Facilitadores de la generación de conocimiento organizacional
Una aproximación desde la teoría de las representaciones sociales, caso COTECMAR -empresa de construcciones navales
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n2.1580Keywords:
Peripheral Field, Semantic Field, Organizational Knowledge, Enablers, Central Core, Social RepresentationsAbstract
Facilitating knowledge in organizations has become in one of the main strategic activities, since the creation and sustainability of the competitive advantages are achieved from the capacity for innovation and knowledge management that an organization is able to develop. In this regard, addressing issues related to the generation of knowledge, in this case, enablers, seeks from the perspective of Social Representations, to find opportunities in order to identify these critical elements in knowledge management and therefore in the capacity of innovation of the organizations.
Downloads
References
Abric, J.-C. (2001). Las representaciones sociales: aspectos teóricos. In Practicas sociales y representaciones (I, p. 227). México D.F.: Ediciones Coyoacán S. A. de C. V.
Abric, J. C. (1971). Experimental study of group creativity: Task representation, group structure, and performance. European Journal of Social Psychology, 1(3), 311–326. https://doi.org/10.1002/ejsp.2420010303.
Abric, J. C. (1993). Central system, peripheral system: Roles and dynamics of Social Representations. Papers on Social Representations - Textes Sur Les Représentations Sociales, 2(2), 75–78. Retrieved from http://www.psych.lse.ac.uk/psr/PSR1993/2_1993Abric.pdf.
Araya Umaña, S. (2002). Las representaciones sociales. Ejes teóricos para su discusión. Cuadernos de Ciencias Sociales 127, 84. https://doi.org/10.1174/021347407782194425.
Banchs, M. A. (1982). Efectos del contacto con la cultura francesa sobre la representación social del venezolano. Interamerican Journal of Psychology, 2, 111–120.
Danziger, K. (1985). The origins of the psychological experiment as a social institution. American Psychologist, 40(2), 133–140. https://doi.org/10.1037/0003-066X.40.2.133.
Di Giacomo, J.-P. (1981). Aspects méthodologiques de l’analyse des représentations sociales. Cahiers de Psychologie Cognitive/Current Psychology of Cognition.
Doise, W. (1986). L’étude des représentations sociales.
Doise, W. (1991). Las representaciones sociales: presentación de un campo de investigación. Anthropos, 27, 196–206.
Durkheim, É. (1898). Représentations individuelles et représentations collectives. Revue de Métaphysique et de Morale, 6(3), 273–302.
Farr, R. (1986). Las representaciones sociales. In Serge Moscovici (compilador) Psicología Social II Barcelona: Paidós (pp. 495–506).
Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. In Moscovici, Serge. Psicología Social II. Paidos. Bs As (pp. 469–493).
Jodelet, D. (2003). Pensamiento social e historicidad. Relaciones. Estudios de Historia Y Sociedad, 24(93).
Markov·, I. (2000). AmÈdÈe or How to Get Rid of It: Social Representations from a Dialogical Perspective. Culture & Psychology, 6(4), 419–460. https://doi.org/10.1177/1354067X0064002.
Moscovici, S. (1961). La psychanalyse, son image et son public: étude sur la représentation sociale de la psychanalyse. Presses universitaires de France
Moscovici, S. (1981). On social representation. In J. P. Forgas (Ed.), Social Cognition. London: Academic Press.
Moscovici, S. & Hewstone, M. (1963). De la ciencia al sentido común. In Moscovici, Serge (comp.), Psicología Social II, Barcelona, Paidós (pp. 290–304).
Ponce, S. & Dueñas, H. (2010). Conocimiento y Empresa. In J. F. y J.-P. D. Sébastien Arcand, Rodrigo Muñoz Grisales (Ed.), Sociología de la empresa. Del marco histórico a las dinámicas internas (p. 502). Ediciones Siglo del Hombre, Fondo editorial Universidad EAFIT y Universidad del Valle.
Robledo-Fernandez, J. C. (2009). Facilitando la creacion de conocimiento en la organizacion: una perspectiva humanista para la gestión del conocimiento. Revista Gestión, 3(2), 43-53.
Robledo-Fernandez, J. C. (Compilador) & Del-Rio-Cortina, J. (Compilador). (2017a). Estrategias Empresariales: Casos de Estudio en el Sector Industrial. Cartagena de Indias: Ediciones Unitecnologica.
Robledo-Fernandez, J. C. (Compilador) & Del-Rio-Cortina, J. (Compilador). (2017b). Estrategias Empresariales: Casos de Estudio en el Sector Salud. Cartagena de Indias: Ediciones Unitecnologica.
Robledo-Fernandez, J. C. (Compilador) & Gómez Torrez, A. E. (Compilador). (2017). Estrategias Empresariales: Casos de Estudio en el Sector Servicios. Cartagena de Indias: Ediciones Unitecnologica.
Robledo Fernández, J. C.; Del Río Cortina, J.; Martínez Moreno, O. C. & Ruiz Andrade, J. G. (2015). Gestión del conocimiento organizacional: Fundamentos teóricos. (Jorale Editores & Universidad Autónoma de Baja California, Eds.). Baja California: Universidad Autónoma de Baja California. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=656445.