Learning for projects in the training of technicians and technologists

Development of a digital photocolormeter at Fundación tecnológica Antonio de Arévalo, Colombia

Authors

  • Emperatriz Londoño, EL
  • Daniel Ruiz Navas, DRN
  • Angélica Mendoza, AM
  • Verónica Barbosa Robles, VBR

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2016v11n1.507

Keywords:

Project Oriented Learning, Significant Learning, Technician, Technologist, Colorimetry

Abstract

This article presents the process of developing a digital colorimeter aimed at the training of technical and technological students in careers related to electronics. It begins with an introduction in which the importance of meaningful learning in the formation of competences, abilities and capacities in the students is presented, three different didactic techniques of learning are presented as they are the Problem Based learning, the Case Method and Project-Oriented Learning. The second section focuses on the project-oriented learning method, considering the differences that must be taken into account for the meaningful learning process of technicians and technologists; the third section explains the different activities proposed to coordinate student work in the Project of construction of a photocolorimeter and finally in the fourth section the conclusions of the work are presented.

Author Biographies

  • Emperatriz Londoño, EL

    1 Doctora en Ciencias de la Dirección Universidad Alcalá de Henares. Docente titular Universidad de Cartagena. Programa de Administración de Empresas. Correo electrónico: emperatriz1521@yahoo.com

  • Daniel Ruiz Navas, DRN

    Ingeniero Electrónico, Universidad Pontificia Bolivariana y Magíster en Ingeniería con énfasis en Automática de la misma Universidad.
    Docente asociada y miembro del grupo de investigación ETICA de la Fundación Tecnológica Antonio de Arévalo, aportando a la línea de investigación en Instrumentación y Control de Procesos Industriales - CONPI. Correo electrónico: daniel.ruiz@tecnar.edu.co

  • Angélica Mendoza, AM

    Ingeniera de Sistemas, Universidad Tecnológica de Bolívar y Magíster en Ingeniería de Sistemas y Computación de la Universidad de Los Andes. Docente asociada y miembro del grupo de investigación ETICA de la Fundación Tecnológica Antonio de Arévalo, aportando a la línea de investigación en Computación, Sistemas de Información y Desarrollo de Software - DESOFT.

References

Bas Peña, E. (2011). Aprendizaje Basado en Problemas. Cuadernos de Pedagogía, 41-44

Calik, M., Unal, S., Costu, B., Dede, N., & Ayas, A. (2009). Investigación Sobre Analogías Utilizadas en un Modelo Constructivista de Enseñanza en Cuatro Pasos un Caso Para El Conceptpo de Atomo. JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION, 10(1), 36-40.

Chetty, S. (1996). The case study method for research in small- and medium-sized firms. International Small Business Journal.

Ciro Aristizabal, C. (2012). Aprendizaje Basado en Proyectos (A. B. Pr.) Como Estrategia de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Básica y Media. Medellín: Universidad Nacional de Colombia.

Coll, C. (1996). Constructivismo y educación escolar: ni hablamos siempre de lo mismo ni lo hacemos siempre desde la misma perspectiva epistemológica. Anuario de Psicología, 153-178

De Miguel Diaz, M., Alfaro Rocher, I. J., Apodaca Urquijo, P., Arias Blanco, J. M., García Jiménez, E., Lobato., & Fraile, C. y. (2006). Modalidades de Enseñanza Centradas en el Desarrollo de Competencias Orientaciones para Promover el Cambio Metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo.

Delgado Mendez, C., & Pérez, M. F. (s.f.). Roles y competencias en Dirección de Proyectos. Madrid, España. Obtenido de http://www.pmi-mad.org/dmdocuments/ponencia-pmi_mad-roles-y-competecias-dp_24abril.pdf

Delors, J. (1996). La Educación Encierra un Tesoro. Madrid: Santillana.

Eisenhardt, K. M. (1989). Building Theories from Case of Study Research. The Academy of Management Review, 532-550

Exley, K., & Dennick, R. (2009). Enseñanza en pequeños grupos en educación superior segunda edición. Madrid: Narcea

Fernández Guerrero, M. M. (2014). Enseñanza Diferenciada e Integradora Una Propuesta de Enseñar Para la Vida. Cartagena: Ediciones TECNAR Cartagena de Indias.

Freire, P. (1970). Pedagogía del Oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI Editores

Hernández, F. (1998). Repensar la función de la Escuela desde los proyectos de trabajo. Patio, Revista Pedagógica, 26-31. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. (2000). Las Técnicas Didácticas en el Modelo Educativo del Tec de Monterrey. Monterrey

Lamas Rojas, H. (2008). Aprendizaje Autoprregulado, Motivación y REndimiento Académico. LIBERABIT, 15-20

León, O. G., & Montero, I. (2003). Métodos de investigación en psicología y educación. Madrid: McGraw-Hill Interamericana

Martinez Romero, A., & Ortega Sanchez, J. L. (2009). Educación científica de calidad basada en una tecnología oportunamente estratégica. Quimica Viva, 48-55.

Martínez Sánchez, A., & Musito Ochoa, G. (1994). El estudio de casos para profesionales de la Acción Social. España: NARCEA.

Marzano, R. J. (1992). A different Kind of Classroom: Teaching with Dimmension of Learning. Alexandria.

Prieto, L. (2006). Aprendizaje activo en el aula universitaria: el caso del aprendizaje basado en problemas. Miscelánea Comillas, 173-196

Sarabia Sánchez, F. J. (1999). Metodología para la investigación en marketing y dirección de empresas. Ediciones Pirámide.

Wiggins, G. (1989). The Futility of Triying to Teach Everything of Importance. Educational Leadership, 44-59.

Downloads

Published

2016-01-01

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Londoño, E., Ruiz Navas, D., Mendoza, A., & Barbosa Robles, V. (2016). Learning for projects in the training of technicians and technologists: Development of a digital photocolormeter at Fundación tecnológica Antonio de Arévalo, Colombia. Saber, Ciencia Y Libertad, 11(1), 211-222. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2016v11n1.507

Similar Articles

1-10 of 21

You may also start an advanced similarity search for this article.