The Generic Competencies in the Process of Formation of the Public Accounting Programof the Universidad Francisco de Paula Santander - Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6314

Keywords:

Generic competences, transversal competences, university education, teaching, public accounting

Abstract

The objective of this research is to identify the generic competencies, as well as the ones required for the exercise of the profession in the future, developed by the students of the Public Accounting program of the Universidad Francisco de Paula Santander in the city of Cúcuta (Colombia) during the training process of the career. From a quantitative study of explanatory level and a non-experimental-transectional design, a questionnaire was applied to a sample of 482 students of the program, in which four specifc variables were addressed: solution of business problems, oral and written expression, teamwork, and ethics and social responsibility. The processing of the information was carried out through a statistical and correlational analysis. The results of the study demonstrate that the development of activities and strategies focused on competencies within the classroom allows the strengthening of abilities and capacities among students, increasing their feeling of competence. It is suggested that a greater number of activities and pedagogical tasks are performed for the strengthening of ethical competence and social responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aboites, H. (2010). La Educación Superior latinoamericana y el proceso de Bolonia: de la comercialización a la adopción del proyecto Tuning de competencias. Educación Superior y Sociedad, 15(1), 25-44. http://www.scielo.org.mx/pdf/crs/v5n9/v5n9a3.pdf [20/04/2019]

Amorós, L. (2013). Aproximación a la competencia digital. El rol docente en el trabajo con TICs. Revista d’Innovació Docent Universitària, (5), 98-109. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5053576 [18/03/2019]

Arias, F. (2004). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científca. Caracas: Episteme.

Barrón, C. (2000). La educación basada en competencias en el marco de los procesos de globalización. En M. Valle (Edit.). Formación en competencias y certifcación profesional (pp. 17-44). México DF: Universidad Nacional Autónoma de México.

Belykh, A. (2017). El desarrollo del saber ser: ¿qué espacios, qué modelos, qué herramientas? Debates en Evaluación y Currículum, 3(3). https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2017/E030.pdf [20/04/2019]

Blanco, A. & Ramos, B. (2009). Desarrollo y evaluación de competencias en Educación Superior. Madrid: Narcea Ediciones.

Coraggio, J. (1995). Las propuestas del Banco Mundial para la educación: ¿Sentido oculto o problemas de concepción? Ponencia presentada en el Seminario O Banco Mundial e as Politicas de Educação no Brasil. Sao Paulo, 28-30 de junio. https://coraggioeconomia.org/jlc/archivos%20para%20descargar/SANPABLO.pdf [20/04/2019]

Cuadra, D., Castro, P. & Juliá, M. (2018). Tres saberes en la formación profesional por competencias: integración de teorías subjetivas, profesionales y científcas. Formación Universitaria, 11(5), 19-30. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000500019

De Miguel, M. (Dir) (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Oviedo: Universidad de Oviedo.

Duque, G. & García, Y. (2013). La intervención del Banco Mundial en el proceso de reforma a la educación colombiana. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas, (11), 40-61. http://revistas.unne.edu.ar/index.php/rfce/article/view/1054 [23/05/2019]

Escorcia, R., Gutiérrez, A. & Henríquez, H. (2007). La educación superior frente a las tendencias sociales del contexto. Educación y Educadores, 10(1), 63-77. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v10n1/v10n1a06.pdf [23/05/2019]

Gonzalez. J., Wagenaar. R. & Beneitone. P. (2007). Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina. Informe Final Proyecto Tuning, América Latina 2004-2007. Universidad de Deusto y Universidad de Groninger.

González, M., & Moro Cabero, M. (2009). La evaluación por competencias: propuesta de un sistema de medida para el grado en Información y Documentación. BID: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 23(2). http://bid.ub.edu/23/delamano2.htm [23/05/2019]

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2008). Metodología de la investigación. México DF: McGraw Hill.

Illesca, M. (2012). Aprendizaje basado en problemas y competencias genéricas: concepciones de los estudiantes de enfermería de la Universidad de la Frontera. Tesis Doctoral. Universidad de la Frontera, Temuco, Chile. https://www.tesisenred.net/handle/10803/110733 [23/05/2019]

López, J. (2011). Un giro copernicano en la enseñanza universitaria: formación por competencias. Revista de Educación, (356), 279-301. http://dx.doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2010-356-040

Macchiarola, V. (2007). Currículum basado en competencias. Sentidos y críticas. Revista Argentina de Enseñanza de la Ingeniería, 8(14), 39-46. http://www.ing.unrc.edu.ar/raei/archivos/img/arc_2011-11-23_20_48_13-144.pdf [8/05/2019]

Machado, E. (2008). Textos y contextos de la investigación educativa. Pedagogía Universitaria, 13(1), 83-104. http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/435 [8/05/2019]

Martínez, F. (2011). Percepción del profesorado de las Escuelas Taller y Casas de Ofcios en Andalucía acerca del nivel de competencias emprendedoras en su alumnado. Revista de Educación, (356), 303-326. http://dx.doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2010-356-0410

Ministerio de Educación Nacional (2008). Propuesta de lineamientos para la formación por competencias en Educación Superior. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-261332_archivo_pdf_lineamientos.pdf [8/05/2019]

Ginés, J. (2004). La necesidad del cambio educativo para la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de Educación, (35), 13-37. https://rieoei.org/historico/documentos/rie35a01.htm [8/05/2019]

Mora, O. (2005). Las políticas educativas en América Latina: un análisis de la educación superior desde la visión de la banca multilateral. Apuntes del CENES, 25(40), 249-262. http://www.redalyc.org/html/4795/479548747011/ [17/02/2019]

Rodríguez, N. (2000). Selección efectiva de personal basada en competencias. Revista de Servicio Público, 51(3), 129-152. https://doi.org/10.21874/rsp.v51i3.333

Tobón, S. (2004). Formación basada en Competencias. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Tobón, S. (2006). Formación basada en competencias: pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá: ECOE.

Tobón, S. (2008). Gestión curricular y ciclos propedéuticos. Bogotá: ECOE.

Villa, A. & Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: Mensajero.

Downloads

Published

2020-05-02

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

The Generic Competencies in the Process of Formation of the Public Accounting Programof the Universidad Francisco de Paula Santander - Colombia. (2020). Saber, Ciencia Y Libertad, 15(1), 254-266. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6314

Similar Articles

1-10 of 79

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)