Saber PRO tests, a challenge for education in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2023v18n1.10116Keywords:
Saber Pro test, Standardized tests, higher educationAbstract
The article presents a thoughtful analysis of the state tests implementation as a classification mechanism, a classification that can be understood from several points of view. Firstly, educational institutions must fulfil in with convinced quality standards issued by international organizations who acknowledge the development of the educational process in perfect environments. They leave aside substantial conditions and the difficulties of accessibility to resources of most of the underdeveloped countries in which these tests are applied. Secondly, the most neuralgic aspect of the educational system is that these tests have been used for decades to establish criteria for students to access higher public education. Consequently, students will not have the possibility of entering higher public education if they do not reach the score established in these tests by public universities. That score determines if students are accepted or rejected by the university’s academic offer. In this sense, the educational systems face the uncertainty of reaching the average results in the State tests and international standardized tests because it seems that achieving a distinguished quota in the ranking of the institutions is more important than the quality of education itself. However, the results obtained in standardized tests do not mirror the quality and development of cognitive skills that students have acquired throughout an academic period. The reality of education in Colombia and Latin America differs from the mechanisms, resources, training, and other conditions for which these tests are designed. What is more worrying is that such tests are not structured for the diversity of students with special abilities have in their training process environment.
References
Alvarado, P., y Núñez, C. (2018). La evaluación como referente de calidad educativa. El caso del Municipio de Sopetrán, Antioquia (Colombia) Revista Espacios, 39 (15), 8. http://w.revistaespacios.com/a18v39n15/a18v39n15p08.pdf
Ávila, M. C., y Linares, J. R. (2019). La educación secundaria y superior en Colombia vista desde las pruebas Saber Praxis & Saber, 10 (24), 341-366.
Ayala-García, J. (2015). Evaluación externa y calidad de la educación en Colombia. Documento de trabajo sobre economía regional 217. Cartagena: Banco de la República. Centro de Estudios Económicos Regionales (CEER).
Cabrera, L., Valdés, M., y Flores, O. (2018). El análisis de los reactivos de Matemáticas y su interpretación con respecto al aprendizaje. En INEE. (Ed.). Tendencias de Investigación e Innovación en Evaluación Educativa. Memoria del Simposio (pp. 113- 120). INEE: México. https://historico.mejoredu.gob.mx/wp-content/uploads/2018/12/P1C235.pdf#page=114
Chernikova, O., Heitzmann, N., Stadler, M., Holzberger, D., Seidel, T., y Fischer, F. (2020). Simulation-based learning in higher education: A meta-analysis Review of Educational Research, 90(4), 499-541. https://doi.org/10.3102/0034654320933544
Contreras, J.F; Maya, S.M y Sarria, M.A. (2020). Informe Nacional Saber Pro-2016-2019. ICFES. Ministerio de Educación de Colombia. https://www.icfes.gov.co/resultadossaber-pro
MinEducación. Decreto 3963 de octubre 14 de 2009. “Por el cual se reglamenta el Examen de Estado de Calidad de la Educación Superior”. Ministerio de Educación Nacional de Colombia.
Díaz Reyes, L. L., Cujabante Villamil, J. F., y Ruge Mena, E. A. (2021). Identificación de variables relevantes en el desempeño de los estudiantes en la prueba Saber PRO.
Díaz, B. E. M. (2021) La naturaleza psicométrica de pruebas estandarizadas. Un análisis socioepistemológico sobre la proporcionalidad directa (Doctoral dissertation, Instituto Politécnico Nacional).
ICFES. (2021). Guía de orientación módulos de competencias genéricas Saber PRO 2021. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación.
James, L. A. S., Almagro, M. C. P., y Hinestroza, L. E. R. (2020). Pruebas de evaluación Saber y PISA en la Educación Obligatoria de Colombia Educatio Siglo XXI, 38- 231-254 https://doi.org/10.6018/educatio.452891
Martínez-Rizo, Felipe. (2009) Evaluación formativa en aula y evaluación a gran escala: Hacia un sistema más equilibrado REDIE ISSN 1607-4041, Vol.11, N.2. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412009000200002&lng=es&nrm=iso
Martínez-Rizo, F. (2012). Evaluación en el aula: Retos y desafíos. INEE: México
Murphy, H. J. (2022). The place of national testing in educational development: The faces of strong and weak assessment.
Patra, N. C. (2022). Testing and Assessment of Higher Educational Systems for Enhancing Quality Performance Sustainable Society: A New Beginning, 206.
Poveda Pineda DF, Cifuentes Medina JE, Chacón Benavides JA. (2021). Apreciación en los resultados de las pruebas Saber PRO. Boletín Redipe. 10(12), 271-284. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1587
Qassimi, N. M., & Wade, A. (2021). Standardized Testing.
Rivera-García, A. J., Hernández-Madrigal, M., Ramírez-Flores, É., Hernández-García, P., y Gamboa-Cerda, S. (2021). Evaluación de los exámenes estandarizados como predictores del desempeño académico en una universidad pública mexicana Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 30-43. https://www.redalyc.org/journal/5739/573967010003/573967010003.pdf
Sánchez, G. D. D. (2020). La evaluación desde las pruebas estandarizadas en la educación en Latinoamérica Revista En-contexto, 8(13), 107-133.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 José-Eriberto Cifuentes-Medina, Derly-Francedy Poveda-Pineda, Sonia-Janneth Limas-Suárez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.