From law in the city to the right to the city: transformative experiences in legal education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2025v20n1.12609

Keywords:

Right to the city, legal education, citizenship, popular education, learning cities

Abstract

The traditional model of legal education in Colombia has been characterized by the formalistic teaching of law and the disconnection of pedagogical practices with the social realities of the students. Considering that the professional practice of future lawyers will be located in urban or rural areas with complex social, spatial and cultural dynamics, there is a need to transform the teaching and learning model of law so that students can approach critically and comprehensively the reality that they will have to intervene in their professional practice, not only as lawyers but also as citizens. In response to this need, the University of Cartagena, with the methodological support of the Citizen Culture Laboratory of Cartagena, inaugurated in 2023 the first Right to the City Course in the region, which integrates the postulates of Popular Education and Social Pedagogy Experimental Constructivism.

Author Biographies

  • Elfa Luz Mejía-Mercado, Universidad de Cartagena – Cartagena, Colombia.

    Doctora en Ciencias de la Educación de la Red de Universidades Estatales de Colombia. Magíster en Derecho Público de la Universidad del
    Norte. Especialista en Derecho Público de la Universidad Externado de Colombia y abogada de la Universidad de Cartagena. Investigadora adscrita al grupo de Investigación Conflicto y Sociedad de la Universidad de Cartagena. Directora del Laboratorio de Cultura Ciudadana de Cartagena (LAB3C). Profesora de la Cátedra Derecho a la Ciudad de la Facultad de Derecho y Ciencias Políticas de la Universidad de Cartagena.

  • Camilo Andrés Sierra-Pacheco, Universidad de Cartagena – Cartagena, Colombia.

    Abogado por la Universidad de Cartagena. Joven investigador del Grupo de Investigación Conflicto y Sociedad de la Universidad de Cartagena. Integrante del Semillero de Investigación Políticas Públicas, Participación y Desarrollo, adscrito a la Unidad Académica del Instituto de Políticas Públicas, Regional y de Gobierno (IPREG) de la Universidad de Cartagena. Monitor de la Cátedra Derecho a la Ciudad de la Facultad de Derecho y Ciencias Políticas de la Universidad de Cartagena.

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Published

2025-02-28

How to Cite

Mejía-Mercado, E. L., & Sierra-Pacheco, C. A. (2025). From law in the city to the right to the city: transformative experiences in legal education. Saber, Ciencia Y Libertad, 20(1), 92-110. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2025v20n1.12609

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