The research from a epistemological reference as contribution to the missional reflection of Higher Education Institutions (HEI) in Colombia

Authors

  • Martha Isabel Cabrera-Otálora
  • Libia Esperanza Nieto-Gómez
  • Reinaldo Giraldo-Díaz

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.443

Keywords:

Analysis of education, higher education and research centres, innovation and invention, processes and incentives, management of technological innovation and the I D, public policy

Abstract

Research in modern societies, also known as societies of information and/or knowledge, plays a fundamental role as pillar of development and of economic, scientific, technological and social progress of the countries. In this article derived from research, research in Colombia is examined taking into account the approach of loops from the epistemological referent of complex thinking. Methodologically, the principles that appear in the Colombian regulations are analyzed (taking into account the supranational provisions), considering the challenges imposed by the technologies of information and communication technology (ICT) in the light of the contemporary crisis of humanism. It was found that in Colombia the knowledge is primarily managed around that implies or means higher profit and progress, to the detriment of the social function of all and that there are four challenges faced by the Colombian Higher Education Institurions (HEI) regarding research: social; ICT; economic; quality and certification of programs. It was concluded that the HEI should review brackets epistemic underpinning its investigative processes in order to contemplate the four goals that demand the Colombian context according to the improvement or the search for alternatives to the crisis of humanism

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. AKYEAMPONG, Daniel. La Educación Superior y la Investigación: Desafíos y Oportunidades. París: UNESCO. 1998. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001136/113608so.pdf

2. ARIAS, Luz. Interdisciplinariedad y Triangulación en Ciencias So- ciales. En: Diálogos, Revista Electrónica de Historia, 2009, 10 (1), 117-136. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/ pdf/439/43913137005.pdf

3. BOTERO BERNAL, Andrés. Nuevos Paradigmas Científicos y su Inci- dencia en la Investigación Jurídica. En: Revista de Derecho, 2004, 21, 163-199.

4. CABRERA, Martha; NIETO, Libia y GIRALDO, Reinaldo. La universi- dad colombiana y la innovación desde una Epistemología del Sur. En: Revista Entramado, 2014, 10 (1), 240-250.

5. CNA. La Evaluación Externa en el Contexto de la Acreditación en Colombia. Santafé de Bogotá: Corcas. 1998. Recuperado de http:// cms-static.colombiaaprende.edu.co/cache/binaries/articles-186502_ eval_ext_en_colombia.pdf?binary_rand=426

6. CÓDIGO DE PROCEDIMIENTO CIVIL. República de Colombia. Le- gis editores S.A. 2000. ISBN 958-653-107-4

7. COLOMBIA. CONGRESO DE LA REPÚBLICA. Ley 30 de Diciembre 28 de 1992 por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior.

8. COLOMBIA. CONGRESO DE LA REPÚBLICA Ley 1374 de 2010 por la cual se crea el Consejo Nacional de Bioética CNB

9. COLOMBIA. CONGRESO DE LA REPÚBLICA Ley 1289 de 2009 por la cual se transforma a COLCIENCIAS en Departamento Admi- nistrativo y se fortalece el Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación en Colombia

10. COMUNIDAD EUROPEA. Competencias clave para el aprendizaje permanente. Un Marco de Referencia Europeo. 2007. Recuperado de: http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/pdf/ll-learning/ keycomp_es.pdf

11. CONSEJO EUROPEO DE LISBOA, 23 y 24 de marzo de 2000. Recu- perado de: http://www.urjc.es/ceib/espacios/panorama/instrumentos/ cohesion_social/ue/documentos/CE_Lisboa_2000.pdf

12. DEMENCHÓNOK, Edward. La Globalización y su planteamiento en la Filosofía Latinoamericana. En: Anuario de Filosofía Argentina y Americana, 16, 39-63. 1999. Recuperado de http://bdigital.uncu.edu. ar/objetos_digitales/1465/demenchonokcuyo16.pdf

13. FOUCAULT, Michel. Las palabras y las cosas. México: Siglo XXI.1968.

14. FOUCAULT, Michel. Vigilar y castigar. El nacimiento de la prisión. Bue- nos Aires: siglo XXI. 2002

15. GADAMER, Hans-Georg. Verdad y Método I. salamanca: Ediciones Sí- gueme. 2003

16. GIBBONS, Michael. Pertinencia de la Educación Superior en el Siglo XXI. 1998. Recuperado de http://www.humanas.unal.edu.co/contex- toedu/docs_sesiones/gibbons_victor_manuel.pdf

17. HEIDEGGER, Martín. Carta sobre el Humanismo. Madrid: Alianza Edi- torial. 2006

18. LEAL AFANADOR, Jaime Alberto. UNAD 3.0 – Nuevos retos orga- nizacionales. Santafé de Bogotá: UNAD. 2013.

19. MAX-NEEF, Manfred. Fundamentos de la Transdisciplinariedad. 2004. Recuperado de http://www.max-neef.cl/download/Max_Neef_Fun- damentos_transdisciplinaridad.pdf

20. MORIN, Edgar. Ciencia con conciencia. Barcelona: Anthropos. 1984

21. MORIN, Edgar. La relación ántropo-bio-cósmica. En: Revista Gaze- ta de Antropología, N 11. 1995. Recuperado de: http://www.ugr. es/~pwlac/G11_01Edgar_Morin.pdf

22. MORIN, Edgar. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: UNESCO-Santillana. 1999

23. MORIN, Edgar. La epistemología de la complejidad. En: Revista Gaze- ta de Antropología, N 20. 2004. Recuperado de: http://www.ugr. es/~pwlac/G20_02Edgar_Morin.pdf

24. MORIN, Edgar. El Método I. Madrid: Ediciones Cátedra. 2006

25. NICOLESCU, Basarab. La Transdisciplinariedad. Manifiesto. México: Multidiversidad Mundo Real Edgar Morín. 1996

26. NIETO, Libia; GIRALDO, Reinaldo y ZÚÑIGA, Óscar. Biotecnología, agrocombustibles y cambio climático. Perspectiva crítica. Bogotá: Uni- versidad Nacional Abierta y a Distancia. 2015

27. RESTREPO GÓMEZ, Bernardo. Investigación formativa e investiga- ción productiva de conocimiento en la universidad. En: Revista Nó- madas, 2003, N. 18, pp. 195-202. Recuperado de http://www.ucentral. edu.co/images/stories/iesco/revista_nomadas/18/nomadas_18_18_ inv_formativa.PDF

28. SEVILLANO GARCÍA, María Luisa. Nuevas Tecnologías en Educación Social. Madrid: Mc Graw Hill. 2008

29. UNESCO. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. La Edu- cación Superior en el siglo XXI. Visión y Acción. 1998. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001163/116345s.pdf

30. UNESCO. Informe sobre las ciencias sociales en el mundo. Las bre- chas del conocimiento. México. 2010

31. VARGAS GUILLEN, Germán. Un giro de 360o. La medición de grupos “en las brumas del capitalismo”. En: Jornada Académica. Doctorado Interinstitucional en Educación. Bogotá: Universidad Pedagógica Na- cional. 2012. Recuperado de: http://profesorvargasguillen.files.wor- dpress.com/2012/05/cuadernillo-universidad-22-de-mayo-de-2012. pdf

32. VICENTE, José Luis. Científico: inventos de la World Wide Web Tim Berners Lee. 2012. Recuperado de: http://www.elmundo.es/navegan- te/personajes/bernerslee.html

33. WITTGENSTEIN, Ludwig. Tractatus Logico-Philosophicus. Madrid: Alia. 1989

Downloads

Published

2016-12-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

The research from a epistemological reference as contribution to the missional reflection of Higher Education Institutions (HEI) in Colombia. (2016). Entramado, 12(2), 188-202. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.443

Similar Articles

1-10 of 620

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)