Diagnóstico sobre accesibilidad e integración digital dentro del sector universitario colombiano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.1474

Keywords:

Digital Accessibility,, Digital Integration, Digital Platforms, Digital Empowerment

Abstract

The accessibility and digital integration is diagnosed in terms of the University setting developed mechanisms to empower its community with technological skills for it make posible its relationship with others key settings within the colombian society. A qualitative approach of an interpretative and epistemologic was used to analyze and review the literature to comprehend the different concepts. The results of the interpretative and assessed analysis show that even higher education has started actions to get such an accessibility and digital integration it is necessary to implement multi- language platforms which should be both at the reach of the community and consider its culture, Access, Competencies, and incentives. So it is important before its implementation to consider the infrastructure constraints, education and Common rules for a developing country like Colombia.

Author Biographies

  • Iris Jiménez Pitre, IJP

    Phd. en Gestión de la Ciencia y la Tecnología, PhD. Profesor Investigador. Universidad de la Guajira. Correo electrónico: iajimenez@uniguajira.edu.co. 

  • Raúl José Martelo Gómez, RMG

    Msc, Profesor Investigador, Universidad de Cartagena, Colombia. Correo electrónico: rmartelog1@unicartagena.edu.co

  • Marta Peña Pertuz, MPP

    Abogada. Especialista, Msc.en Gestión Logística de la Escuela Naval de Cadetes “Almirante Padilla”. Correo electrónico: marpetuz@gmail.com

References

Avgerou, C., (2003). The Link between ICT and Economic Growth in the Discourse of Development. En: M. Korpela, R. Montealegre y A. Poulymenakou (Eds.), Organizational Information Systems in the Context of Globalization. Springer, New York, 373-386.

Berrio-Zapata, C y H. Rojas-Hernández, (2014). La brecha digital universitaria: La apropiación de las TIC en estudiantes de educación superior en Bogotá (Colombia). Revista Científica de Educomunicación: Comunicar: 43(22), 133-142.

Centeno, C., (2004). Los sistemas digitales de enseñanza y aprendizaje en las universidades latinoamericanas. Acceso: 16 de Junio de 2016. Recuperado de: http: //www.uned.es/catedraunesco-ead/criscenteno/indice.html.

Hernández, C., Gamboa, A., y Ayala, E, (2014). Competencias TIC para los docentes de educación superior. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires, Argentina, 12 al 14 de Noviembre.

Herrera, E., (2004). Introducción a las telecomunicaciones modernas. Limusa. México, 413.

Matilla, M., C. Sayavedra y V. Alfonso, (2014). Competencias TIC en alumnos universitarios: Dimensiones y Categorías para su análisis. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, 1-16, Buenos Aires, Argentina, 12 al 14 de Noviembre.

Martínez, C., (2009). Las TIC en la educación: aspectos culturales y económicos. Editorial Travesías Barranquilla, Colombia, 120.

Martínez, M., (2011). Experiencias de inclusión educativa en Colombia: hacia el conocimiento útil. Rev. Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), ISSN: 1698-580X, Recuperado de: http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v8n1-martinez/v8n1-martinez, acceso 4 de Julio 2016, 8(1), 43-54.

Ministerio de Educación Nacional. (2008). Borrador de Competencias TIC para el desarrollo profesional docente, Bogotá: MEN. Acceso 19 de Julio 2016. Recuperado de: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-318264.

Ministerio de Educación Nacional. (2007). Informe de Avance Primer Semestre 2007. Programa de uso de medios y nuevas tecnologías de información y comunicaciones, MEN. Acceso 21 de Mayo 2016. Recuperado de: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/.

Ministerio de Educación Nacional. (2010). Decreto no. 1295. Acceso 19 de Julio 2016. Recuperado de: http: //www.mineducacion.gov.co/1621/articles-229430_archivo_pdf_decreto1295.pdf.

Ministerio de Educación de Colombia. (2008). Plan Nacional de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones 2008-2019, Todos los colombianos conectados, todos los colombianos informados. Acceso 1 de junio 2016. Colombia. Recuperado de: http://www.eduteka.org/pdfdir/ColombiaPlanNacionalTIC.pdf.

Monereo, C., (2005). Internet y competencias básicas, 1-147, Editorial Grao, Barcelona, España.

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE), (2003). Los desafíos de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación, 2ª Parte, 69-183, Trillas, Madrid.

Pérez-Serrano, G., (1998). Investigación Cualitativa Retos e Interrogantes. Técnicas y Análisis de los datos. 2da. Edición, La Muralla, Madrid, España.

Pimienta, D., (2008). Brecha digital, brecha social y brecha paradigmática, concepto y dimensiones. En Gómez-Hernández, J.; A. Calderón y J. Magán (Coords.), Brecha digital y nuevas alfabetizaciones. El papel de las bibliotecas. 11-22. Biblioteca de la Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España.

Piscitelli, A., (2006). Nativos e Inmigrantes Digitales, ¿Brecha generacional, brecha cognitiva, o las dos juntas y más aún?, Revista Mexicana de Investigación Educativa: 11(28) ,179-185.

Poy, R., A. Blanco y S. Flores, (2010). Accesibilidad y barreras para el alfabetismo digital: Estudio sobre funcionalidades educativas de los sistemas de mensajería instantánea en discapacidad, Rev. Educación y Diversidad: 4(2), 61-74.

Rodríguez-Porrero, C., (2009). De la integración a la interacción, Dossier: Accesibilidad digital: (172), 13-15.

Rondón, M., (2007). Resultados del estudio: Modelos virtuales en las IES colombianas. 1er. Encuentro del Programa Nacional de Uso de Medios y TIC en Educación Superior, 45, Medellín, Colombia, Junio de 2007.

Sistema Nacional de Información de la Educación Superior (SNIES). (2009). Informe sobre los grados de virtualidad en las instituciones de educación superior en Colombia durante el año 2009. Acceso: 15 de mayo 2016. Recuperado de: http://www.programa.gobiernoenlinea.gov.co/.

Soto, D., (2009). El profesor universitario de América Latina. Hacia una responsabilidad ética-científico-social. Revista Historia de la Educación Latinoamericana: 13(20), 166-188.

Soto, D., F. Mesa y E. Caro, (2012). Convergencia Digital en La Universidad Colombiana del Siglo XX Al XXI. Revista Historia de la Educación Latinoamericana: 14(19), 265-300.

Venkatesh, V. y T. Sykes, (2013). Digital Divide Initiative Success in Developing Countries: A Longitudinal Field Study in a Village in India. Information Systems Research: 24(2), 239-260. DOI: http://dx.doi.org/10.1287/isre.1110.0409.

Downloads

Published

2017-01-16

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Jiménez Pitre, I., Martelo Gómez, R. J., & Peña Pertuz, M. (2017). Diagnóstico sobre accesibilidad e integración digital dentro del sector universitario colombiano. Saber, Ciencia Y Libertad, 12(1), 225-235. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.1474

Similar Articles

1-10 of 18

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)