Laboratory practices
DOI:
https://doi.org/10.18041/entramado.2016v12n1.23125Keywords:
Levels of opening, school science knowledge, chemical reactions, pedagogical Mediator, Lab, conceptual developmentAbstract
This article is the result of an investigation conducted in 2012, whose main objective is to use the labs as a teaching strategy from the constructivist paradigm that promotes the construction of school scientific knowledge. The methodological approach is qualitative research. The study sample group contained 8 eleventh graders randomly chosen. 4 times in the methodology were implemented in the first test were performed to identify the previous ideas of students; in the second laboratory guidelines and practices they were designed taking into account the levels of openness, then applying the same was done at the last moment and the corresponding qualitative analysis was developed. As a result it is evident that in the development of practical motivation and interest in the process was higher in students, which contributed to the development of certain scientific skills, the results of the post test were significant, it was possible to strengthen students the skills and understanding of concepts related to the topic of chemical reactions. The investigation can be concluded that laboratory practices conceived as a teaching strategy for teaching and learning of chemical reactions allowed the development of some scientific skills and a more meaningful learning of concepts associated with the topic in students
Downloads
References
2. ATKINS, Peter. Skeletal chemistry. In: Education in Chemistry. Jan, 2005. vol. 1. p. 20 - 25.
3. CHASTRETTE, M & FRANCO, M La reacción química: descripciones e interpretaciones de los estudiantes de liceo. En: Enseñanza de las ciencias, 1991, vol. 9. p.p 243-247.
4. DRIVER, Rosalind. Changing conceptions, 1989. In: Adey, Philip. (ed.), Adolescent Development and School Science, pp. 79-99.
5. GALAGOVSKY, Lydia., RODRIGUEZ, María; STAMATI, Nora; MO- RALES, Laura. Representaciones mentales, lenguajes y códigos en la enseñanza de ciencias naturales. Un ejemplo para el aprendizaje del concepto de reacción química a partir del concepto de mezcla. En: Enseñanza de las ciencias, 2003, vol. 1, p.p 107-121.
6. GALAGOVSKY, Lydia., RODRIGUEZ, María; STAMATI, Nora; MORA- LES, Laura. Problemas con el lenguaje científico en la escuela. Un análisis desde la observación de clases de ciencias naturales. En: Ense- ñanza de las ciencias, 2003, vol. 12, p.p 109.
7. GILLESPIE R. The great ideas of chemistry In: Journal of chemical Edu- cation, 1997, vol. 7.pp 862-864.
8. HERRERO, H.; MERINO, J. M. Resolución de problemas experimenta- les de Química: una alternativa a las prácticas tradicionales. En: Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, 2007, vol. 6, no 3, p. 630-648
9. HODSON, Derek.. Hacia un enfoque más crítico del trabajo de labo- ratorio. En: Enseñanza de las Ciencias, 1994, Vol. 12 (3), pp. 299- 313. 10. JOHNSTONE, A.H.. Macro and micro chemistry. In: School Science Review, 1982, vol. 67, pp. 377-379.
11. LÓPEZ, E. R. El aprendizaje de la química de la vida cotidiana en la educación básica. En: Revista de Postgrado FACE-UC. Vol. 7 No 12. Enero-Julio, 2013.
12. MARIN, Miyerdady. El trabajo experimental en la enseñanza de la química en contexto de resolución de problemas en el laboratorio. Un caso particular la combustión. En: Maestría en Educación énfasis Enseñanza de las Ciencias Naturales. Universidad del Valle, 2008.
13. OSUNA GARCÍA, Luis. Planificación, puesta en práctica y evaluación de la enseñanza problematizada sobre la luz y la visión en la educa- ción secundaria obligatoria, 2007.
14. REYES, Flor; GARRITZ, Andoni. Conocimiento pedagógico del con- cepto de “reacción química” en profesores universitarios mexicanos. En: Revista Mexicana de Investigación Educativa, 2006, vol. 11, no 31, p. 1175-1205.
15. RUA, Ana Milena López; ALZATE, Óscar Eugenio Tamayo. Las prácti- cas de laboratorio en la enseñanza de las ciencias naturales. En: Revis- ta Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 2012, vol. 8, no 1, p. 145-166.
16. SÉRÉ, Marie-Geneviève. La enseñanza en el laboratorio. En: Enseñanza de las Ciencias. 2002. p. 357-368.
17. SEVERICHE Sierra, Carlos Alberto; ACEVEDO Barrios, Rosa Leonor. Las prácticas de laboratorio en las ciencias ambientales. En: Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 2013, vol. 3, no 40, p. 191-203.
18. VALVERDE, Gregorio Jiménez; JIMÉNEZ, Rosa Llobera; VIZA, Anna Llitjós. La atención a la diversidad en las prácticas de laboratorio de química: los niveles de abertura. En: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 2006, vol. 24, no 1, p. 59-70.