Changes in the Lifestyle of Young People in Cartagena de Indias in the Context of the COVID-19 Pandemic

Authors

  • Emperatriz Londoño-Aldana Universidad de Cartagena
  • Mateo Orozco-Baldovino Universidad de Cartagena

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n1.8528

Keywords:

Lifestyle, socialization, recreation, young people, pandemic

Abstract

The present work seeks to analyze the lifestyle of young people in Cartagena de Indias in the framework of the COVID-19 pandemic. Previous studies show that the lifestyle of young people can be typified according to activities of preference for socialization, recreation, admission of risks, or permanence in the place of residence. For the study, a structured form with an uncovered objective was applied to a sample of 80 young students from the University of Cartagena. Dyane version 4 software was used for data treatment. A univariate and bivariate analysis was carried out with the application of the chisquare tests for categorical variables and Snedecor’s F for mixed variables. In the mixed variables, a Likert scale with a fivepoint assessment was used to establish degrees of agreement or disagreement. Cluster analysis was made with three partitions, to obtain four groups: two extreme ones (one with highest positive evaluations and another with lowest negative evaluations) and two intermediate ones. The results obtained highlight that, in the current lifestyle of young people, outdoor activities have been affected; and there is a decrease in face-to-face interaction and an increase in it through electronic media.

References

Ansbacher, H., & Ansbacher, R. (1965). The individual psychology of Alfred Adler. Basic Books.

Bedoya, L., Gutiérrez, F., Arenas, C., & López, N. (2017). Guía Estilos de vida saludables (pp. 1–292). https://www.medellin.gov.co/irj/go/km/docs/pccdesign/SubportaldelCiudadano_2/PlandeDesarrollo_0_19/ProgramasyProyectos/Shared%20Content/Estilos%20de%20vida%20saludable/Gu%C3%ADa%20Estilos%20de%20Vida/Gui%CC%81a%20Estilos%20de%20vida%20saludables.pdf

Beltran Carrillo, J., Valenciano Valcárcel, J., & Molina Alventosa, J. P. (2016). Introduccion a los conceptos de ocio, recreacion y tiempo libre. La actividad física recreativa como favorecedora de un estilo de vida activo. Mediacion Educativa.

Benítez Rodríguez, J. (2017). Hábitos y estilos de vida en la adolescencia y convivencia familiar. Universida de La Laguna, 58. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/6900/Habitos%20y%20estilos%20de%20vida%20en%20la%20adolescencia%20y%20convivencia%20familiar.pdf?sequence=1

Chiang-Salgado, M. T., Casanueva-Escobar, V., Cid-Cea, X., Gonzalez-Rubilar, U., OlateMellado, P., Nickel-Paredes, F., & Revello-Chiang, L. (1999). Factores de riesgo cardiovascular en estudiantes universitarios. Revista Chilena de Nutricion, 40(4), 391–396. https://doi.org/10.4067/S0717-75182013000400010. Citado por: Luz, M., Cala, P., Jaime, J., & Castrillón, C. (2010). Estilos De Vida Y Salud En Estudiantes De Una Facultad De Psicología. Psicología Desde El Caribe, 0(25), 155–178.

Comas, D., Aguinaga, J., Orizo, F., Espinoza, A., & Ochaita, E. (2003). Jóvenes y estilos de vida. Valores y riesgos en los jóvenes urbanos. Injuve, 108, 264. https://doi.org/10.2307/40184663

Conceptodefinicion. (2021, February 10). Descanso. https://conceptodefinicion.de/descanso/

Coreil, J., Levin, J., & Gartly, J. (1992). Life style. An emergent concept in the sociomedical sciences. Kluwer Academis Publisher.

Dumazedier, J. (1964). Hacia una civilizacion del ocio. In Estela S.A.

Dumazedier, J. (1974). Sociologie empirique du loisir. In Editions du le Seuil.

Hall, C., & Lindzey, G. (1957). Theories of personality. Wiley.

Lechner, N. (2004). Cultura juvenil y desarrollo humano. Jovenes, Revista de Estudios Sobre Juventud, 20, 12–27.

Lema Soto, L. F., Salazar Torres, I. C., Varela Arévalo, M. T., Tamayo Cardona, J. A., Sarria, A. R., & Polanco, A. B. (2009). Comportamiento y salud de los jóvenes universitarios: Satisfacción con el estilo de vida. Pensamiento Psicológico, 5(12), 71–88. https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/106/316

Martínez López, J. (2011). La sociedad del entretenimiento y su imperativo superyoico de goce: el fenoméno de lo lúdico (1). La Sociedad Del Entretenimiento y Su Imperativo Superyoico de Goce: El Fenoméno de Lo Lúdico (1), 3(5), 16–25.

Morales, J. F., Moya, M., Gaviria, E., & Cuadrado, I. (2007).

Pollizi, P. (2008). Estilos de vida de los grupos de consumidores emergentes. Vision Humana y Chilescopio, 7.

Rodriguez Camon, E. (2016). El desarrollo de la personalidad durante la infancia. https://psicologiaymente.com/desarrollo/desarrollo-personalidad-infancia

Rodríguez Suárez, J., & Agulló Tomás, E. (1999). Estilos de vida, cultura, ocio y tiempo libre de los estudiantes universitarios. Psicothema, 11(2), 247–259.

uiz Olabuenaga, J. I. (1994). Los estilos de vida como empatías de participacion politica. Kaiero Uria.Citado por: Rodríguez Suárez, J., & Agulló Tomás, E. (1999). Estilos de vida, cultura, ocio y tiempo libre de los estudiantes universitarios. Psicothema, 11(2), 247–259.

Trujillo, E. (2018). Caracterizacion de estilos de vida en estudiantes universitarios. Universidad San Buenaventura Cartagena, 2(January), 6. http://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstream/10819/6625/1/Caracterizaci%C3%B3n%20de%20estilos%20de%20vida_Erika%20Trujillo%20A_2018.pdf

Vidangos, C. (2017). Análisis de las relaciones interpersonales y clima laboral de begsa empresa individual de responsabilidad limitada-punto periodo 2016. 153. http://repositorio.unap.edu.pe/bitstream/handle/UNAP/4472/Vidangos_Cruz_Carlos_Alex.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Downloads

Published

2022-01-17

How to Cite

Londoño Aldana, E. ., & Orozco Baldovino, M. . (2022). Changes in the Lifestyle of Young People in Cartagena de Indias in the Context of the COVID-19 Pandemic. Saber, Ciencia Y Libertad, 17(1), 278-306. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n1.8528

Similar Articles

1-10 of 467

You may also start an advanced similarity search for this article.