Artificial Intelligence in Colombian Higher Education: Regulatory Mapping, Impact, and Pathways to Institutional Participation

Authors

  • Hossein Hossein-Mohand Licenciado en Ciencias Físicas por la UNED-España, Profesor en el Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada y Profesor-Tutor en (UNED). Máster en Prevención de Riesgos Laborales por la Universidad Francisco de Vitoria. Doctor en Educación (Mención Internacional, Cum Laude) por la Universidad Autónoma de Madrid. https://orcid.org/0000-0002-7230-4711
  • Hassan Hossein-Mohand Licenciado en Ciencias Físicas por la UNED-España, Profesor en el Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada y Profesor-Tutor en (UNED). Máster en Prevención de Riesgos Laborales por la Universidad Francisco de Vitoria. Doctor en Educación (Mención Internacional, Cum Laude) por la Universidad Autónoma de Madrid. https://orcid.org/0000-0002-5766-767X
  • Edna-Margarita Gómez-Bustamante Profesora asociada Universidad de Cartagena, Doctora en Ciencias de la Educación Universidad de Cartagena- RUDECOLOMBIA. Investigadora Senior Ministerio de Ciencia Tecnología e Innovación Colombia. Investigadora del grupo RUECA-Doctorado en Ciencias de la Educación y Cuidado a la salud de los colectivos facultad de Enfermería. https://orcid.org/0000-0002-8951-7262
  • Harold Gómez-Estrada Profesor titular Universidad de Cartagena. Químico Farmacéutico Universidad de Cartagena, Magíster en Química IVIC (Venezuela). Doctor en Química de Medicamentos UCV (Venezuela). Investigador Senior (Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación, Minciencias). Director del Grupo de Investigación en Química Orgánica Medicinal, Categoría A (Minciencias). https://orcid.org/0000-0003-3412-8881

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2025v20n2.13208

Keywords:

Higher Education, Ethics, Governance, Artificial Intelligence, Public Policy

Abstract

This study analyzes the governance of artificial intelligence (AI) in Colombian higher education since 2019. Through a legal and documentary review of regulations, policies, and strategies, two main approaches were identified: a draft ethical AI law, focused on transparency and nondiscrimination, and operational guidelines requiring risk management and training. The Ministry of National Education promotes a roadmap with investments and academic expansion, positioning universities as key players. However, challenges persist in student and faculty competencies (58% and 22%, respectively), infrastructure, and financing. The findings suggest that, while the country aligns with international ethical principles, it is crucial to develop specific frameworks for academic integrity and intellectual property, and to promote the active participation of higher education institutions for effective and responsible implementation.

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Published

2025-11-26

How to Cite

Hossein-Mohand, H., Hossein-Mohand, H., Gómez-Bustamante, E.-M., & Gómez-Estrada, H. (2025). Artificial Intelligence in Colombian Higher Education: Regulatory Mapping, Impact, and Pathways to Institutional Participation. Saber, Ciencia Y Libertad, 20(2), 199-224. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2025v20n2.13208

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