Presence of the SDGs in university artistic teacher training curricula.
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.11764Keywords:
SDGs; Higher education; Arts education; Teacher's plan; CurriculumAbstract
This research analyzes the presence of the Sustainable Development Goals (SDGs) in the Degree of Primary Education Teacher (case A) and the Master in Interdisciplinary Arts Education (case B), in the artistic training of future teachers at the University of Barcelona. The degree of implementation and the importance given to the SDGs in the teaching plans of art-related subjects is assessed. Using the qualitative analysis tool QDA Miner, twelve teaching plans for case A and fifteen for case B are evaluated. This evaluation considers variables such as types of competencies, cognitive processes, relationship with art, problems identified in the alignment with evaluation, methodology or objectives, conceptual problems, duplication or hierarchy of competencies, grammar, layout or incoherent inclusive language. Finally, the alignment of teaching plans with the SDGs is assessed. The importance of university leadership is highlighted, emphasizing the desirability of incorporating the SDGs into teaching plans to support their implementation. It was found how the lack of connection poses a challenge for the commitment to the 2030 Agenda, highlighting both the key role of the university sector in the implementation of sustainability principles, as well as the need to review teaching plans to improve coherence in the organization of their competencies and alignment with the SDGs in both university degrees.
Downloads
References
BOE. Real Decreto 431/2020, de 3 de marzo, por el que se desarrolla la estructura orgánica básica del Ministerio de Universidades. núm. 56, de 5 de marzo de 2020, páginas 22459 a 22470 (12 págs.) https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2020-3168
BOTELLA MARTÍNEZ, María. Metodología de intervención para trabajar ODS. Educación a través de las artes. Tesis doctoral Programa de Doctorado en Desarrollo Local y Cooperación Internacional por la Universidad Jaume I de Castellón; la Universitat de València (Estudi General) y la Universitat Politècnica de València. 2022, 267 p.
CABRERA, Leopoldo; BIANCHI-CALERO, Daniel. Retos sociales y educativos para la enseñanza primaria en España en los ODS. En: Contextos Educativos. 2023. vol. 31, p. 53-74. http://doi.org/10.18172/con.5449
DE LA CRUZ, Alba., GARCÍA, Antonia y RUEDA, Carmen. (2021). Construir ciudadanía en las aulas. Un proyecto educativo sobre los ODS. Enseñar y aprender geografía para un mundo sostenible. Ganador y Medir (Eds). Octaedro.
DZIMINSKA, Malgrzata; FIJALKOWSKA, Jistyna; Sulkowski,L. A conceptual model proposal: universities as culture change agents for sustainable development. En: Susatainability. 2020. vol. 12. No 11. https://doi.org/10.3390/su12114635
ESTRADA-PEREA, Betsy. y PINTO-BLANCO, Ana Myriam. Análisis comparativo de modelos educativos para la educación superior virtual y sostenible. En: Entramado. 2021. vol. 17. No. 1. p. 168-184. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.6131
HALEY, David. (2020) Unconventional education approaches: an eco-pedagogy to address our transformative challenges. Encyclopedia of the UN sustainable development goals, 917-949. https://doi.org/10.1007/978-3-319-95870-5
HUERTA, Ricar. y DOMÍNGUEZ, Ricardo. Sociedad para la educación artística (SEA). En: Educación artística: revista de investigación (EARI). 2022. p.13. https://dx.doi.org/10.7203/eari.13.25836
KESTIN, Tahl et al.. Cómo empezar con los ODS en las universidades: una plan para universidades, instituciones de educación superior y el sector académico. Edición en español. Sustainable Development Solutions Network (SDSN) Australia / Pacífico en colaboración con los ACTS y Red Española para el Desarrollo Sostenible (REDS / SDSN-Spain), 2017. p. 4-14.
https://reds-sdsn.es/wp/wp-content/uploads/2017/02/Guia-ODS-Universidades-1800301-WEB.pdf
NOLET, Víctor. Quality Education: Cultural Competence and a Sustainability Worldview, En: Kappa Delta Pi Record. 2017. vol. 53. No 4. 162-167. https://doi.org/10.1080/00228958.2017.1369276
MARTÍNEZ-USARRALDE, María-Jesús. y LLORET-CATALÁ, Carmen. (2020). Odeseizar la educación y la cooperación para el desarrollo en España: una mirada internacional a la AOD y al ODS 4. En: Educar, 2020. vol. 56, no. 2. p. 333-348. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1099
MASCARELL-PALAU, David. (2022). Second Round: Educación, Diseño y Sostenibilidad (ODS) como Proyecto de Innovación Educativa en defensa de la Educación Artística. En: Tsantsa, Revista de investigaciones artísticas. 2022. vol. 13. p.3-12. https://doi.org/10.18537/tria.13.01.01
MONTERO, María Dolores. (2021). Educación, gobierno abierto y progreso: los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) en el ámbito educativo. Una visión crítica de la LOMLOE. En: Revista de educación y derecho. 2021. vol. 23. p.1-26. https://doi.org/10-1344/REYD2021.23.34443
MURGA-MENOYO, María Ángeles. El camino hacia los ODS: conformar una ciudadanía planetaria mediante la educación. En: Comillas Journal of International Relations. 2020. vol. 19. https://doi.org/10.14422/cir.i19.y2020.001
NEGRÍN; Miguel Ángel., y MARRERO, Juan José. La nueva Ley de Educación (LOMLOE) ante los Objetivos de Desarrollo Sostenible de la Agenda 2030 y el reto de la COVID-19. En: Avances en supervisión educativa. 2021. vol. 35. https://doi.org/10.23824/ase.v0i35.709
ORTEGA-ALONSO, Diego., CORTES-MORENO, Javier. y AMEZCUA-AGUILAR, Teresa. Educación artística e inclusión socioeducativa como estrategias de innovación docente. En: PLANEA, arte y escuela, innovación en educación (artística). Trujillo, F. y Padilla, A. (Eds). Dykinson. 2023 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9111687
RAMOS TORRES, Débora Isabel. Contribución de la educación superior a los Objetivos de Desarrollo Sostenible desde la docencia. En: Revista Española de Educación Comparada 2020. no 37. 89-110. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27763
SÁNCHEZ, Fermín, SEGALÁS; Jordi, CABRÉ; José., CLIMENT, Joan. LÓPEZ; David, MARTÍN; Carme y VIDAL, Eva. (2017). El proyecto EDINSOST: inclusión de los ODS en educación superior. En: Revista española de desarrollo y cooperación, vol. 41.
TEJADA, Soraya., BOBADILLA, Concepción., BERGARECHE, Lucila. y RUBIO, Leyla. (2021). Un primer paso hacia un 2030 sin dejar a nadie atrás: Conéctate a los ODS desde la educación artística. En: Jornada de Innovación docente de la Universidad de La Rioja 2021.
UNESCO (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje. Qian Tang (Ed.).
VARGAS, Montserrat. y ARAGÓN, Lourdes.(Eds) (2021). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible: hoja de ruta en la educación del siglo XXI. Innovación docente en la formación de profesionales. Octaedro
VARELA, Fernando; ÁLVAREZ, Beatriz; CORTÉS, Javier. Guía para la localización de la Agenda 2030. Coordinación y edición Secretaría de Estado para la Agenda 2030 y Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP). 2020. https://redagenda2030.es/documento/4304-2/
VILA, Eduardo. (Coord), (2018). Educación, sostenibilidad y ética: desafíos ante los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). XXXVII Seminario interuniversitario de teoría de la educación, Universidad de La Laguna.
YÁÑEZ-MARTÍNEZ; Begoña. (2023). Estrategias del arte alineadas con los Objetivos de Desarrollo Sostenible. En: Educación artística Revista de Investigación (EARI) No14. 168-186. https://dx.doi.org/10.7203/eari.14.25916
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Entramado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.