Moot Courts, a Teaching Strategy for Teaching Law
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2024v19n2.12254Keywords:
Didactics of law, study of cases, moot court, masterclassAbstract
This article presents an overview of the most used methodologies in the teaching of law, such as the master class and casuistry or case studies. A review of these two methodologies will be presented, pointing out their benefits and also their weaknesses. It will end with a proposal for a didactic methodology for teaching law, which comes from the Moot Court, explaining what it is about, how it can be applied in theoretical and practical subjects, as well as its advantages and weaknesses. For this last part, the visions of different teachers will be counted, who not only participated as students but also as tutors, judges and creators of these contests. Emphasis will be placed on the Moot Courts that take place in Colombia, as an expression of the methodological innovation of some Higher Education centers such as the Universidad Nueva Granada and the Universidad Libre de Colombia.
Downloads
References
Acosta, J. (2013). Técnicas de Moot Court en el Sistema Interamericano de Derechos Humanos. Defensoría del Pueblo. Programa de Derechos Humanos de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional (USAID). Bogotá.
Alarcón, A., & Villalba. (2018). Los concursos universitarios o juicios simulados en el marco de la enseñanza del derecho. Revista Prolegómenos - Derechos y Valores, pp. 9 - 10, II. Bogotá, D.C., Colombia - Volumen XXI - No. 42 - Julio - Diciembre de 2018 - ISSN 0121-182X.
Arévalo Narváez, Carlos (2006). Moot court: más que concursos, experiencias. Tribunal simulado. Díkaion, 20(15), 507-510. [fecha de Consulta 2 de Octubre de 2022]. ISSN: 0120-8942. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72001529
Bayuelo, P. (2015). La educación y el Derecho en torno a un nuevo paradigma transformador. En Justicia, 27, 167-184.
Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores de universidad. Universidad de Valencia.
Madalina Boboc, S., & Vicente Mampel, C. (2021). El desarrollo de las competencias orales en el Grado en Derecho a través de la participación en competiciones de arbitraje (moot courts). Revista De Educación Y Derecho, (21). https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31285
Corte Constitucional. Sentencia C - 486 del 28 de octubre de 1993. M.P. Eduardo Cifuentes Muñoz.
Corte Constitucional. Sentencia de Unificación 747 del 2 de diciembre de 1998. M.P. Eduardo Cifuentes Muñoz.
De Zubiría. (2017). El desarrollo del pensamiento: prioridad de la educación actual. https://santillanaplus.com.co/pdf/estrategias-para-desarrollar-los-procesos-de-pensamiento.pdf
García, Villegas. (2019). Abogados sin reglas. Los profesionales del derecho en Colombia: mucho mercado y poco estado. Dejusticia.
García, C. M. (2017). La Mercantilización de la Educación Superior en Colombia: The Mercantilization of Higher Education in Colombia. Educación y Humanismo, 20(34), 36-58. https://doi.org/10.17081/eduhum.20.34.2857
Jiménez Hernández, D. (2018). Métodos didácticos activos en el sistema universitario actual. Dykinson.
Limpias, J. (2011). El método del estudio de casos como estrategia metodológica para desarrollar habilidades investigativas en la formación del jurista. http://www.scielo.org.bo/pdf/rbd/n13/n13a05.pdf
Medina, J., & Jarauta, B. (2013). Enseñanza y aprendizaje en la educación superior. Editorial Síntesis. Madrid, España.
Montes de Oca Recio, Nancy, & Machado Ramírez, Evelio F. (2011). Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Humanidades Médicas, 11(3), 475-488. Recuperado en 18 de octubre de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202011000300005&lng=es&tlng=es
Neira López, A. (2016). Los Moot Court. Revista Jurídica Universidad Autónoma De Madrid, (15). Recuperado a partir de https://revistas.uam.es/revistajuridica/article/view/6115
Palma, E., & Elgueta, M. (2014). Una propuesta de clasificación de la clase magistral impartida en la Facultad de Derecho. Revista Chilena de Derecho, vol. 41, Nº 3.
Pérez, M. (2012). Teoría de los conceptos en la enseñanza del Derecho en base a casos concretos. Academia. Revista sobre enseñanza del Derecho, 10(20), 31-49. Buenos Aires, Argentina. (ISSN 1667-4154).
Sánchez, F., & Barba, A. (2019). Cómo impartir una clase magistral según la neurociencia. Actas de las Jenui, vol. 4. 2019. Páginas: 87-94. https://www.researchgate.net/publication/335207388_Como_impartir_una_clase_magistral_segun_la_neurociencia
Sanromán Aranda, Roberto, & Morales Vega, Luisa Gabriela. (2016). La educación por competencias en el campo del derecho. Boletín mexicano de derecho comparado, 49(146), 179-203. Recuperado en 18 de octubre de 2022, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-86332016000200179&lng=es&tlng=es
Sistema Nacional de Información de la Educación Superior. Estudiantes matriculados en el 2021. Revisado el 30 de septiembre de 2022. https://snies.mineducacion.gov.co/portal/ESTADISTICAS/Bases-consolidadas/
Rodríguez, L. (2010). Modelos de enseñanza y didáctica del Derecho. Revista electrónica de Posgrados en Derecho. Universidad Iberoamericana de Puebla. https://repositorio.iberopuebla.mx/bitstream/handle/20.500.11777/1152/MODELOSDEENSENANZAYDIDACTICADELDERECHO.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rodríguez, M. (2010). Modelos de enseñanza y didáctica del Derecho. Universidad Iberoamericana Puebla. https://repositorio.iberopuebla.mx/bitstream/handle/20.500.11777/1152/MODELOSDEENSENANZAYDIDACTICADELDERECHO.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Toller, F. (2004). Orígenes históricos de la educación jurídica con el método del caso. Universidad de la Coruña. https://core.ac.uk/reader/61894483
Vargas, P. (2020). En tan solo una década se duplicó el número de abogados egresados en el país. https://www.asuntoslegales.com.co/consumidor/en-tan-solo-una-decada-seduplico-el-numero-de-abogados-egresados-en-el-territorio-nacional-2965433
Downloads
Published
Versions
- 2025-02-11 (2)
- 2024-07-26 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Román Francisco Téllez-Navarro, Leidy Johana Pineda-Ríos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.