Characterization of the Results of the Saber Pro 2020 Exam at a Frontier University
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n2.9466Keywords:
University of Pamplona, Saber Pro exam, principal components analysis, Colombian higher education institutions, analysis of variance, Academic PerformanceAbstract
Annually, the Colombian Institute for the Promotion of Higher Education conducts the Saber Pro exam, as a requirement for the student to obtain the degree in public and private higher education institutions in the country. Evaluates generic competencies in: written communication, quantitative reasoning, critical reading, citizen skills and English. Diversity of research has been carried out with the published information of the Saber Pro tests: socioeconomic and other indices, comparative analyses of particular types of programs in different universities of the country, different multivariate statistical analyses that compare careers, universities, regions, etc. In this study, the average scores of the programs of the University of Pamplona in these tests are characterized and collated. A descriptive analysis, a principal component analysis and an analysis of variance are carried out in order to characterize and evaluate both differences and similarities between the results of the careers and faculties of Unipamplona. The university’s programs exhibit certain strengths in quantitative reasoning, critical reading, and citizenship competencies. The main weakness is diagnosed in written communication and also in English. Foreign Languages, in English, obtained the highest average (202) of the Unipamplona in a module. The Faculty of Basic Sciences is the best performing and significantly different (p < 0.05) from the rest. The Faculty of Health is the second with the best average, while the Faculty of Agricultural Sciences together with that of Economic and Social Sciences are the ones that show the lowest averages of the University in the state exam. Among the programs with the
highest university averages are: medicine, chemistry, foreign languages and geology.
References
Aluja, T., & Moreneau, A. (1999). Aprender de los Datos: El Análisis de Componentes Principales. Una Aproximación desde el Data Mining. EUB, S.L.
Aréniz, Y. (2017). Desarrollo de La comunicación oral y escrita como competencia genérica en la formación profesional de estudiantes de Ingeniería Civil. Perspectivas, 2(2). 60-72.
Congreso de Colombia. (2009, 13 de julio). Ley No. 1324 de 2009. Por la cual se fijan parámetros y criterios para organizar el sistema de evaluación de resultados de la calidad de la educación, se dictan normas para el fomento de una cultura de evaluación, en procura de facilitar la inspección y vigilancia del estado y se transforma el ICFES. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-210697_archivo_pdf_ley_1324.pdf
Cuellar, E. J., Guerrero, S., & López, D. (2016). Propuesta de índice socioeconómico para estudiantes que presentan pruebas Sabre Pro. Comunicaciones en Estadística, 9(1), 85-97.
Díaz, L., & Morales, M. (2012). Análisis estadístico de datos multivariados. Universidad Nacional de Colombia.
Espinel-Rubio, G. A., Hernández-Suárez, C. A., & Rojas-Suárez, J. P. (2020). Usos, apropiaciones y nuevas prácticas comunicativas de los usuarios adolescentes de facebook. Saber, Ciencia Y Libertad, 15(1), 280–296. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6316
Forero-Salcedo, J. R. (2019). Derechos humanos, enfoque diferencial y construcción de paz. Breves reflexiones desde una visión constitucional. Saber, Ciencia Y Libertad, 14(1), 48–55. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n1.5204
García, D. A., Mejía, M. A., Henao, C. F. (201). Pruebas saber pro y saber 11: Análisis de correlaciones aplicado a programas de Ingeniería. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI. 1-10. https://doi.org/10.26507/ponencia.1608
ICFES (s.f.). Documentación del examen Saber Pro. https://www2.icfes.gov.co/documents/39286/2386780/Documentacion+saber+pro.pdf/a313e9ec-89e8-74c8-5081-9c68b4612de6?version=1.0&t=1648073390699
Johnson, D. (2000). Métodos Multivariados Aplicados al Análisis de Datos. International Thomson Editores.
Lévy, J., & Varela, J. (2005). Análisis Multivariable para las Ciencias Sociales. Pearson Educación.
Ministerio de Educación Nacional. (2009, 14 de octubre). Decreto 3963 de 2009. Por el cual se reglamenta el Examen de Estado de Calidad de la Educación Superior. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-205955_archivo_pdf_decreto3963.pdf
Pineda, W. B., Hernández, C. A., & Rincón, O. L. (2019). Estrategias para la enseñanza de la matemática: una mirada desde los docentes en formación. Revista Perspectivas, 4(1), 48–53. https://doi.org/10.22463/25909215.1759
Rodríguez-Montaña, F. P., Romero-Mestre, H. A., & Burgos-Díaz, J. A. (2020). Resultados 2013-2019 en las saber-pro: revisión para consolidar estrategias en la formación tecnológica. Visión electrónica, 14(2), 286–302. https://doi.org/10.14483/22484728.17967
Rodríguez, A., Quintero, B., Moreno, A. (2020). Importance of computer science in the results of the evaluation of higher education in Colombia. Journal of Physics Conference Series, 1513(1), 012016: 1-7.
Trujillo, J. A., Vera, C. L., & Saraza, D. F. (2019). Ingeniería didáctica como recurso metodológico para el aprendizaje de los conceptos de límite y continuidad. Revista Perspectivas, 4(1), 39–47. https://doi.org/10.22463/25909215.1758
Uriel, E., & Aldás, J. (2005). Análisis Multivariante Aplicado. International Thomson Editores.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.