Knowledge management: a strategy to generate competitive advantage in organizations
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2023v18n2.10522Keywords:
Knowledge, knowledge management, organizations, competitive advantage, knowledge societyAbstract
The trend towards a society differentiated by an economic and social structure whose wealth generation system is based on knowledge marks the break with the so-called industrial society. Organizations operate in an environment of change and uncertainty and are forced to discover new ways of doing administrative management. Therefore, this article analyzes the role of knowledge in organizations and its management as a strategy for achieving competitive advantage. This work has a reflective nature and was built from the literature review available in academia. The results show that efficient administration of knowledge involves the combination of four factors: human capital, communication, technology, and innovation, and generates high levels of organizational growth, continuous improvement, competitive advantage, and survival in the market.
Downloads
References
Ahumada Tello, E., & Perusquia Velasco, J. M. A. (2016). Inteligencia de negocios: Estrategia para el desarrollo de competitividad en empresas de base tecnológica en Tijuana, B.C.. Contaduria y Administracion, 61(1), 127–158. https://doi.org/10.1016/j.cya.2015.09.006
Auletta, N., & Ojeda, E. (2014). Desafios de la Innovación Empresarial en América Latina. Debates Iesa, XIX(2), 10-14. http://virtual.iesa.edu.ve/servicios/wordpress/wpcontent/uploads/2016/04/2014-abr-jun-auletta-ojeda.pdf
Baker, M., Baker, M., Throne, j., & Dutnell, M. (1997). Leveraging Human Capital. The Journal of Knowledge Management, 1(1), 63-74.
Blanco-Valbuena, C. E., Bernal-Torres, C. A., Camacho, F., & Díaz-Olaya, M. (2018). Industrias Creativas y Culturales : Estudio desde el Enfoque de la Gestión del Conocimiento. Inf. Tecnol, 29(3), 15–29. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07642018000300015
Briceño Moreno, M. de los Á., & Bernal Torres, C. A. (2010). Estudios de caso sobre la gestión del conocimiento en cuatro organizaciones colombianas líderes en penetración de mercado. Estudio Gerenciales, 26(117), 173–193. https://doi.org/10.1016/S01235923(10)70140-6
Burch, S. (2005-2006). Sociedad de la información/Sociedad del conocimiento. En A. Ambrosi, V. Peugeot & D. Pimienta (Coord.), Palabras En Juego: Enfoques Multiculturales Sobre Las Sociedades de La Información (pp.23–31).
CIDEC. (s. f.). Gestión del conocimiento y capital intelectual. Cuadernos de trabajo -Formación, Empleo, Cualificaciones- (31). http://www.cidec.net/cidec/pub/archivos/31.pdf
Echeverri, A., Lozada, N., & Arias, J. E. (2018). Incidencia de las Prácticas de Gestión del Conocimiento sobre la Creatividad Organizacional, Inf. Tecnol., 29(1), 71–82. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07642018000100071&script=sci_abstract
García Osorio, O., Quintero Quintero, J., & Arias-Pérez, J. (2015). Capacidades de innovación, desempeño innovador y desempeño organizacional en empresas del sector servicios. Cuadernos de Administración, 27(49), 86. https://doi.org/10.11144/javeriana.cao27-49.cidi
Giner de la Fuente, F. (2004). Los sistemas de información en la sociedad del conocimiento. ESIC. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=94sv48wCJAMC&oi=fnd&pg=PR7&dq=El+flujo+de+la+información+al+interior+y+fuera+de+la+organización+debe+ser+optimizado+e+incorporado+para+la+gestión+del+conocimiento&ots=bM-aeAunz&sig=iDR74_MClogHP6nZBYryUFhw9z8#v=onepage&q&f=false
González, E. (2009). Gestión del conocimiento como factor de competitividad de las organizaciones. Cnic Informa. http://www.aec.es/c/document_library/get_file?p_l_id=33948&folderId=195647&name=DLFE-5983.pdf
Hernández Silva, F. E., & Martí Lahera, Y. (2006). Conocimiento organizacional: la gestión de los recursos y el capital humano. ACIMED, 14(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352006000100003
Hincapié Noreña, C. A. (2009). Gestión del conocimiento, capital intelectual comunicación en grupos de investigación. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (27), 1–25. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194215432002.pdf
Krüger, K. (2006). El Concepto de ‘sociedad del conocimiento’. Biblio3W: revista bibliográfica de geografía y ciencias sociales, 11. https://raco.cat/index.php/Biblio3w/article/view/71882
Marcelo, C. (2001). Aprender a enseñar para la Sociedad del Conocimiento. Revista complutense de educación, 12(2), 531–593. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=650138
Martín, I. (2007). Retos de la comunicación corporativa en la sociedad del conocimiento: de la gestión de la información a la creación de conocimiento organizacional. Signo y Pensamiento, XXVI(51), 52-67
Martínez Vázquez, (2018). Procesos de aprendizaje del conocimiento tácito. El caso de un taller de alebrijes. Recherches en Sciences de Gestion, (124), 105–129.
Menchén Bellón, F. (2009). La creatividad y las nuevas tecnologías en las organizaciones modernas. Díaz de Santos. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=MIjpcHO9G3QC&oi=fnd&pg=PA67&dq=tecnologia+en+las+organizaciones&ots=OqPzAoZ7oE&sig=JiPTVoz10EA0UhC8qWgus9n3qVk#v=onepage&q&f=false
Minolli, C. B. (2017). Obstáculos a la innovación y la creatividad en las organizaciones, primera parte: El sujeto sujetado. Documentos de trabajo, (611). https://www.econstor.eu/bitstream/10419/176584/1/611.pdf
Mora, J. (2004). La necesidad del cambio educativo para la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de educación (35), 13–37. https://rieoei.org/historico/documentos/rie35a01.pdf
Morelos-Gómez J., Gómez-Yaspe I. S., & De Ávila-Suarez R. de J. (2021). Capacidades de innovación de las pequeñas y medianas empresas del sector metalmecánico en Cartagena, Colombia. Entramado, 17(1), 12–29. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.7215
Morelos Gómez, J. & Nuñez, Bottini, M. A. (2016) Analisis de la trilogía conocimiento, comunicación y poder en las organizaciones. Omnia, 22(2). https://www.redalyc.org/journal/737/73749821006/html/https://produccioncientificaluz.org/index.php/omnia/article/view/22260/21973
Murillo Vargas, G. (2009). Procesos de transformación, internacionalización y nuevas tecnologías en las organizaciones del sector financiero colombiano. Cuadernos de Administración, 22(38), 267–289.
Nonaka, I & Takeuchi, H. (1999). La empresa creadora de conocimiento. Oxford University Press.
Ordóñez de Pablos, P. (2001). La gestión del conocimiento como base para el logro de una ventaja competitiva sostenible : la organización occidental versus japonesa. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 7(3), 91–108. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/206171.pdf
Ortiz Bojacá, J. J., & Zacarías, J. A. (2016). Percepciones sobre el modelo de gestión del conocimiento de las ies colombianas a partir de las integraciones sistémicas entre los procesos de investigación - docencia y proyección social. Criterio Libre, 14 (24), 201-227. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.24.88
Osorio, C. (2003). La Tecnología en las Organizaciones Complejas. Ingeniería y Competitividad, 5(1), 70-77. https://doi.org/10.25100/iyc.v5i1.2307
Pávez, A. A. (2000). Modelo de implantación de gestión del conocimiento y tecnologías de información para la generación de ventajas competitivas [Tesis de grado]. Universidad Técnica Federico Santa María.
Pérez-Luño Robledo, A., Valle Cabrera, R., & Wiklund, J. (2009). De la creatividad al lanzamiento de productos: el papel del conocimiento en los procesos de innovación e imitación. Cuadernos de Economía y Dirección de La Empresa, 12(38), 95–118. https://doi.org/10.1016/S1138-5758(09)70031-3
Pérez-Montoro, M. (2016). Gestion del conocimiento: orígenes y evolución. Profesional de la Información, 25(4), 526-534. https://doi.org/10.3145/epi.2016.jul.02
Rivas Tovar, L. A., & Muro, B. F. (2013). La gestión del conocimiento en la industria automovilística. Estudios Gerenciales, 23(102), 83–101. https://doi.org/10.1016/s0123-5923(07)70003-7
Rodríguez Gómez, D. (2006). Modelos para la creación y gestión del conocimiento: una aproximación teórica. Educar, (37), 25–39. http://ddd.uab.cat/pub/educar/0211819Xn37/0211819Xn37p25.pdf
Rubio Arriaga, Z., De la O Burrola, V. G. & Ruiz Corrales, M. (2018). Modelo de gestion del conocimiento apoyado en las tecnologías de información y comunicación. Criterio Libre, 16(28), 221–236. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/2132
Ruggles, R (1998). The state of the notion:knowledge management in practice. California Management Rewiew. Vol 40 no 3.
Ruiz González, M., & Mandado, E. (1989). La innovación tecnológica y su gestión. Marcombo.
Sanchez, R. and Heene, A. (1996) Competence Perspectives on Strategic Learning and Knowledge Management. In: Heene, A. and Sanchez, R., Eds., Strategic Learning and Knowledge Management, Wiley & Sons, Chichester, 3-18.
Ubeda García, M. & Sabater Sempere, V. (1993). La gestion del conocimiento en la empresa: implicaciones en la estrategia de formación de los recursos humanos. En La gestión de la diversidad: XIII Congreso Nacional, IX Congreso Hispano-Francés, Logroño (La Rioja), 16, 17 y 18 de junio, 1999 (pp. 897-904). Universidad de La Rioja.
Valencia-De Lara, P., Escobar-Sierra, M., & Calderón-Valencia, F. (2018). Nuevo modelo de innovación para el contexto organizacional: una relación entre el emprendimiento corporativo y las partes interesadas. Trilogia, 10(19), 99-114. https://doi.org/10.22430/21457778.1023
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gustavo García-Cediel, Alix Ruiz-Ariz, Harold Lora-Guzmán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.