About the establishment of a discursive community

The psychoanalysis of children in Argentina

Authors

  • Karina Savio

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.439

Keywords:

Psychoanalysis, discursive community, discourse analysis, childhood

Abstract

In 1948 Arminda Aberastury forms the first group of psychoanalysts of children in the Asociación Psicoanalítica Argentina, the only official institution at the time. In this article, we propose to study the emerging discursive formation of this group in the light of the concept of discourse community considering the articles published on this subject in the Revista de Psicoanálisis, the main disseminator instance of the institution. To do this, we will discuss three main areas: the configuration of the introductions, the use of ‘us, the psychoanalysts’ and the modalities that acquires the transmission of theoretical and clinical knowledge. The article reveals certain discursive continuities and ruptures that stand for an emerging group identity and in formation

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. ARNOUX, Elvira, DI STÉFANO, Mariana y PEREIRA, Cecilia. Mate- riales clínicos y supervisión: Escritos del campo psicoanalítico. En: Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI. Parodi Editor. Santiago de Chile: Editorial Planeta, 2010, pp.185-213.

2. BALÁN, Jorge. Cuéntame tu vida. Una biografía colectiva del psi- coanálisis argentino. Buenos Aires: Planeta Espejo de la Argenti- na,1991.

3. BEACCO, Jean-Claude y MOIRAND, Sophie. Autour des dis- cours de transmission des connaissances. En: Langage. 1995, no.117, pp.32-53.

4. BEACCO, Jean-Claude. À propos de la structuration des communau- tés discursives: beaux-arts et appréciatif. En: Les Carnets du Cediscor, 3, 1995, pp.136-153.

5. BEACCO, Jean-Claude. Trois perspectives linguistiques sur la notion de genre discursif. En: Langages. 2004, no.153, pp.109-119. 6. BLOJ, Ana. Los pioneros. Psicoanálisis y niñez en la Argentina (1922- 1969). Buenos Aires: Letra Viva, 2013.

7. BLOJ, Ana. Retazos del psicoanálisis con niños en la Argentina. Crea- ciones institucionales, biografías mínimas y algunas curiosidades (1949-1969). Buenos Aires: Letra Viva, 2015.

8.BORENSZTEJN, Claudia. La revista en psicoanálisis. Una historia en construcción. En: Revista de Psicoanálisis. 2013, año LXX, no. 4, pp.713-727.

9. CARLI, Sandra. Infancia, psicoanálisis y crisis de generaciones. Una exploración de las nuevas formas del debate en educación. 1955- 1983. En: Dictaduras y utopías en la historia reciente de la educación argentina (1955-1983). Puiggrós, A. (dir.). Buenos Aires: ed. Galerna, 2003, pp. 221-287.

10. CARPINTERO, Enrique y VAINER, Alejandro. Las huellas de la memo- ria. Psicoanálisis y Salud Mental en la Argentina de los años ’60 y ’70. Tomo I y II. Buenos Aires: Editorial Topía, 2004.

11. DAGFAL, Alejandro. Entre París y Buenos Aires. Buenos Aires: Paidós, 2009.

12. FOUCAULT, Michel. ¿Qué es un autor? En: Conjetural, 1984, no. 4, pp.87-111.

13. KLEIN, Melanie. Obras completas. El psicoanálisis de niños. Vol. 2. Bue- nos Aires: Paidós, 2011.

14. MAINGUENEAU, Dominique. Le tour ethnolinguistique de l’analyse du discours. En: Langages. 1992, vol. 26, no. 105, pp. 114-125.

15. MAINGUENEAU, Dominique. Discours de savoir, communautés de savants. En: Europäische Wissenschaft – Europäische Perspektiven. Konrad Ehlich (Hg.). München: Institut für Deutsch als Fremdsprache / Transnationale Germanistik, 2002. Disponible en http://www.euros- prachenjahr.de/Maingueneau.pdf.

16. PLOTKIN, Mariano. Freud en las Pampas. Buenos Aires: Sudamericana, 2003.

17. SAVIO, Karina. Las huellas del autor en el discurso académico: un estudio de tesis de psicoanalistas argentinos. En: Lenguaje. 2010a, vol. 38, no. 2. pp.563-590.

18. SAVIO, Karina. En torno a la escritura de casos clínicos en el discurso académico. En: Revista Universitaria de Psicoanálisis 2010b, no. 10, pp.257-278.

19. SAVIO, Karina. La construcción de saber en psicoanálisis: un estudio de tesis argentinas. En: Estudios de Lingüística aplicada, 2015, vol. 33, no. 61, pp.139-164.

20. SWALES, John. Genre Analysis: English in academic and research set- tings. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

21. VEZZETTI, Hugo. Aventuras de Freud en el país de los argentinos. De José Ingenieros a Enrique Pichón-Rivière. Buenos Aires: Paidós. 1996.

Downloads

Published

2016-12-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

About the establishment of a discursive community: The psychoanalysis of children in Argentina. (2016). Entramado, 12(2), 126-139. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.439

Similar Articles

1-10 of 262

You may also start an advanced similarity search for this article.