Components of the Tourist System in Micro, Small and Medium Tourist Companies of the Department of Atlántico, Colombia

Authors

  • Leonardo David Niebles-Núñez Doctor en Ciencias Gerenciales, docente investigador de la Universidad del Atlántico, Colombia. Líder del grupo de investigación Organización Sostenible. https://orcid.org/0000-0003-2970-2498
  • Karen Torres-Anillo Máster en Dirección y Administración de Empresas, docente Universidad del Atlántico-Colombia. https://orcid.org/0000-0003-1955-9608
  • Santander José De-la-Ossa-Guerra Magíster en Administración, magíster en Educación, especialista en Gerencia de Mercadeo, administrador de empresas. Docente de la Universidad de Sucre, Colombia. https://orcid.org/0000-0002-1283-9837

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n2.6711

Keywords:

MSMEs, economic benefits, infrastructure, development, tourism potential, components, Tourism system

Abstract

This study aimed to describe the components of the tourism system in tourist MSMEs of the Department of Atlántico, Colombia, stressing that not all the potential in tourism is focused on Barranquilla. Therefore, alternatives to promote tourism according to its components in other municipalities of the Department of Atlántico are sought. The methodology consists of a descriptive, non-experimental, and field study. The popu-lation was of 144 MSMEs managers that provide tourist services, to which the STATS® program was applied to select the sample, resulting in a final group of 105 managers. The results indicate that the tourist offer consists of goods translated into products, as well as market services for consumers; it provides economic benefits within the framework of sustainability, impacting indicators such gross domestic product or employa-bility, among many others. In conclusion, the components of the tourism sector are exposed (tourism supply, infrastructure elements, superstructure and tourism demand) which are part of the knowledge that the service providers who carry out their organizational work within the so-called micro, small and medium enterprises have about the tourism system.

Downloads

References

Alcaldía Municipal de Galapa (2008). Plan de Desarrollo Galapa 2008 - 2011. Camino del Desarrollo Social con la Gente. Recuperado de: http://cdim.esap.edu.co/bancomedios/documentos%20pdf/galapa%20-%20atl%C3%A1ntico%20-%20pd%20-%2008%20-%2011.pdf [Consultado 08/07/2019]

Cabarcos N, N. (2010). Promoción y venta de servicios turísticos. Comercialización de servicios turísticos. España. Ideas Propias Editorial.

Covarrubias R, R (2015). Evaluación del potencial en municipios turísticos a través de metodologías participativas. Publicado por Edumet.net. Enciclopedia Virtual. Recuperado de: http://www.eumed.net/libros-gratis/2015/1433/demanda-turistica.htm [Consultado 08/07/2019]

García C, y Olmos J, L. (2011). Estructura del mercado turístico. Madrid – España. Ediciones Paraninfo.

Ibáñez P, R y Cabrera V, C. (2011). Teoría General del Turismo: Un enfoque Global y nacional. Publicado por la Universidad Autónoma de California Sur y la Academia Mexicana de Investigación Turística. México

Ludeña R, A. (2016). Administración de empresas Turísticas y Hoteleras. Publicado por la Universidad Técnica Particular de Loja. España

Monterrubio C, J (2010). Comunidad receptora: Elemento esencial en la gestión turística. Revista Gestión Turística Nro. Publicado por la Universidad Austral de Chile. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3284403 [Consultado 07/08/2019]

Niebles Núñez, L., De La Ossa Guerra, S. J., & González Martínez, K. D. (2019). Gestión humana en pymes: herramientas para organizaciones altamente efectivas. Aglala, 10(2), 111-121. https://doi.org/10.22519/22157360.1437 [Consultado 01/01/2020]

Niebles Nuñez, W. A., & Niebles Nuñez, L. D. (2019). Gestión sustentable en pymes de Barranquilla. Herramientas gerenciales para la sostenibilidad de las organizaciones de la Costa Caribe Colombiana (1a ed., pp. 51–60). https://doi. org/10.32012/Cul,9. [Consultado 07/01/2020]

Organización Mundial del Turismo (2019). Notas Metodológicas. De la base de datos de estadísticas de turismo. España. Publicado por la Organización Mundial del Turismo. Recuperado de: http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/methodological_notes_2019.pdf [Consultado 02/08/2019]

Organización Mundial del Turismo (2019). Turismo internacional: aumentan las cifras y la confianza. Recuperado de: https://www2.unwto.org/es/press-release/2019-05-21/turismo-internacional-aumentan-las-cifras-y-la-confianza [Consultado 02/08/2019]

Osterwaldery, A y Pigneur, Y. (2011). Generación de modelos de negocios. Editorial Deusto.

Quesada C, R (2010). Elementos del Turismo. San José de Costa Rica. Editorial Universidad Estatal a distancia.

Sancho A. (2003). Introducción al Turismo. Publicado por la Organización Mundial del Turismo OMT. Recuperado de: http://www2.unwto.org/es/search/node/introducci%C3%B3n%20al%20turismo [Consultado 27/07/2019]

Torres B, E (2006). El sistema de actividades turísticas. En Torres B, E. (COORD.), Estructura de mercados turísticos (Barcelona-España. Editorial UOC).

Varisco, C (2017). Sistema turístico. Subsistemas, dimensiones y conceptos transdisciplinarios. Repositorio Digital del Ministerio de Turismo Nacional de Argentina. Recuperado de: http://nulan.mdp.edu.ar/2208/1/varisco.2013.pdf [Consultado 25/07/2019]

Vértice (2010). Marketing Turístico. España. Editorial Vértice

Downloads

Published

2021-03-02

How to Cite

Niebles-Núñez, L. D., Torres-Anillo, K., & De-la-Ossa-Guerra, S. J. (2021). Components of the Tourist System in Micro, Small and Medium Tourist Companies of the Department of Atlántico, Colombia. Saber, Ciencia Y Libertad, 15(2), 51-59. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n2.6711

Similar Articles

1-10 of 62

You may also start an advanced similarity search for this article.