Social Appropriation of Knowledge in Colombia. An interpretation from public policy (1990-2021)
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n2.9341Keywords:
Appropriation of knowledge, Colombia, policies, science and technologyAbstract
This article provides elements to understand the scope and orientation of public policies in the social appropriation of knowledge, in the last 30 years in Colombia. The methodological construction is qualitative through the comparative and content analysis of government documents, regulations, plans and programs of institutional repositories of the country, from the science and technology policy of 1990 and the Mission of the Wise: “Colombia on the edge of Opportunity ”(1993), up to the public policy“ Social Appropriation of Knowledge in the framework of Science, Technology and Innovation ”of the year 2021, as a result of the recommendations of the International Mission of wise men (2020)“ Colombia towards a Society of knowledge”. His analysis focused on four time periods determined by specific milestones, taking the notion of knowledge and interest proposed by Habermas. Due to its transversal nature, the trajectory of the ASC is recognized for the popularization of science and dissemination processes in policies and programs. However, these advances are not significant in the integration of Science, Technology, and Innovation at the service of society since the collective construction of knowledge is needed with the valuation of traditional knowledge and the orientation of knowledge systems according to their impact. and relevance. The role of university education focused on competencies and skills for research purposes with economic objectives is of concern, with less importance of integral development capable of contributing critically to the progress of the country as a knowledge society. Hence the priority in the new policy to strengthen the understanding of the concept of the social appropriation of knowledge and its scope in the territories.
Downloads
References
Aguirre-Guzmán, J. P. (2005). La Percepción que tienen los Colombianos sobre la Ciencia y la Tecnología. COLCIENCIAS. http://repositorio.colciencias.gov.co/bitstream/handle/11146/695/PercepcionColombianosCyT2005%20154.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Aldana, E., Chaparro, F., Flórez, E. P.-., Vasco, C., & Villaveces-Niño, M. p. (2015). Misión de Ciencia, Educación y Desarrollo. Balance 20 años después (I. d. e. d. M. P.-. IEMP, Ed.). ACAC. https://www.procuraduria.gov.co/iemp/media/file/Mision%20de%20Ciencia,%20Educacion%20y%20Desarrollo%2020%20a%C3%B1os%20(1).pdf
Aubad, R., Escobar, J., & Rojas, A. (2005). De la percepción a la apropiación social de la ciencia y la tecnología. In J. P. A. GUZMÁN (Ed.), La percepción que tienen los colombianos sobre la ciencia y la tecnología (pp. 49-68). COLCIENCIAS. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/ckeditor_files/LibroEncuesta.pdf
Ayure, M., & Triana, R. (2022). Participatory science communication for transformation in Colombia. Journal of Science Communication, 21(2), 1-12. https://doi.org/10.22323/2.21020403
Banco-Mundial. (2008). Alianza estratégica con el país para la República de Colombia 2008-2011. https://documents1.worldbank.org/curated/en/774141468260936539/pdf/428470SPANISH01AGOSTO0200801PUBLIC1.pdf
Banco-Mundial. (2012). Alianza estratégica con el país para la República de Colombia 2012-2016. In.Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. https://psycnet.apa.org/record/1953-07730-000
BID. (2020). BID apoya el fortalecimiento del desarrollo productivo en Colombia.
Boisier, S. (2003). Sociedad del conocimiento, conocimiento social y gestión territorial. Revista del CESLA, 4(4), 60-94. https://www.revistadelcesla.com/index.php/revistadelcesla/article/view/312/307
Campo-Arias, A., Vásquez-Munive, M., & Ceballos-Ospino, G. A. (2019). La apropiación social del conocimiento como base para la clasificación de las Instituciones de Educación Superior colombianas. Duazary, 16(1), 19-21. https://doi.org/10.21676/2389783X.2700
Castell, M. (1999). La era de la información: economía, sociedad y cultura (S. X. Editores, Ed. Vol. 1).
Chaparro, F. (1998). Conocimiento, innovación y construcción de sociedad: una agenda para la Colombia del siglo XXI. COLCIENCIAS. http://hdl.handle.net/11146/728
Chaparro, F. (2001). Conocimiento, aprendizaje y capital social como motor de desarrollo [Knowledge, learning and social capital as key development factors]. Ciência da Informação, 30(1), 19-31. https://doi.org/10.1590/s0100-19652001000100004
COLCIENCIAS. (2010). Estrategia Nacional de Apropiación Social de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación. In M. L. Borda & O. J. Maldonado (Eds.). Bogotá.
COLCIENCIAS. (2018). Lineamientos Para Una Política De Ciencia Abierta En Colombia.
Cotte Poveda, A., Jiménez, CC, Pardo Martínez, CI (2019). Un análisis de las políticas públicas urbanas en materia de ciencia, tecnología e innovación desde las percepciones de los stakeholders: un estudio de caso para una ciudad de un país emergente. En: Pardo Martínez, C., Cotte Poveda, A., Fletscher Moreno, S. (eds) Análisis de ciencia, tecnología e innovación en economías emergentes. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi-org.ezproxy.unal.edu.co/10.1007/978-3-030-13578-2_14
LEY 29 DE 1990. Fomento de la investigacion cientifica y el desarrollo tecnologico y se otorgan facultades extraordinarias, (1990).
Congreso-Colombia. (1992). Organización del servicio público de la Educación Superior.
Ley 1530. Creación del Fondo de CTeI en el Sistema General de Regalías, (2012). https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=47474
Ley 1876. Sistema Nacional de Innovación Agropecuaria, (2017). http://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/LEY%201876%20DEL%2029%20DE%20DICIEMBRE%20DE%202017.pdf
Ley 1951. Creación del Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación, (2019). http://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/LEY%201951%20DEL%2024%20DE%20ENERO%20DE%202019.pdf
LEY 2056. Organización y funcionamiento del SGR, (2020). https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=142858
Daza, S. (2010). Tendencias en las políticas para la apropiación social de la ciencia, la tecnología y la innovación. Documento de trabajo,“Foro-Taller Apropiación Social de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación”. Colciencias y Universidad EAFIT.
CONPES 2540 de 1991. Política de Ciencia y Tecnología, (1991).
CONPES 3080. Politica nacional de ciencia y tecnologia 2000-2002 (2000).
CONPES 3297. Agenda interna para la productividad y la competitividad: metodología., 23 (2004).
CONPES 3439. Institucionalidad y principios rectores de política para la competitividad y productividad, (2006). http://www.colombiacompetitiva.gov.co/snci/Documents/Conpes-3439-2006.pdf
CONPES 3289. Fomento a la investigación y la innovación, (2008a). https://legadoweb.minciencias.gov.co/sites/default/files/recursos/documentos/colombiaconstruyesiembrafuturo20082011.pdf
CONPES 3527 - Política nacional de competitividad y productividad, (2008b). http://www.colombiacompetitiva.gov.co/sncei/Documents/Conpes-3527-de-2008.pdf
CONPES 3527. Politica Nacional de Competitividad y Productividad, 87 (2008c).
CONPES 3582. Política Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación, (2009). https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3582.pdf
CONPES 3866. Política Nacional De Desarrollo Productivo, (2016 ). https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3866.pdf
CONPES 3918. Estrategia para la implementación de los objetivos de desarrollo sostenible en Colombia, (2018a). https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3918.pdf
CONPES 3934. Política de crecimiento verde, (2018b). https://www.dnp.gov.co/Crecimiento-Verde/Documents/Pol%C3%ADtica%20CONPES%203934/Resumen%20Pol%C3%ADtica%20de%20Crecimiento%20Verde%20-%20diagramaci%C3%B3n%20FINAL.pdf
CONPES 3981. Capacitación de recursos humanos para la investigación nacional, (2019). https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3981.pdf
CONPES 3990. Colombia Bioceánica Sostenible 2030, (2021). https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3990.pdf
Deubel, A. N. R. (2007). Análisis de las políticas públicas: de la pertinencia de una perspectiva basada en el anarquismo epistemológico. Ciencia Política, 2(3), 43. https://doi.org/10.15446/cp
Duque-Marquez, I. (2018). Plan Nacional de Desarrollo «Pacto por Colombia, Pacto por la Equidad» (2018-2022).
Escobar Ortiz, J. M. (2017). Los orígenes del discurso de apropiación social de la ciencia y la tecnología en colombia. Análisis político, 30(91), 146-163. https://doi.org/10.15446/anpol.v30n91.70269
Facuse, M. (2003). Una epistemología pluralista. Cinta de Moebio. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales(17). https://revistaidiem.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/26148
Franco, M., León, A., Pérez, T., Ramos, C., Sáenz, M. d. P., Sánchez, D., & Vélez, H. (2010). Deslocalizando la Apropiación Social de la Ciencia y la Tecnología en Colombia. Aportes desde prácticas diversas (Panamericana, Ed.). COLCIENCIAS.
Gaviria-Trujillo, C. (1990). Plan Nacional de Desarrollo 1990-1994, La revolución pacífica.
Gille, B. (1999). Introducción a la historia de las técnicas. Marcombo.
Guzmán-Aguilera, C. L. (2014). Política Científica colombiana. ¿Conocimiento para todos? El derecho a la igualdad. ÁNfora, 21(36), 17-39. https://doi.org/10.30854/anf.v21.n36.2014.32
Habermas, J., & Husserl, E. (1995). Conocimiento e interés/La filosofía en la crisis de la humanidad europea (Vol. 12). Universitat de València.
HERNÁNDEZ, M., ORTIZ, S., & U, C. E. V. (1996). Colombia: al filo de la Oportunidad(T. M. Editores, Ed.). https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-392898_recurso_1.pdf
Hoyos, Z. D. (2005). Exclusión e inclusión social de la ciencia, la tecnología y la innovación en Colombia. In La percepción que tienen los colombianos sobre la ciencia y la tecnología (pp. 25-40). COLCIENCIAS. http://repositorio.colciencias.gov.co/bitstream/handle/11146/695/PercepcionColombianosCyT2005%20154.pdf?sequence=1&isAllowed=y
BRD. (2020). Preparing for a New Wave of Technological Change in Colombia: Programs for Entrepreneurship, Science, Technology, and Innovation. https://www.worldbank.org/en/results/2020/04/21/preparing-for-a-new-wave-of-technological-change-in-colombia
ICFES. (2002). La educación superior en colombia. in: IESLAC- UNESCO.
Maldonado Castañeda, O. J. (2011). Conocimiento y políticas de lo público. Una contribución a la definición de la apropiación social del conocimiento desde el campo de la política pública. In M. L.-B. Tania Pérez-Bustos (Ed.), Ciencia, tecnología y democracia: Reflexiones entorno a la Apropiación Social del Conocimiento. Universidad EAFIT. https://www.eafit.edu.co/investigacion/documents/ciencia-tecnologia-democracia.pdf
MEN. (2001). Decreto 916. Requisitos y procedimientos para los programas de Doctorado y Maestría. Retrieved from https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86146_archivo_pdf.pdf
MEN. (2015). Decreto 1075. Decreto Reglamentario del sector Educación. Retrieved from https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=77913
MEN. (2017). Plan Nacional Decenal de Educación 2016–2026. Bogotá
Minciencias. (2019). Colombia hacia una sociedad del conocimiento (A. M. Olaya, Ed.). 1. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/paginas/ebook-_colombia_hacia_una_sociedad_del_conocimiento.pdf
Minciencias. (2020). Lineamientos para una Política Nacional de Apropiación Social del Conocimiento. Ciencia, Tecnología e Innovación de los ciudadanos para los ciudadanos. (2005). Bogotá Retrieved from https://minciencias.gov.co/sites/default/files/documento_de_lineamientos_para_la_politica_nacional_de_apropiacion_social_del_conocimiento_1.pdf
Política Pública de Apropiación Social del Conocimiento en el marco de la Ciencia, Tecnología e Innovación., (2021).
Mineducacion. (1994). Ley 115 de 1994. Retrieved from https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Najmanovich, D. (1995). El lenguaje de los vínculos. De la independencia absoluta a la autonomía relativa (PAIDOS, Ed. Vol. 155).
OECD. (2021). Global OECD welcomes Colombia as its 37th Member.
OECD/UN/UNIDO. (2019). Production Transformation Policy Review of Colombia: Unleashing Productivity (O. Publishing, Ed.). OECD Development Pathways. https://doi.org/10.1787/9789264312289-en
Olivé, L. (2009). Por una auténtica interculturalidad basada en el reconocimiento de la pluralidad epistemológica. Pluralismo epistemológico, 19-30. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/coediciones/20160315033034/04olive.pdf
Olivé, L. (2010). Multiculturalidad, interculturalismo y el aprovechamiento social de los conocimientos. RECERCA. Revista de Pensament y Anàlisi(10), 45-66. http://www.e-revistes.uji.es/index.php/recerca/article/view/2266
Pastrana, A. (1999). Plan Nacional de Desarrollo “Cambio para construir la paz- 1998-2002. Retrieved from https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/Pastrana2_Contexto_Cambio.pdf
Pérez-Bustos, T., Franco Avellaneda, M., Lozano Borda, M., Falla, S., & Papagayo, D. (2012). Iniciativas de Apropiación Social de la Ciencia y la Tecnología en Colombia: tendencias y retos para una comprensión más amplia de estas dinámicas. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 19(1), 115-137. https://doi.org/10.1590/S0104-59702012000100007
Perfetti, J. J. (2009). Ciencia, tecnología e innovación (CT+ I) (978-958-99348-2-1)
Ortiz, J. M. E. (2021). Cómo medir la apropiación social de la ciencia y la tecnología: la definición de indicadores como problema. Innovar, 31(80).
Quitiaquez, G., & Bernal, H. (2008). Política pública en apropiación social de la ciencia y la tecnología en los países signatarios de la Organización del Convenio Andrés Bello. https://convenioandresbello.org/cab/wp-content/uploads/2019/05/Politica_Publica_Apropiacion_Social.pdf
Samper-Pizano, E. (1998). Plan Nacional de Desarrollo 1994-1998, El salto social.
Santos, J. M. (2011). Plan Nacional de Desarrollo 2010-2014 “ Prosperidad para Todos”. Retrieved from https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Normatividad/ley145016062011.pdf
Santos, J. M. (2015). Plan Nacional de Desarrollo 2014-2018 “ Todos por un Nuevo País”. Retrieved from https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/LEY%201753%20DEL%2009%20DE%20JUNIO%20DE%202015.pdf
Sakaiya, T. (1994). Historia del futuro: La Sociedad del Conocimiento. Editorial Andrés Bello. Santiago de Chile.
Shaw, G., & Williams, A. (2009). Knowledge transfer and management in tourism organisations: An emerging research agenda. Tourism Management, 30(3), 325-335. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2008.02.023
Tamayo, A. L. G.-., Luis Alberto Hincapié- Ballesteros, & Mazo, L. M. S.-. (2018). Apropiación social de conocimiento: tensiones y posibilidades. Revista Trabajo Social(26-27), 113-132. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistraso/article/view/342773
Torres, J. O. (2020). Constitución política de Colombia. (9583513555). Temis
UNESCO. (1999). Declaracion sobre la ciencia y el uso del saber cientifico World Conference Science, Budapest.
UNESCO. (2020). Humanistic futures of learning. Perspectives from UNESCO Chairs and UNITWIN Networks. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372577/PDF/372577eng.pdf.multi
Uribe-Vélez, A. (2003). Plan de desarrollo: Hacia un estado comunitario 2002-2006. Retrieved from https://colaboracion.dnp.gov.co/cdt/pnd/pnd.pdf
Uribe-Vélez, A. (2007). Plan de Desarrollo 2006-2010 “Estado Comunitario: Desarrollo para todos” Retrieved from http://www.cnp.gov.co/Plan-Nacional-de-Desarrollo/PND%202006-2010/Paginas/PND-2006-2010.aspx
Zoffoli, E. (2010). Jürgen Habermas: entre hechos y normas. Isonomía(32), 69-90. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-02182010000100004
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.