Curricular and didactic perspectives of field trips in bachelor’s degrees in Social Sciences of the Colombian Caribbean
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.7160Keywords:
Field trips, prospects, curriculum, didactics, training, social sciencesAbstract
This article presents a reflection from a qualitative research at the master’s level, focused on characterizing the didactic and curricular perspectives of field trips in training programs in Social Sciences in the Colombian Caribbean (University of Córdoba, University of Cartagena and Universidad del Atlántico), in order to re-signify the foundations of the training process of the new Bachelor of Social Sciences, taking into account the requirements and needs of the context. The study implemented as a data collection technique, semi-structured interviews with teachers, students and directors of the participating educational institutions and the documentary review of curricular guidelines and normative provisions for teacher training programs in Colombia. In this sense seven didactic and curricular perspectives were identified (7): academic, systemic, formative, integrating, transversal, developing and transforming, which arose from the appreciations of the voices of the teachers, managers and students of the three participating universities.
Downloads
References
ALLEN, Sue. Designs for Learning: Studying Science Museum Exhibits That Do More Than Entertain. In: Science Education. 2004. vol. 88, no. 1. p.17-33.
ÁLVAREZ, Dayana; VÁSQUEZ, William; RODRÍGUEZ, Liliana. La salida de campo, una posibilidad en la formación inicial docente. En: Didáctica de las ciencias experimentales y sociales. 2016. n. 31. p.61-77. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/8431/9075
BISQUERA, Rafael. Metodología de la Investigación Educativa. Madrid: Editorial La muralla. 2004.
BRUSI, David; ZAMORANO, Manuel; CASELLAS, Rosa; BACH, Joan. Reflexiones sobre el diseño por competencias en el trabajo de campo en Geología. En: Enseñanza de las Ciencias de la Tierra. 2011. vol. 19, no 1. p. 4-14. https://www.raco.cat/index.php/ECT/article/view/244374/331346
CALDEIRO, Graciela. Educación Práctica y teoría: diseño curricular. En colección de artículos sobre ciencias de la educación. Comunidad de docentes. 2004. http://educacion.idoneos.com/364006/
COLL, Cesar. Psicología y currículum. Una aproximación psicopedagógica a la elaboración del currículum escolar. Barcelona-España: Paidós, 1991.
DEL TORO, Ricardo; MORCILLO, Gabriel. Las actividades de campo en educación secundaria. Un estudio comparativo entre Dinamarca y España. En: Enseñanza de las Ciencias de la Tierra. 2011. vol. 19, no. 1, p. 39. https://www.raco.cat/index.php/ECT/article/view/244377
GOERGEN, Marc. Discurso oficial de tolerância: rovocações críticas. In: FÁVERO, Sobre filosofia e educação: racionalidade e tolerância. Passo Fundo: Editora Universitária da Universidade de Passo Fundo. 2006. v. 1, p. 161-185.
GODOY, Iris; SÁNCHEZ, Any. El trabajo de campo en la enseñanza de la geografía. En: Sapiens. Revista universitaria de investigación. diciembre 2007 vol. 8, n. 2. https://www.redalyc.org/pdf/410/41080209.pdf
MORENO, Nubia; CELY, Alexander. La Opacidad del Paisaje: Formas, Imágenes y Tiempos Educativos. En Porto Alegre: Imprenta Livre. 2013. https://www.academia.edu/31389527/La_opacidad_de_paisaje_Formas_im%C3%A1genes_y_tiempos_educativos
MORENO, Nubia. RODRIGUEZ, Liliana. SANCHEZ, Jorge. La salida de campo… se hace escuela al andar. Grupo Interinstitucional de Investigación Geopaideia, Universidad Pedagógica Nacional, Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Colombia, 2011. http://geopaideia.org/wp-content/uploads/2018/11/LA-SALIDA-DE-CAMPO...-SE-HACE-ESCUELA-AL-ANDAR.pdf
PAGÉS, Joan. La didáctica de las Ciencias Sociales, el curriculum de historia y la formación del profesorado. En: Signos. Teoría y práctica de la educación.1994. vol. 13 p. 38-51 https://historia1imagen.files.wordpress.com/2011/10/pages-la-didactica-de-las-cs-sociales-el-curriculum-de-historia-y-la-formacion-de-profesorado.pdf
PÉREZ DE SÁNCHEZ, Ana Griselda; RODRÍGUEZ PIZZINATO, Liliana Angélica. La salida de campo: una manera de enseñar y aprender geografía. En: Geoenseñanza. Julio-diciembre, 2006. vol. 11, núm. 2. p.p. 229-234. https://www.redalyc.org/pdf/360/36012425008.pdf
PULGARÍN, Raquel. La excursión escolar como estrategia didáctica en la enseñanza de la geografía. 1998. En: La Gaceta didáctica N° 2. p. 1-7. https://www.academia.edu/31898793/Pulgar%C3%ADn_Silva_R_abril_2000_La_excursi%C3%B3n_escolar_como_estrategia_did%C3%A1ctica_en_la_ense%C3%B1anza_de_la_geograf%C3%ADa_La_Gaceta_Did%C3%A1ctica_2_13_15
REBELO, Dorinda; MARQUÉS, Luis; COSTA, Nilza. Actividades en ambientes exteriores al aula en la Educación en Ciencias: contribuciones para su operatividad. En: Enseñanza de las Ciencias de la Tierra. 2011 vol. 19, no. 1, p. 15-25. https://www.raco.cat/index.php/ECT/article/view/244375/331347
SAYLOR, Galen; ALEXANDER, William. Currículo como conjunto de experiencias de aprendizaje. 1974. p. 261-264.
TAYLOR, Stephen; BOGDAN, Robert. Introducción a métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona-España: Paidós. 1987. 374 p. https://asodea.files.wordpress.com/2009/09/taylor-s-j-bogdan-r-metodologia-cualitativa.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Entramado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.