Saber PRO tests, a challenge for education in Colombia

Authors

  • José-Eriberto Cifuentes-Medina Investigador Asociado (I) SNCTeI, convocatoria 894/2021. Becario MinCiencias Convocatoria 909/2021. Estudiante de Doctorado en Educación – Cohorte XII. Magister en Educación, Especialista en Evaluación Educativa, Licenciado en Teología, Licenciado en Filosofía y Educación Religiosa, Universidad Santo Tomas. Especialista en Pedagogía y Docencia, Licenciado en Ciencias Sociales, Fundación Universitaria del Área Andina. Director (E) Escuela de Posgrados – FESAD, Profesor – Investigador Licenciatura en Educación Básica Primaria y Maestría en Didáctica de la Matemática Facultad de Estudios a Distancia UPTC. Grupo de Investigación SIEK. https://orcid.org/0000-0001-5702-620X
  • Derly-Francedy Poveda-Pineda Investigadora Junior (IJ) SNCTeI, convocatoria 894/2021. Magister en E-learning, Especialista en Gerencia Educacional, Licenciada en Ciencias de la Educación Informática Educativa. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Profesora – Investigadora Licenciatura en Educación Básica Primaria. Facultad de Estudios a Distancia. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Grupo de Investigación SIEK. https://orcid.org/0000-0002-1616-112X
  • Sonia-Janneth Limas-Suárez Investigadora Asociado (I) SNCTeI, convocatoria 894/2021. Doctora en Administración de Negocios (Buenos Aires). Magister en Administración de Empresas (Bogotá D.C.), Especialización en Alta Gerencia en Mercadotecnia (Boyacá). Administrador de Empresas (Boyacá) Profesora e investigadora, Facultad de Estudios a Distancia, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Par evaluador del Ministerio de Ciencia y Tecnología de Colombia - MinCiencias. https://orcid.org/0000-0002-1145-3713

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2023v18n1.10116

Keywords:

Saber Pro test, Standardized tests, higher education

Abstract

The article presents a thoughtful analysis of the state tests implementation as a classification mechanism, a classification that can be understood from several points of view. Firstly, educational institutions must fulfil in with convinced quality standards issued by international organizations who acknowledge the development of the educational process in perfect environments. They leave aside substantial conditions and the difficulties of accessibility to resources of most of the underdeveloped countries in which these tests are applied. Secondly, the most neuralgic aspect of the educational system is that these tests have been used for decades to establish criteria for students to access higher public education. Consequently, students will not have the possibility of entering higher public education if they do not reach the score established in these tests by public universities. That score determines if students are accepted or rejected by the university’s academic offer. In this sense, the educational systems face the uncertainty of reaching the average results in the State tests and international standardized tests because it seems that achieving a distinguished quota in the ranking of the institutions is more important than the quality of education itself. However, the results obtained in standardized tests do not mirror the quality and development of cognitive skills that students have acquired throughout an academic period. The reality of education in Colombia and Latin America differs from the mechanisms, resources, training, and other conditions for which these tests are designed. What is more worrying is that such tests are not structured for the diversity of students with special abilities have in their training process environment.

References

Alvarado, P., y Núñez, C. (2018). La evaluación como referente de calidad educativa. El caso del Municipio de Sopetrán, Antioquia (Colombia) Revista Espacios, 39 (15), 8. http://w.revistaespacios.com/a18v39n15/a18v39n15p08.pdf

Ávila, M. C., y Linares, J. R. (2019). La educación secundaria y superior en Colombia vista desde las pruebas Saber Praxis & Saber, 10 (24), 341-366.

Ayala-García, J. (2015). Evaluación externa y calidad de la educación en Colombia. Documento de trabajo sobre economía regional 217. Cartagena: Banco de la República. Centro de Estudios Económicos Regionales (CEER).

Cabrera, L., Valdés, M., y Flores, O. (2018). El análisis de los reactivos de Matemáticas y su interpretación con respecto al aprendizaje. En INEE. (Ed.). Tendencias de Investigación e Innovación en Evaluación Educativa. Memoria del Simposio (pp. 113- 120). INEE: México. https://historico.mejoredu.gob.mx/wp-content/uploads/2018/12/P1C235.pdf#page=114

Chernikova, O., Heitzmann, N., Stadler, M., Holzberger, D., Seidel, T., y Fischer, F. (2020). Simulation-based learning in higher education: A meta-analysis Review of Educational Research, 90(4), 499-541. https://doi.org/10.3102/0034654320933544

Contreras, J.F; Maya, S.M y Sarria, M.A. (2020). Informe Nacional Saber Pro-2016-2019. ICFES. Ministerio de Educación de Colombia. https://www.icfes.gov.co/resultadossaber-pro

MinEducación. Decreto 3963 de octubre 14 de 2009. “Por el cual se reglamenta el Examen de Estado de Calidad de la Educación Superior”. Ministerio de Educación Nacional de Colombia.

Díaz Reyes, L. L., Cujabante Villamil, J. F., y Ruge Mena, E. A. (2021). Identificación de variables relevantes en el desempeño de los estudiantes en la prueba Saber PRO.

Díaz, B. E. M. (2021) La naturaleza psicométrica de pruebas estandarizadas. Un análisis socioepistemológico sobre la proporcionalidad directa (Doctoral dissertation, Instituto Politécnico Nacional).

ICFES. (2021). Guía de orientación módulos de competencias genéricas Saber PRO 2021. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación.

James, L. A. S., Almagro, M. C. P., y Hinestroza, L. E. R. (2020). Pruebas de evaluación Saber y PISA en la Educación Obligatoria de Colombia Educatio Siglo XXI, 38- 231-254 https://doi.org/10.6018/educatio.452891

Martínez-Rizo, Felipe. (2009) Evaluación formativa en aula y evaluación a gran escala: Hacia un sistema más equilibrado REDIE ISSN 1607-4041, Vol.11, N.2. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412009000200002&lng=es&nrm=iso

Martínez-Rizo, F. (2012). Evaluación en el aula: Retos y desafíos. INEE: México

Murphy, H. J. (2022). The place of national testing in educational development: The faces of strong and weak assessment.

Patra, N. C. (2022). Testing and Assessment of Higher Educational Systems for Enhancing Quality Performance Sustainable Society: A New Beginning, 206.

Poveda Pineda DF, Cifuentes Medina JE, Chacón Benavides JA. (2021). Apreciación en los resultados de las pruebas Saber PRO. Boletín Redipe. 10(12), 271-284. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1587

Qassimi, N. M., & Wade, A. (2021). Standardized Testing.

Rivera-García, A. J., Hernández-Madrigal, M., Ramírez-Flores, É., Hernández-García, P., y Gamboa-Cerda, S. (2021). Evaluación de los exámenes estandarizados como predictores del desempeño académico en una universidad pública mexicana Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 30-43. https://www.redalyc.org/journal/5739/573967010003/573967010003.pdf

Sánchez, G. D. D. (2020). La evaluación desde las pruebas estandarizadas en la educación en Latinoamérica Revista En-contexto, 8(13), 107-133.

Downloads

Published

2023-04-01

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Cifuentes-Medina, J.-E., Poveda-Pineda, D.-F., & Limas-Suárez, S.-J. (2023). Saber PRO tests, a challenge for education in Colombia. Saber, Ciencia Y Libertad, 18(1), 395-406. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2023v18n1.10116

Similar Articles

1-10 of 160

You may also start an advanced similarity search for this article.