual reversals and creativity: ¿is it possible to develop divergent thinking by modulating bistable perception?. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 13(1), 129-144. https://doi.org/10.19053/20278306.v13.n1.2023.16064
Rojano-Alvarado, Y. N., Contreras-Cuentas, M. M., & Cardona-Arbeláez, D. (2021). El proceso etnográfico y la gestión estratégica de datos cualitativos con la utilización del aplicativo Atlas.Ti. Saber, Ciencia y Libertad, 16(2), 175-192. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n2.6500
Romero-González, Z., & Soto-Barrios, A. (2023). La importancia de los moot courts en la formación de los abogados. Saber, Ciencia Y Libertad, 18(1), 501–523. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2023v18n1.10467
Solano-Carrillo, D. G. (2021). Reseña del libro Enseñar a nativos digitales de Marc Prensky (2015). Ciencias Sociales Y Educación, 10(20), 335-341. https://doi.org/10.22395/csye.v10n20a17
Torres-Bernal, Y. T., Fernández-Morales, F. H., & Niño-Vega, J. A. (2023). Memes and its impact on strengthening students’ critical reading skills. Gaceta Médica de Caracas, 131(S3), S266-S275. https://doi.org/10.47307/GMC.2023.131.s3.3
Trejo-González, H. (2019). Recursos tecnológicos para la integración de la gamificación en el aula. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 13, 75-117.
Triana-Pérez, A., Puerta-Sarria, G. L., & Rojas-Peña, O. M. (2024). Síndrome de Burnout asociado al Tecnoestrés y las Practicas Pedagógicas durante el confinamiento pandémico por Sars-Cov2/Covid-19 en algunos centros de. Gestión y Desarrollo Libre, 9(18). https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.18.2024.11803
Uribe-Zapata, A., Zambrano-Acosta, J. F., & Cano-Vásquez, L. M. (2023). Usos educativos de TIC en docentes rurales de Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 13(2), 287-298. https://doi.org/10.19053/20278306.v13.n2.2023.16834
Valbuena, D., Acurero, M., & Linares E, J. L. (2021). Estrategias para la promoción de la educación intercultural bilingue en las escuelas primarias. Infometric@ - Serie Sociales Y Humanas, 4(1). https://www.infometrica.org/index.php/ssh/article/view/155
Vanegas-Vanegas, D., Ramón-Valencia, J., & Ramón, H. (2024). Hacia una didáctica cultural, transformadora y vivencial. Gestión y Desarrollo Libre, 9(17). https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.17.2024.11518
Vera-Sagredo, A. J., Constenla-Núñez, J. A., & Jara-Coatt, P. A. (2024). Percepción de los docentes chilenos de establecimientos Técnicos Profesionales sobre emprendimiento, innovación y gamificación. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 14(1), 125-140. https://doi.org/10.19053/uptc.20278306.v14.n1.2024.17539
Vergara-Pareja, C. M., Nielsen-Niño, J. B., & Niño-Vega, J. A. (2021). La gamificación y el fortalecimiento de la habilidad oral en inglés a niños de primera infancia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(3), 569–578. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n3.2021.13355
Vergara-Pareja, C. M., Niño-Vega, J. A., & Fernández-Morales, F. H. (2022). Fortalecimiento de la lectura crítica en inglés a estudiantes de grado quinto a través de un recurso educativo digital. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada, 2(40). https://doi.org/10.24054/16927257.v40.n%i.2022.2370
Villa-Guardiola, V. J., Romero-González, Z., & Hernández-Ramírez, S. L. (2022). Evaluación del impacto del Covid-19 en la educación básica de México y Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 12(2), 229-238. https://doi.org/10.19053/20278306.v12.n2.2022.15262
Vives-Varela, T., & Hamui-Sutton, L. (2021). La codificación y categorización en la teoría fundamentada, un método para el análisis de los datos cualitativos. Investigación en Educación Médica, 40, 97-104. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2021.40.21367
Zapata-Ancajima, J. (2018). Fundamentos para entender la investigación-acción, como modalidad de investigación de la práctica educativa. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.27205.68321
Zhang, D., & Liu, J. (2023). Research on the evaluation and optimization of the effect of rural education poverty alleviation: Based on the field survey in Youyang County, Chongqing, China. Nurture, 17(3), 407–426. https://doi.org/10.55951/nurture.v17i3.360
Downloads
Published
Versions
- 2025-02-11 (2)
- 2024-07-26 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Biviana Carolina Goyeneche-Fernández, María Nelba Monroy-Fonseca, Jorge Armando Niño-Vega, Flavio Humberto Fernández-Morales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.