Measuring the organizational climate
Legitimate and necessary concern on the part of management
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2010v5n2.1755Keywords:
Organizational Climate, Participation, leadership approach, satisfaction, communicationAbstract
The organizational climate is a fundamental component of the productivity and development of organizations
and therefore companies have lately been becoming interested in studying this subject. The goal is to diagnose
the organizational climate in the Land Property Management department of the company “Autopistas del
Sol S.A” in Cartagena. The research was a case study of a descriptive type which systematically dissects
and interpret the features of this organization’s climate issue. Deemed as study variables are: Participation,
leadership approach, satisfaction and communication.
Gathering of the information takes place with survey type tools structured by the Likert measurement table
and in-depth interview with management plus direct observation. It is evident that the internal environment
or organizational climate being managed within the land department of the company “Autopistas del Sol
S.A” is a congenial one that in turn, however, shows a series of symptoms of dissent from some participants
with regard to certain issues.
References
2. Soria, Rigoberto. (2008) Emprendurismo, cultura, clima y comunicación organizacional y su aplicación a la pequeña y mediana empresa en la Zona Metropolitana de Guadalajara, México, Edición electrónica gratuita. Texto completo en ww.eumed.net/libros/2008c/432/
3. Méndez, Carlos. (2005). Gestión en salud: dos estudios de casos sobre cultura organizacional en Colombia. Editorial Universidad del Rosario. Colombia. Pág. 18.
4. Gadow, Fabiana. (2010). Dilemas: La gestión del talento en tiempo de cambio. Ediciones Granica. Buenos Aires, Argentina. Págs. 48, 49, 50.
5. Martínez, María del Carmen. (2003). La Gestión Empresarial. Equilibrando objetivos y valores. Ediciones Díaz de Santos S.A. Madrid, España. pág. 70
6. Dolly, Blanca. (2007). Administración de servicios de alimentación: calidad, nutrición, productividad y beneficios. Editorial Universidad de Antioquia. Colombia. Pág. 69.
7. Robbins, Stephen. (2004). Comportamiento organizacional. Décima edición Editorial Pearson educación. México D.F. Pág. 72.
8. Marín, Antonio Lucas. (1995). La Participación en el trabajo: el futuro del trabajo humano. Editorial Lumel. Buenos Aires, argentina. Págs. 44-45.
9. Llaneza, Javier. (2009). Ergonomía y psicosociología aplicada: manual para la formación del especialista. Editorial Lex Nova S.A. 12° edición. España. Pág. 477.
10. Robbins, Stephen. YJudge, Timothy. (2009). Comportamiento organizacional. Decimotercera edición Editorial Pearson educación. México D.F. Pág. 175.
11. krieger, Mario (2001). Sociología de las organizaciones. Editorial Pearson Education. Buenos Aires, argentina. Pág. 160.
12. Díaz,Yazmin. (2001). Desarrollo de la imagen institucional del Colegio Santa María de Matellini de Chorrillo a través de la planificación estratégica.Capítulo II.
13. Rodríguez, Darío (2005). Diagnóstico organizacional: Diagnóstico del clima organizacional pp. 159 - 177, México D.F. Alfaomega. Págs. 168-169.
14. koontz, Harold y Heinz, Weihrich (2007).Elementos de la administración: un enfoque internacional. Séptima edición. Editorial Mc. Graw Hill. México, D.F. Págs. 310-314-315.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Saber, Ciencia y Libertad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.