Humanism and technique in the university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n2.4641

Keywords:

Humanist, tecnique, university

Abstract

The article emerges from a systematic reflection of questions, such as: Are humanist subjects or humanity through subjects? What are humanist subjects and why are they? What are the humanist subjects at the university for? Why do Technologic universities need to include humanist subjects in the syllabus? What are the basic subjects and the auxiliary ones in the humanist teaching? What is the relationship between humanism and technique? Among others proper of the epistemological and ontological principles of the man as an object of this current reflection. Besides of the biggest worries of the treatise writers, ideologist and politicians, because of its importance about men structure, in the university. It is believed as something that just falls to the State, when it must develop its social function, regardless the individual who is formed and gains consciousness of the tracendence. It is the university which must guide the embryonic institution of ideologies to guide and form the man according to the principles called humanist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Eriberto Cifuentes Medina, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

    Doctor en Educación, Universidad de Baja California México. Magister en Educación, Especialista en Educación con énfasis en Evaluación Educativa, Licenciado en Teología, Licenciado en Filosofía y Educación Religiosa, Universidad Santo Tomas. Docente Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia UPTC.                                Correo electrónico: joseeriberto.cifuentes@uptc.edu.co ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-5702-620X

  • Juan Bello Domínguez, Universidad Pedagógica Nacional

    Doctor en Sociología Universidad Nacional Autónoma de México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. México. Coordinador del Cuerpo Académico “Educación Intercultural e Inclusión” PN-CA-79 Profesor Investigador. Universidad Pedagógica Nacional, UPTN Unidad Centro. Profesor de Sociología en Facultad de Estudios Superiores Aragón, UNAM.

    Correo electrónico: jbello@upn.mx ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-8518-6622

  • Luz Miryan Rojas Rojas, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

    Doctorando en Educación, Universidad de Baja California México. Magister en Educación, Especialista en Gerencia Educacional, Licenciada en Preescolar. Decana Facultad de Estudios a Distancia de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia UPTC. Correo electrónico:
    miryan.rojas@uptc.edu.co ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-7731-3676

References

Camargo Palencia, M. (2012). La universidad y humanidades: la enseñanza de las humanidades en la universidad, un objeto histórico de saber y de poder. Cuestiones De Filosofía, (13). doi: https://doi.org/10.19053/01235095.v0.n13.2011.676

Camargo, P. M. E. (2.012) “Una propuesta de educación humanística para un “colectivo de humanos y no humanos”. Seminario permanente de Pedagogía. Revista de la U.P.T.C. Tunja, 4 N° 4: 9 – 38 [2012].

Cifuentes, J. E. (2014) “El papel de las humanidades en la educación superior en el siglo XXI”. Quaestiones Disputatae, Revista de la Universidad Santo Tomás -Seccional Tunja, N° 15: 101 – 112 [2014]. Recuperado de: http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/842

Davenport, W. (1979). Una sola cultura. La formación de tecnólogos – humanistas. Barcelona España: Editorial Gustavo Gili, S. A.

Gutiérrez, C. (1991). La investigación en Colombia en las artes, las humanidades y las ciencias sociales. Bogotá D. C. Colombia: ediciones Uni-Andes.

Maeztu, R. (1920) La crisis del humanismo. ed. Almar, Salamanca

Maeztu. M. (1938) El problema de la ética, la enseñanza de la moral. La Universidad de California. L. Gotelli

Mejía, D. (1990). Sobre la enseñanza de las humanidades. Bogotá Colombia: Universidad de la sabana, impreso por Domardhi Ltda.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las Humanidades. Madrid España: Katz.

Romanos, S. (2000). Guía de fuentes de información especializadas. Humanidades y ciencias Sociales. 2ª ed. Buenos Aires Argentina: Grebyd

Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona España: Editorial Ariel

Urrea, H. A. L. (2012, 29-04) Recuperado de http://www.cronicadelquindio.com/noticia-noticia_opinion-seccion-opinion-tituloel_papel_de_las_humanidades_en_la_educacion__i__-op-5580.htm Consultado 28 de agosto de 2017

Published

2018-06-01

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Humanism and technique in the university. (2018). Saber, Ciencia Y Libertad, 13(2), 261-268. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n2.4641

Similar Articles

1-10 of 389

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)