Enseñar, el arte de transformar y crecer

Authors

  • Marta Mercedes Fernández Guerrero, MFG
  • Vilma Gonzalez Ferro, VGF

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n2.1584

Keywords:

Education, Teacher Training, Teacher Effectiveness, Higher Education, Teaching Methods

Abstract

 The article, built as an essay, is based on research related to “The Pedagogical Knowledge of Teachers of Technological Education: Comfenalco University Technology Foundation so that their teaching promotes the integral formation of the student. It begins by referencing the singularities of a changing context by the dynamics that characterize science and technology as well as the conceptual ones of higher education, allowing reflection on the traits that the teacher must possess so that his teaching is appreciated as a profession that contributes to increase the dignity of people through the development of skills from a universal perspective of knowledge, based on ethical principles and values and taking into account the different levels of higher education in Colombia, in such a way that the competences developed in the students correspond thereto. Teaching that must also meet the demands of a sequential education that promotes the gradual growth of people according to their personal, family, social and economic interests and the needs of the social environment and the productive sector. It is then proposed to evaluate the performance in the classroom as an indicator to define a teacher training plan that contributes to improving the pedagogical exercise, from the disciplinary and didactic, and to achieve better results in the academic, work and social performance of the students.

Author Biography

  • Marta Mercedes Fernández Guerrero, MFG

    Economista. Magister en Docencia Universitaria. Doctora en Educación. Asesora Académica de la Fundación Tecnológica Antonio De Arévalo. Correo electrónico: marta.fernandez@tecnar.edu.co

References

Andrade, E. (1994). El Papel de la Educación en Tecnología en el Desarrollo Nacional de los Países del Tercer Mundo. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional de Colombia, 1. Recuperado el 8 de marzo de 2015 de http://www.geocities.com/Athens/8478/ANDRADE.htm.

Brunner, J.J. Globalización y el futuro de la educación: tendencias, desafíos, estrategias. Documento de trabajo presentado al Seminario sobre prospectivas de la Educación en la Región de América Latina y el Caribe, organizado por la Oficina Regional de Educación de la UNESCO (Santiago de Chile, 23/25 de agosto de 2000).

Carbonell, J. (2008). Una educación para mañana. Barcelona. Ediciones OCTAEDRO, S.L.

Delors, J. (1996). La Educación encierra un Tesoro. Madrid: Santillana Editora UNESCO.

Fernández, V. (2006). Análisis comparado, evaluación y prospectiva de la formación inicial del profesorado en y para el EEES, 181. Recuperado el 22 de octubre de 2014 de www.centrorecurso.com/mec/ayudas.

Fernández G. M. (2009). Propuesta de Formación Pedagógica del Profesorado de Educación Superior. Fundación Tecnológica Antonio de Arévalo [TECNAR].Cartagena de Indias. Tesis Doctoral. ISBN 978-84-693-2399-1. Colección digital de tesis de la Universidad Complutense de Madrid.

Fernández G. M. (2014). Enseñanza Diferenciada e Integradora: Una propuesta de enseñar para la vida (2a. Ed.). Cartagena, Colombia: Editorial Tecnarista, 36.

Gómez B. H. (1999). Educación La Agenda del Siglo XXI. Bogotá: Tercer Mundo.

González & Macías. (2004). En torno al tema de la calidad en educación. Realidad y leyes. Revista Complutense de Educación. Madrid: Universidad Complutense, Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación. Volumen 15, No. 1.

Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior [ICFES]. (2002). Guía para la Internacionalización de las Instituciones de educación superior de Colombia. Bogotá: Procesos Editoriales.

Marcelo, Estebaranz; Imbernón, Martín-Moreno; Mingorance, Montero et al. (2001). La Función Docente. Madrid: Síntesis S.A.

Medina & Domínguez. (1989). Concepción. La formación del Profesorado en una Sociedad Tecnológica. Madrid: CINCEL.

Oliva, J. (2000). La Escuela que Viene. Granada, España: Comares.

Toffler, A. (1994). El Cambio de Poder. Barcelona: Plaza & Janes S.A.

Vilanou, González, Herrán, Fernández & Grosso (2006). Epistemología del aprendizaje humano. Madrid. Editorial Fernando Rielo, 230.

Downloads

Published

2017-08-30

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Fernández Guerrero, M. M., & Gonzalez Ferro, V. (2017). Enseñar, el arte de transformar y crecer. Saber, Ciencia Y Libertad, 12(2), 167-174. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n2.1584

Similar Articles

1-10 of 473

You may also start an advanced similarity search for this article.