This is an outdated version published on 2021-11-24. Read the most recent version.

Socials representations of retirement from a teachers group pre retired perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2322-634X/rcso.2.2021.7564

Keywords:

Health, Teachers, Retirement, Social Values, Colombia

Abstract

Objective: To identify the social representations of the retirement of a group of early retired teachers from Palmira.
Methods: A qualitative study of social representations was carried out, 50 named teachers selected by purposive intentional sampling participated, who were in the process of retirement during the first semester of 2018. The “free list” was used as a collection instrument, a structural analysis was carried out of social representations under the central nucleus theory.
Results: The group of teachers agrees in most of the words that are evoked in relation to retirement. It is evident that the expectations they have regarding the possibility of retiring from work are related to rest, travel and fun that are projected to be carried out as a family. The fact of thinking about the role of pensioner generates a feeling of fear of facing a new experience with significant changes in the use of time, the risk of loneliness due to leaving the group of co-workers. On the other hand, fear is also associated with the consequences of old age, such as the presence of illness and death.
Conclusion: Retirement is perceived as the opportunity to rest and as a reward for the work of a working life, there is fear associated with illness and death.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hermida P, Tartaglini M, Stefani D. Actitudes y significados acerca de la jubilación: Un estudio comparativo de acuerdo al género en adultos mayores. Liberabit. 2016; 22(1): 57-66.

Laguardia T, Jiménez D, Mora O, Cruz C, Parodis G, Quintero, N. Impacto de la implementación de un programa educativo de preparación de los trabajadores para la jubilación. Rev Cubana Salud Trabajo. 2017; 18(2):21-25.

Ponce LTM, Matheu JD, Díaz MO, Cruz CCA, Cabrera PGM, Fernández QN. Impacto de la implementación de un programa educativo de preparación para la jubilación. Rev Cubana Salud Trabajo. 2017; 18(2): 21-55

Árraga M, Sánchez M. Pirela L. Significado de la jubilación en jubilados venezolanos, según género, edad y tipo de jubilación. Espacio Abierto. 2014; 23(3): 535-554.

Marín J. Envejecimiento. Salud Pública Educación Salud. 2003; (1): 28-33.

OMS. Envejecimiento activo: un marco político. Rev Especializada Geriatr Gerontol. 2002, 37(S2): 74-105.

Concha F, Villar L, Martínez-Restrepo S, Gutiérrez C, Forero D, Enríquez E, et al. Misión Colombia Envejece: Cifras, retos y recomendaciones. Bogotá: Fundación Saldarriaga Concha, Fedesarrollo; 2015.

Bonilla-Mejía L, Londoño Ortega E, Cardona-Sosa L, Trujillo-Escalante L. Documentos de trabajo sobre economía regional y urbana. ¿Quiénes son los docentes en Colombia? Características generales y brechas regionales. Cartagena: Banco de la República. 2018; 276

Abric J. Prácticas y representaciones sociales, México: Edición Coyoacán; 2001

Suri H. Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitat Res J. 2011; 11(2):63-75.

Weller S, Romney K. Systematic Data Collection. Newbury Park, Beverly Hills, London, New Delhi: Sage; 1988.

Jodelet D. La representación social: fenómenos, conceptos y teoría. In MOSCOVICI. Serge. Psicología social II: pensamiento y vida social: psicología social y problemas sociales. Barcelona; Buenos aires: México: Paidós 1984.

Moscovici S. El psicoanálisis su imagen y su público. 2 Ed. Buenos Aires: Huemul; 1979.

Abric J. Central system, peripheral system: roles and dynamics of social representations. Paper social representations. Provence: Université de Provence; 1993.

Ministerio de Salud. Resolución 8430, por la cual se establece las normas científicas, técnicas, y administrativas para la investigación en salud en Colombia. Bogotá: Ministerio de Salud; 1993.

Van Dijk TA. La ciencia del texto: un enfoque interdisciplinario. Barcelona: Paidós; 1978.

Aguilera-Velasco M, Acosta M, Pozos B. Significado culturales del concepto de jubilación en adultos mayores de Guadalajara. 1 Ed. Guadalajara: Universidad de Guadalajara; 2012.

Aguilera-Velasco M. Dimensiones culturales del concepto de salud en trabajadores jubilados de Guadalajara, México. Hacia la Promoción de la Salud. 2010; 15(2): 13-27.

Hermida P. Actitudes y significados acerca de la jubilación: un estudio comparativo de acuerdo al género en adultos mayores. Liberabit. 2016; 22(1): 57-66.

Aurioles-Tapia M. La teoría del consenso cultural y el construccionismo social: ¿factibles para conocer concepciones culturales en seguridad y salud ocupacional?. Rev Colomb Salud Ocupacional. 2014; 4(3): 12-16.

Downloads

Published

— Updated on 2021-11-24

Versions

Issue

Section

Scientific or technological research article

How to Cite

Zúñiga, J. F., Martínez Álvarez, L. A., Ordoñez Hernández, C. A., & Aguilera Velasco, M. de los A. (2021). Socials representations of retirement from a teachers group pre retired perspective. Revista Colombiana De Salud Ocupacional, 11(2). https://doi.org/10.18041/2322-634X/rcso.2.2021.7564

Similar Articles

1-10 of 121

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)