Analysis of the returns to education for the heads of household in Colombia

Authors

  • Erika Alejandra Suárez-Díaz Matemático UPTC, Magister en Economía UPTC, Docente Universidad Santo Tomas, Tunja, Colombia. https://orcid.org/0000-0001-6899-4564
  • Hector Javier Fuentes-Lopez Economista, Magister en ciencias Económicas, Candidato a doctor en Geografía y docente titular Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia. https://orcid.org/0000-0001-6899-4564

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n2.6730

Keywords:

Wages, education, probabilistic models, human capital, rate of return

Abstract

In this article we present a conceptual structure for human capital based on a wage equation. Likewise, a descriptive and econometric analysis of the wage dynamics of heads of households in Colombia for the years 2013, 2014 and 2015 is done through probabilistic models such as Multilogit. The study is based on data taken from the Quality of Life Survey done by DANE for each year analyzed. The probabilities of factors associated with human capital such as years of education and academic levels such as technical, technological, university and postgraduate are estimated. In addition, it is verified that, over the years, the experience generates decreasing effects on the probability of earning a better salary. It is evident that there is a wage gap by gender, so male heads of household in each of the periods analyzed have a higher probability of earning a high monthly salary, compared to a female head of household.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, H. Y. A., & Chavez, A. H. (2002). Cálculo de la tasa interna de retorno de la educación en Colombia. Universidad Externado de Colombia.

Cardona, M., Montes, I., Vasquez, J., Villegas, M., & Brito, T. (2007). Capital humano.Una mirada desde la educación y la experiencia laboral. Cuadernos de Investigación, (56).

DANE. (2015). Encuestas Nacionales de Calidad de Vida (ENCV).

Gujarati, D., & Porter, D. (2010). Econometría (quinta edición). México: McGRAW-HILL/INTERAMERICANA EDITORES, SS DE CV.

Heckman, J. J., Lochner, L. J., & Todd, P. E. (2003). Fifty years of Mincer earnings regressions. National Bureau of Economic Research.

Hernandez, G. (2010). Cuán rentable es la educación superior en Colombia? Lecturas de Economía, 73, 181–214.

Isaza Castro, J. G. (2013). Occupational segregation, gender wage differences and trade reforms: empirical applications for urban Columbia (PhD Thesis). University of Sussex.

Kugler, B., de Gómez, M. I., & Posada, A. R. (1979). Educación y mercado de trabajo urbano en Colombia: una comparación entre sectores modernos y no modernos. Corporación Centro Regional de Población, Area Socio-Económica.

Meza, C. A., & Mora, Y. K. (2014). Discriminación salarial por género “Efecto techo de cristal”. Caso: siete áreas metropolitanas de Colombia.

Mincer, J. (1974). Schooling, Experience, and Earnings. Human Behavior & Social Institutions No. 2.

Pantoja, F. (2010). Rentabilidad de la inversión en educación. Beneficios privados y sociales. Revista Gestión & Desarrollo, 7(2), 49–62.

Perfetti, M. (1996). Diferencias salariales entre hombres y mujeres no asalariadas durante el período 1984-1994. Revista Planeación y Desarrollo, 27(4).

Prada, C. F. (2006). ¿Es rentable la decisión de estudiar en Colombia? Vol. 24. No. 51, Edición Especial Educación. Junio, 2006. Pág.: 226-323.

Psacharopoulos, G., & Chu Ng, Y. (1994). Earnings and education in Latin America. Education Economics, 2(2), 187–207.

Ruiz, C. R. (1997). El reto de la educación superior en la sociedad del conocimiento. ANUIES.

Salamanca, L. (2015). Estimación de la tasa de retorno a la educación.

Sapelli, C. (2003). Ecuaciones de Mincer y las tasas de retorno a la educación en chile: 1990-1998. Pontificia Universidad Católica de Chile.

Tarazona, N. E., & Remolina, D. (2017). Efectos de la tasa de retorno de la educación en Colombia (2009-2016). Universidad Santo tomas.

Tenjo, J. (1993). Evolución de los retornos a la inversión en educación 1976-1989. Planeación y Desarrollo, 24, 85–102.

Urciaga, J. (2002). Los rendimientos privados de la escolaridad formal en México. Revista Comercio Exterior, 52, 324–330. Wooldridge, J. M. (2010). Econometric analysis of cross section and panel data. MIT press. Retrieved from https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=yov6AQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=wooldridge&ots=iWiZBGBE0N&sig=3rdDlSEjvb-YWeEuy0zgyoHXCYc

Downloads

Published

2020-12-01

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Analysis of the returns to education for the heads of household in Colombia. (2020). Saber, Ciencia Y Libertad, 15(2), 218-233. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n2.6730

Similar Articles

1-10 of 444

You may also start an advanced similarity search for this article.