Strategic Management for Educational Institutions: A Proposal to Improve Competitiveness and Sustainability

Authors

  • María-Carolina Gónzalez-Coneo Licenciada en Educación Básica con Énfasis en Inglés. Especialista en Dirección de Instituciones Educativas. Magister en Educación. Docente tutora del Programa de tutorias para el aprendizaje y formación integral. https://orcid.org/0009-0005-7566-093X
  • Harold S. Lora-Guzmán Ingeniero de Producción y Calidad, Doctor en Cultura y Educación para América Latina (Universidad de Artes y Ciencias Sociales de Chile - UARCIS). Doctor en Ciencias Sociales Mención Gerencia © (Universidad del Zulia, Maracaibo - Venezuela). Mg. Educación (Universidad de Artes y Ciencias Sociales de Chile - UARCIS). Mg. Desarrollo Empresarial (Universidad del Magdalena, Santa Marta - Colombia). Docente investigador adscrito a la Facultad de Ciencias Económicas, Programa Administración Industrial. Jefe Postgrados Facultad de Ciencias Económicas. https://orcid.org/0000-0001-6945-0999
  • María-Andrea Ortega-Barrios Ingeniera Química, Magister en Educación, Especialista en Dirección de Instituciones Educativas, Especialista en Gerencia de Producción y Calidad. https://orcid.org/0009-0009-0768-4808

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2025v20n2.13206

Keywords:

Strategic planning, educational management, school competitiveness, institutional positioning, sustainability, school leadership

Abstract

This article presents a strategic management proposal for private educational institutions, using an educational institution in Cartagena, Colombia, as a case study. The objective was to design a strategic plan to strengthen the school’s positioning, increase preschool and primary enrollments, and enhance long-term competitiveness. A qualitative, exploratory-descriptive approach was adopted, involving internal and external analyses through matrices such as EFEM, EFIM, and CPM. Based on these diagnostics, strategies were formulated and prioritized using matching tools (SWOT, SPACE, BCG, IE, GS), resulting in a five-year strategic plan with defined actions, indicators, resources, and responsibilities. Findings highlight the value of strategic planning as an educational management tool aimed at institutional improvement and sustainability in highly competitive environments.

References

Ackoff, R. L. (1999). Re-creating the corporation: A design of organizations for the 21st century. Oxford University Press.

Arteaga, L. (2020). Planeación estratégica en la gestión escolar de la Institución Educativa Instituto Técnico Agrícola del Municipio Santa Cruz de Lorica [Tesis de maestría, Universidad de Córdoba].

Bolívar, A. (2012). Liderazgo escolar y éxito educativo. Revista Iberoamericana de Educación, 60(2), 1–14.

Bryson, J. M. (2018). Strategic planning for public and nonprofit organizations: A guide to strengthening and sustaining organizational achievement (5.ª ed.). Wiley.

Chiavenato, I. (2017). Administración: Teoría, proceso y práctica. McGraw-Hill Education.

CIN (Colegio Integral del Norte). (2024). Informe de gestión institucional. Documento interno.

Creswell, J. W. y Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4.ª ed.). SAGE Publications.

D’Alessio, F. A. (2011). El proceso estratégico: Un enfoque de gerencia. Pearson Educación.

David, F. R. (2003). Strategic management: Concepts and cases (10.ª ed.). Prentice Hall.

David, F. R. y David, F. R. (2017). Strategic management: A competitive advantage approach, concepts and cases (16.ª ed.). Pearson.

Francés, F. (2001). Gestión estratégica de las organizaciones públicas. Ariel.

Friese, S. (2019). Qualitative data analysis with ATLAS.ti (3.ª ed.). SAGE Publications.

Fullan, M. (2001). The new meaning of educational change. Teachers College Press.

Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change (4.ª ed.). Teachers College Press.

Gairín, J. (2020). Liderazgo, cambio y mejora de los centros escolares. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(3), 27–46.

Godet, M. (2007). Manual de prospectiva estratégica. Instituto Europeo de Prospectiva.

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2021). Metodología de la investigación (7.ª ed.). McGraw-Hill Education.

Leithwood, K. y Jantzi, D. (2005). A review of transformational school leadership research 1996–2005. Leadership and Policy in Schools, 4(3), 177–199.

Lesmes, F. (2010). Planeación estratégica en instituciones educativas. Revista Educación y Desarrollo Social, 4(2), 45–59.

López, A. y Marín, D. (2012). Planeación estratégica para la calidad educativa. Revista Gestión y Desarrollo, 9(1), 33–50.

Luna, G. y Velásquez, L. (2019). Capacidad estratégica institucional en organizaciones educativas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 49(2), 145–167.

Mintzberg, H. (1994). The rise and fall of strategic planning. Free Press.

Mintzberg, H., Ahlstrand, B. y Lampel, J. (2005). Strategy safari: A guided tour through the wilds of strategic management. Simon and Schuster.

Mizrahi, Y. (2016). Gestión por resultados en el sector público: Nuevos enfoques y herramientas para mejorar la efectividad. Banco Interamericano de Desarrollo.

Murillo, F. J. y Hernández-Castilla, R. (2011). Mejora de la escuela: Una revisión de investigaciones recientes. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(2), 7–24.

OCDE. (2022). Education at a glance 2022: OECD indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/3197152b-en

OEI. (2020). La escuela del futuro: Propuestas educativas para la transformación digital. Organización de Estados Iberoamericanos.

Palinkas, L. A., Horwitz, S. M., Green, C. A., Wisdom, J. P., Duan, N. y Hoagwood, K. (2015). Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method implementation research. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, 42(5), 533–544. https://doi.org/10.1007/s10488-013-0528-y

Parra, J. y García, J. (2020). Dirección escolar y planificación estratégica: Claves para una gestión educativa efectiva. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(1), 65–84.

Porter, M. E. (1998). Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. Free Press.

Quinn, R. E. y Rohrbaugh, J. (1983). A spatial model of effectiveness criteria: Towards a competing values approach to organizational analysis. Management Science, 29(3), 363–377.

Rincón, A. (2019). La planeación como herramienta de éxito en la mejora continua de las instituciones educativas en Colombia. Revista Colombiana de Educación, 77(1), 25–42.

Serna, J. A. (2008). Planeación estratégica: Fundamentos y aplicación. Ecoe Ediciones.

UNESCO. (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: Un nuevo contrato social para la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707

Vitor, J. y Vílchez, A. (2022). Planeamiento estratégico y liderazgo del directivo: Ejes fundamentales para la educación de calidad. Educación y Futuro, 44(2), 88–105.

WMA (World Medical Association). (2013). Declaración de Helsinki: Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinki-ethical-principles-for-medical-research-involving-human-subjects/

Downloads

Published

2025-11-25

How to Cite

Gónzalez-Coneo, M.-C., Lora-Guzmán, H. S., & Ortega-Barrios, M.-A. (2025). Strategic Management for Educational Institutions: A Proposal to Improve Competitiveness and Sustainability. Saber, Ciencia Y Libertad, 20(2), 155-182. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2025v20n2.13206

Similar Articles

1-10 of 66

You may also start an advanced similarity search for this article.