Academic writing and its contribution to learning. What do university professors think? Analysis of the literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.11080

Keywords:

Conceptions, Academic Writing, University Teacher, Teaching, Learning

Abstract

The aim of this article is to present the results of an exploratory literature review of university professors' conceptions of academic writing in 35 research articles found in the Scopus, Web of Science, Ebsco and Scielo databases. Content analysis was used to identify the definition of writing conceptions and their theoretical trends, the methodologies that have been used to investigate them, the disciplines that have been interested in this topic in terms of research, and the trends of these conceptions. The results show that the conceptions are situated in an instrumental communicative function explained from social representations or implicit theories, but there is little recognition of mediation in the learning of scientific disciplines. The areas of greatest research are the social sciences, humanities and natural sciences, and qualitative techniques such as in-depth interviews and content analysis are predominant as methodological decisions in these studies. These results are important inputs for the elaboration of intervention and pedagogical innovation programs for higher education teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Karina Alejandra Arenas-Hernández, Universidad del Valle, Cali - Colombia

    Professor, Academic Program of Speech Therapy (School of Human Rehabilitation), Universidad del Valle, Cali - Colombia.

  • Sandra Patricia  Rojas-Rojas, Universidad de Santiago de Chile, Santiago de Chile - Chile

    Academic and researcher (Environmental Sciences, Faculty of Chemistry and Biology) Universidad de Santiago de Chile, Santiago de Chile - Chile

References

AGUILAR, David; PIFARRE, Manoli. Promoting Social Creativity in Science Education With Digital Technology to Overcome Inequalities: A Scoping Review. IN: Frontiers in Psychology. 2019. vol. 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01474

ARKSEY, Hilary; O'MALLEY, Lisa. Scoping studies: towards a methodological framework. In: International journal of social research methodology. 2005. vol. 8, no. 1, p. 19-32. https://doi.org/10.1080/1364557032000119616

BASGIER, Christopher; SIMPSON, Amber. Trouble and transformation in higher education: identifying threshold concepts through faculty narratives about teaching writing. In: Studies in Higher Education.1, Abril, 2019. vol. 45, no. 9, p. 1906-1918. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1598967

BAZERMAN, Charles; LITTLE, Joseph; BETHEL, Lisa; CHAVKIN, Teri; FOUQUETTE, Danielle; GARUFIS, Janet. Escribir a través del Currículum. Una guía de referencia. Universidad Nacional de Córdoba. 2016. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/4030

BIGI, Elisa, ROMERO, Marisol; CHACÓN, Edixon. Cultura institucional y su impacto en las prácticas de lectura y escritura en la universidad. En: Revista Perspectivas [en línea]. 1, julio, 2018. vol. 3, no. 2, p. 46-59. https://doi.org/10.22463/25909215.1588.

BOJACÁ, Blanca; MORALES, Rosa; BUSTAMANTE, Borys. Relaciones entre concepciones sobre el lenguaje y la lengua escrita. En: Enunciación. 1, enero, 2000. vol. 4, no. 1, p. 109-118. https://doi.org/10.14483/22486798.2541.

CAPOMAGI, Diana. La escritura académica en el aula universitaria. En: Revista de educación y desarrollo. 2013. vol. 25, no. 1, p. 29-40. https://doi.org/10.14409/au.v0i18.6567

CÁRDENAS, Luis Manuel. Prácticas de lectura y escritura en educación superior: lo que los estudiantes y docentes dicen de la lectura y la escritura en las licenciaturas de una universidad en el caribe colombiano. En: Praxis 25, septiembre, 2014. vol. 10, no. 1, p. 60-77. https://doi.org/10.21676/23897856.1359

CARDONA-PUELLO, Sindy Patricia. Representaciones sociales acerca de la lectura y la escritura. En: Revista Adelante-Ahead. 2017. vol. 5, no. 2. http://ojs.unicolombo.edu.co/index.php/adelante-ahead/article/view/82

CARLINO, Paula. Alfabetización académica diez años después. En: Revista mexicana de investigación educativa. 2013. vol.18, no. 57, p. 355-381. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662013000200003&lng=es&nrm=iso

CARLINO, Paula; IGLESIAS, Patricia; LAXALT, Irene. Concepciones y prácticas declaradas de profesores terciarios en torno al leer y escribir en las asignaturas. En: REDU. Revista de Docencia Universitaria [en línea]. 30, 2013. vol. 11, no. 1, p. 105-135. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5594

CARTOLARI, Manuela; CARLINO, Paula. Formación de docentes, concepciones y prácticas de lectura y escritura: una revisión bibliográfica. En: El Otro Psi. 2011. vol. XVII, no. 179, p. 1-8. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/193501

CASTELLÓ, Montserrat, MATEOS, Mar, CASTELLS, Nuria, IÑESTA, Anna, CUEVAS, Isabel; SOLÉ, Isabel. Prácticas de redacción académica en las universidades españolas. In: Electronic journal of research in educational psychology. 2012. vol.10, no. 2. https://doi.org/10.25115/ejrep.v10i27.1517

CASTELLÓ, Montserrat; MATEOS, Mar. Faculty and student representations of academic writing at Spanish universities. In: Culture and Education. 2015. vol. 27, no. 3, p. 489-500. https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1072357

CASTILLO, María Auxiliadora. Representaciones sociales acerca de la lectura y la escritura de los docentes universitarios que imparten asignaturas referidas a las ciencias sociales y humanísticas: Aprendizaje y Evaluación. Legenda. 2012. vol. 16, no. 14, p. 43-62. http://ojs.unicolombo.edu.co/index.php/adelante-ahead/article/view/82

COLOMBO, Laura; PRIOR, Mónica. How do faculty conceptions on reading, writing and their role in the teaching of academic literacies influence their inclusive attitude. In: Ilha do Desterro A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies [en línea]. 27, septiembre, 2016. vol. 69, no. 3, p. 115. https://doi.org/10.5007/2175-8026.2016v69n3p115

CORREA, Rudy. Relaciones entre las concepciones de los maestros de lenguaje y sus prácticas de enseñanza de lectura y escritura. En: Revista Palabra. 2012. vol. 1, p. 01-17. http://hdl.handle.net/20.500.11912/6630

CREMIN, Teresa; OLIVER, Lucy. Teachers as writers: a systematic review. In: Research Papers in Education [en línea]. 26, mayo, 2016. vol. 32, no. 3, p. 269-295. https://doi.org/10.1080/02671522.2016.1187664

CRILLY, Tessa; JASHAPARA, Ashok; FERLIE Ewan. Research utilisation and knowledge mobilisation: a scoping review of the literatura. London: Department of Management, King’s College London. 2010. https://repository.royalholloway.ac.uk/file/b8101c3b-4572-c3ea-57ea-73b46830629f/9/Jashapara_Research_utilisation_2010.pdf

CUEVAS-SOLAR, Débora D.; ARANCIBIA, Beatriz M. Percepciones y expectativas de docentes de ingeniería y educación en torno a la retroalimentación en tareas de escritura. En: Formación universitaria. Agosto, 2020. vol. 13, no. 4, p. 31-44. https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000400031

DECARIA, J; SHARP, C; PETRELLA, R. Scoping review report: obesity in older adults. In: International Journal of Obesity. 2012. vol. 36, p.1141–50. https://www.obesityactionscotland.org/media/lpipeeiz/obesity-and-older-adults-final-report-with-cover.pdf

DEMARCHI-SÁNCHEZ, Geydi. Participación ciudadana en Colombia. Revisión documental. En: Entramado. Julio-Diciembre, 2023 vol. 19, no. 2, e-9045 p. 1-20 https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.9045

DÍAZ, Vanessa. La ambivalencia de la escritura académica entre los profesores de diseño. En: Foro de Educación. Enero, 2019. vol. 17, no. 26, p. 197-218. https://doi.org/10.14516/fde.603

ENTWISTLE, Noel; MCCUNE, Velda; WALKER, Paul. Conceptions, Styles, and Approaches Within Higher Education: Analytic Abstractions and Everyday Experience. In: Perspectives on Thinking, Learning, and Cognitive Styles. 2014, p. 103-136. https://doi.org/10.4324/9781410605986-5

ERRÁZURIZ-CRUZ, María Constanza. Teorías implícitas sobre escritura de estudiantes y formadores de pedagogía. En: Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación. Enero, 2020. vol. 13, p. 1-26. https://doi.org/10.11144/javeriana.m13.tiee

ESCORCIA, Dyanne. Teaching and assessing writing skills at university level: a comparison of practices in French and Colombian universities. En: Educational Research [en línea]. 22, junio, 2015. vol. 57, no. 3, p. 254-271. https://doi.org/10.1080/00131881.2015.1056641

FLORES AGUILAR, María Dolores. La escritura académica en estudios de ingeniería: valoraciones de estudiantes y profesores. En: Revista de la Educación Superior. Junio, 2018. vol. 47, no. 186, p. 23-49. https://doi.org/10.36857/resu.2018.186.344

FLOWER, Linda; HAYES, John. Teoría de la redacción como proceso cognitivo. En: FLOWER, Linda; HAYES, John.Textos en contexto. Buenos Aires: Asociación Internacional de Lectura: Lectura y Vida.1996.

GALÁN GÓMEZ, Jenny; CORREDOR BARBOSA, Jenny; LÓPEZ CONTRERAS, Viviana; SOTO VALDERRAMA, Yolanda. Concepciones docentes: reflexiones sobre las prácticas en la enseñanza de la escritura. En: Enunciación. 2020. vol. 25, 2, p. 232-246. https://doi.org/10.14483/22486798.15422

GARCÍA ROMANO, Leticia, PADILLA, Constanza; VALEIRAS, Nora. ¿Cómo conciben estudiantes y docentes de biología el rol del lenguaje en las prácticas científicas? Ciencia, docencia y tecnología. 2016. vol. 52, p. 319-342. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/30333

GÓMEZ MOLINÉ, Margarita; SANMARTÍ, Neus. Reflexiones sobre el lenguaje de la ciencia y el aprendizaje. En: Educación Química. 2000. vol. 11, no. 2, p. 266-273. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2000.2.66464

GUERRERO, Rosman. Concepciones sobre escritura académica de dos profesoras universitarias. Un estudio de caso. En: Legenda. 2016. vol. 20, no. 23.

HAND, Brian; LAWRENCE, Chris; YORE, Larry. A writing in science framework designed to enhance science literacy. En: International journal of science education. 1999. vol. 21, no. 10, p. 1021-1035. https://doi.org/10.1080/095006999290165

HERMOSILLO, Perla Cristal; VERDÍN, Paulo César. Perspectivas de la escritura académica en la universidad: causas, problemáticas y propuestas. En: Cuaderno de Pedagogia Universitaria [en línea]. 22, enero, 2019. vol. 16, no. 31, p. 41-57. https://doi.org/10.29197/cpu.n31.v16.2019.04

HSIEH, Hsiu-Fang; SHANNON, Sarah E. Three Approaches to Qualitative Content Analysis. In: Qualitative Health Research [en línea]. Noviembre, 2005. vol. 15, no. 9, p. 1277-1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687

KRIPPENDORFF, Klaus. Metodología de análisis de contenido. Paidós comunicación, 1990. https://www.metodos.work/wp-content/uploads/2020/05/krippendorff-metodologia-de-analisis-de-contenido-teoria-y-practica.pdf

LEA, Mary R.; STREET, Brian V. Student writing in higher education: An academic literacies approach. En: Studies in Higher Education [en línea]. Enero, 1998. vol. 23, no. 2, p. 157-172. https://doi.org/10.1080/03075079812331380364

LEMKE, Jay. Aprender a hablar ciencia: lenguaje, aprendizaje y valores. Paidós. 1997. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=220556

LILLIS, Teresa; SCOTT, Mary. Defining academic literacies research: Issues of epistemology, ideology and strategy. In: Journal of applied linguistics. 2007. vol. 4, no. 1, p. 5-32. https://doi.org/10.1558/japl.v4i1.5

LI, Jinrui; BARNARD, Roger. Academic tutors’ beliefs about and practices of giving feedback on students’ written assignments: A New Zealand case study. In: Assessing Writing [en línea]. Abril, 2011. vol. 16, no. 2, p. 137-148. https://doi.org/10.1016/j.asw.2011.02.004

MALLADA, Natalia. Documentos institucionales y concepciones docentes. Lectura y escritura académicas en la Licenciatura en Bibliotecología de la UdelaR. En: InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior 2016. vol. 3, no. 1, p. 46-53. https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/77

MARÍN, Javier, LÓPEZ, Sonia; ROCA DE LARIOS, Julio. The academic writing process in Spanish universities: perceptions of students and faculty. In: Culture and education. 2015. vol. 27, no. 3, p. 504-33. https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1072360

MARINKOVICH, Juana; CÓRDOVA, Alejandro. La escritura en la universidad: Objeto de estudio, método y discursos. En: Revista signos [en línea]. Marzo, 2014. vol. 47, no. 84, p. 5-6. https://doi.org/10.4067/S0718-09342014000100003

MARTINS, Isabel. Transformaciones en el pensamiento de unos profesores universitarios de áreas no lingüísticas sobre la escritura académica. En: Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature [en línea]. 4, junio, 2014. vol. 7, no. 2, p. 21-33. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.573

MIRÁS, Mariana. La escritura reflexiva. Aprender a escribir y aprender acerca de lo que se escribe. En: Infancia y Aprendizaje [en línea]. Enero, 2000. vol. 23, no. 89, p. 65-80. https://doi.org/10.1174/021037000760088099

MOLINA, Violeta. Tensiones entre discursos de estudiantes y profesores universitarios sobre la lectura y la escritura. En: Signo y Pensamiento. 2012. vol. 31, no. 61, p. 126-141. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232012000200008

MOON, Alena; GERE, Anne Ruggles; SHULTZ, Ginger V. Writing in the STEM classroom: Faculty conceptions of writing and its role in the undergraduate classroom. In: Science Education [en línea]. 7, junio, 2018. vol. 102, no. 5, p. 1007-1028. https://doi.org/10.1002/sce.21454

MUNN, Zachary, et al. Systematic review or scoping review? Guidance for authors when choosing between a systematic or scoping review approach. In: BMC Medical Research Methodology [en línea]. 19, November, 2018. vol. 18, no. 1, p. 1-7. https://doi.org/10.1186/s12874-018-0611-x

NATALE, Lucía. La enseñanza y el aprendizaje de los géneros discursivos en la educación superior. Interacciones entre las representaciones de los profesores universitarios sobre la escritura académica, las valoraciones acerca de los estudiantes y la elección de los géneros solicitados en las materias. En: Texturas [en línea]. 18, marzo, 2011. no. 11, p. 87-109. https://doi.org/10.14409/texturas.v1i11.2900

NAVARRO, Federico. Más allá de la alfabetización académica: las funciones de la escritura en educación superior. En: Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir. 2021. vol. 1, no. 9, p. 38-56. https://digitalcommons.fiu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1061&context=led

NEWMAN, Mark; GOUGH, David. Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. En: Systematic Reviews in Educational Research [en línea]. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 2019, p. 3-22 https://doi.org/10.1007/978-3-658-27602-7_1

ORTIZ, Elsa María. Actividades y Tareas de Escritura Académica en el Contexto Universitario (pregrado). En: Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura [en línea]. Noviembre, 2015. vol. 20, no. 3, p. 343-358. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v20n3a05

PARODI, Giovanni. Lingüística de corpus: una introducción al ámbito. En: RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada [en línea]. 2008, vol. 46, no.1, p. 93-119. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832008000100006.

PARODI, Giovanni. Multisemiosis y lingüística de corpus: artefactos (multi)semióticos en los textos de seis disciplinas en el corpus PUCV-2010. En: RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada [en línea]. 2010, vol. 48, no. 2, p. 33-70. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832010000200003

PETERS, Micah; GODFREY, Christina; KHALIL, Hanan; MCINERNEY, Patricia; PARKER, Debora; BALDINI, Cassia. Guidance for conducting systematic scoping reviews. In: International journal of evidence-based healthcare. 2015. vol. 13, no. 3, p. 141–146. https://doi.org/10.1097/XEB.0000000000000050

PORLÁN ARIZA, Rafael; RIVERO GARCÍA, Ana; MARTÍN DEL POZO, Rosa. Conocimiento Profesional y Epistemología de los Profesores, II: Estudios Empíricos y Conclusiones. En: Enseñanza de las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas. 1998. vol. 16, no. 2, p. 271-288. http://hdl.handle.net/11441/25530

QUILEZ, Juan. El lenguaje de la ciencia como obstáculo de aprendizaje de los conocimientos científicos y propuestas para superarlo. En: Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências [en línea]. 2016. vol. 16, no. 2, p. 449-476. http://hdl.handle.net/10234/164680

RODRÍGUEZ, Lourdes. Análisis de las creencias epistemológicas, concepciones y enfoques en aprendizaje en futuros profesores. Tesis doctoral Psicología Evolutiva y de la Educación. España: Universidad de Granada. 2005. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=109459

RUBIO, Manuel. Concepciones sobre la producción escrita en académicos que forman profesores básicos. En: Literatura y lingüística [en línea]. 2011. no. 23, p. 123-140. https://doi.org/10.4067/s0716-58112011000100008

RUIZ, Andrea. Escritura en el primer ciclo: entre concepciones y representaciones sociales. En: Enunciación. 2012. vol. 17, no. 2, p. 90-102. https://doi.org/10.14483/22486798.4428

RUSSELL, David R. Writing across the Curriculum in Historical Perspective: Toward a Social Interpretation. In: College English [en línea]. Enero, 1990. vol. 52, no. 1, p. 52-73. https://doi.org/10.2307/377412

SEIDE, Márcia; NATALE, Lucía Antonia. Concepciones de la escritura y de la alfabetización académica en devoluciones escritas de docentes universitarios: un estudio contrastivo. En: Scripta [en línea]. 22, diciembre, 2017. vol. 21, no. 43, p. 254-276. https://doi.org/10.5752/p.2358-3428.2017v21n43p254

SERRANO, Stella. La lectura, la escritura y el pensamiento. Función epistémica e implicaciones pedagógicas. En: Lenguaje [en línea]. 13, enero, 2014. vol. 42, no. 1, p. 97-122. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v42i1.4980

SERRANO, Stella; DUQUE, Yolimar; MADRID DE FORERO, Alix. Prácticas de escritura académica en la universidad: ¿reproducir o transformar? En: Educere. 2012. vol. 16, no. 53, p. 93-108. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35623538011

SERRANO DE MORENO, Stella. Lenguaje y ciencia. Percepciones del profesorado sobre el lenguaje en la construcción del conocimiento científico. En: Educere. 2015. vol. 19, no. 63, p. 537–548. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35643049015

SERRANO DE MORENO, Stella; AGUIRRE, Rubiela; PEÑA, Josefina. Pensamiento del profesor y acceso a la cultura escrita. En: Letras. 2010. vol. 52, no. 83, p. 103-132. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0459-12832010000300004&lng=es&nrm=iso

SUCHAREW, Heidi; MACALUSO, Maurizio. Methods for Research Evidence Synthesis: The Scoping Review Approach. In: Journal of Hospital Medicine [en línea]. 2019. vol. 14, no. 7, p. 416-418. https://doi.org/10.12788/jhm.3248

TREJO, Rosmar; BAUTISTA, Glendy; BRAVO, Antonio. Leer y escribir en una carrera técnica universitaria. En: Enunciación [en línea]. 1, julio, 2017. vol. 22, no. 2, p. 202-216. https://doi.org/10.14483/22486798.12336

VAILATI RIBONI F; COMAZZI B; BERCOVITZ K; CASTELNUOVO G; MOLINARI E; PAGNINI F. Technologically-enhanced psychological interventions for older adults: a scoping review. BMC Geriatr. 2020. vol. 20, no. 191. https://doi.org/10.1186/s12877-020-01594-9

VELÁSQUEZ, Marisol; CÓRDOVA, Alejandro. Cultura escrita en las licenciaturas en bioquímica y en arte: un acercamiento a través de las representaciones sociales de profesores y estudiantes. En: Argos. 2012. vol. 29, no. 57, p. 52-79. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-16372012000200004&lng=es&nrm=iso

VELÁSQUEZ, Marisol; CÓRDOVA, Alejandro. Representaciones sociales de profesores de un programa de Licenciatura en Bioquímica acerca de la enseñanza y aprendizaje de la escritura en la formación académica. En: Literatura y lingüística [en línea]. 2012. no. 25, p. 169-191. https://doi.org/10.4067/s0716-58112012000100009

WHITNEY, Anne; FRIEDRICH, Linda. Orientations for the teaching of writing: A legacy of the National Writing Project. In: Teachers College Record. 2013. vol. 115, no. 7, p. 1-37. https://doi.org/10.1177/016146811311500

ZIMMERMAN, Barry; KITSANTAS, Anastasia. Acquiring writing revision and selfregulatory skill through observation and emulation. In: Journal of Educational Psychology. 2002. vol. 94, no. 4, p. 660-668. https://doi.org/10.1037/0022-0663.94.4.660

ZIMMERMAN, Barry; RISEMBERG, Rafael. Becoming a self-regulated writer: A Social Cognitive Perspective. In: Contemporary Educational Psychology. 1997. vol. 22, no. 1, p. 73-101. https://doi.org/10.1006/ceps.1997.0919

Published

2024-05-30

Issue

Section

REVIEW ARTICLES

How to Cite

Academic writing and its contribution to learning. What do university professors think? Analysis of the literature. (2024). Entramado, 20(2), e-11080. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.11080

Similar Articles

1-10 of 33

You may also start an advanced similarity search for this article.