International Cooperation: A Challenge in Public and Regional Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.9673

Keywords:

International Cooperation, Higher Education, Internationalization, Learning, Mutual Benefits

Abstract

The article aims to analyze international cooperation, from the agreement between the University of Atacama UDA-Chile and the University of Nariño UDENAR-Colombia, the two institutions are public and regional higher education. The study was qualitative - descriptive, the participants were 13 teachers, administrators, and students belonging to the two universities. Their ages fluctuate between 21 and 59 years, men and women, born in Chile or Colombia. Documentary analysis and a questionnaire with open questions were adapted as data collection techniques. The results show a positive assessment of the agreement since it has been managed from the three substantive university functions: teaching, research, and social interaction; In it, the learning acquired by each participant and the need to deepen the investigation become strong. It is concluded that internationalization has many benefits from cultural exchange, international prestige, and learning, as well as the transdisciplinarity of the agreement, which through critical thinking, builds spaces for dialogue of knowledge not fragmented into disciplines, but united by the genuine interest in knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Castillo-Leyton, Universidad de Atacama, Copiapó - Chile

    Researcher - Professor, Universidad de Atacama, Copiapó - Chile

  • Daniela Guzmán-Sanhueza, Universidad de Atacama, Copiapó - Chile

    Academic, researcher Universidad de Atacama, Copiapó - Chile

  • Sonia Betancourth-Zambrano, Universidad de Nariño, Pasto-Colombia

    Academic and researcher Universidad de Nariño - Colombia

References

AGUDELO, Jairo. Marco Conceptual de la Cooperación Universitaria. En: Revista internacional de cooperación y desarrollo. 2014. vol.1, No.1. https://doi.org/10.21500/23825014.2257

AGUIRRE, J.C. y JARAMILLO, J.G. El papel de la descripción en la investigación cualitativa. En: Cinta moebio. 2015. No. 53, p. 175‐189. ww.moebio.uchile.cl/53/aguirre.html

AHUMADA TELLO, Eduardo y RAMOS, Karen. Complejidad Social y Educación Superior. Análisis Crítico Basado en Agentes. En: Revista Ciencias de la Complejidad. 2021. No. 2, p. 51-59. https//doi.org/10.448168/ccee012021-006

AYLLON, Bruno. Las Organizaciones de la Sociedad Civil como agentes de Cooperación Sur-Sur: ¿Socias para el desarrollo o convidadas de piedra? En: Revista Internacional de Cooperación y Desarrollo. 2020. Vol. 7, no. 1. p. 120-138. https://doi.org/10.21500/23825014.4866

BANCO MUNDIAL. Gastos en Investigación y en Desarrollo. (% del PIB). En: Datos. 2023. https://datos.bancomundial.org/indicator/GB.XPD.RSDV.GD.ZS

BETANCOURTH-ZAMBRANO, Sonia; MARTÍNEZ-DAZA, Viviana y TABARES-DÍAZ, Yuranny Alejandra. Evaluación de Pensamiento Crítico en Estudiantes de Trabajo Social de la Región de Atacama-Chile. En: Entramado. Enero - junio, 2020. vol. 16, no. 1, p. 152-164 https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.6139

BURGOS, Carmen; CAMPOS, María; GUZMÁN, Daniela y CORTÉS, Janina. Between The Specificity of Social Work and The Loss of Disciplinary Boundaries: An İnterdisciplinary Experience of Postgraduate Training. The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention. 2020. Vol. 8, no. 01, p. 6340-6355. Doi:10.18535/ijsshi/v8i01.01

CHILE. MINISTERIO DE EDUCACIÓN Centro de Estudios. (2019). Estadísticas de la Educación 2018. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2019/11/ANUARIO-2018-PDF-WEB-FINALr.pdf

CHILE. MINISTERIO DE EDUCACIÓN, Ley 21091 SOBRE EDUCACIÓN SUPERIOR. 2019. https://bcn.cl/2ciws

CROVI, Delia. Educación Superior en América Latina. Transformaciones ante un creciente proceso de digitalización. En: Revista Educación Superior Y Sociedad (ESS). 2021. Vol. 34, No.1, p. 339-356. https://doi.org/10.54674/ess.v34i1.545

DE LA TEJERA, Nubia; CORTES, Cristina; VIÑET, Luisa; PAVÓN, Inglis y DE LA TEJERA Alexis. La interdisciplinariedad en el contexto universitario. Rev Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2019 Especial: 58-61. http://www. icle/view/

DUARTE SÁNCHEZ, Elida, MUÑOZ, María Dolores, GAMARRA, María Luisa y VALLEJOS Alicia. Internacionalización endógena y solidaria: Experiencias de Redes en la en la Universidad Nacional de Pilar- Paraguay. 2019. ISBN: 978-85-68618-05-9, Congresso de Internacionalização da Educação Superior. https://dspace.unila.edu.br/bitstream/handle/123456789/5618/EIXO1_37-38.pdf?sequence=1&isAllowed=y

FERNANDEZ, Néstor. Promoción del cambio de estilos de aprendizaje y motivaciones en estudiantes de educación superior mediante actividades de trabajo colaborativo en blended learning. En: RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 2011. vol. 14, no. 2, p. 189-208. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331427215010

FIGUEROA, Víctor. El rol de la Universidad en el desarrollo. En: El papel de la Universidad en el desarrollo. Martínez, M; Figueroa, S y Piñero, F. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla y Universidad Nacional del centro de la provincia de Buenos Aires. 2012. P. 11-22. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140211121020/universidad.pdf

FIALLO, Jorge. La interdisciplinariedad en el currículum ¿Utopía o realidad? Brasil. UESPI. 2001.

FIALLO, Jorge. La interdisciplinariedad, un concepto muy conocido. La habana Cuba: Editorial Pueblo y Educación. 2004.

GAMARRA Luisa. Mecanismos de cooperación académica en las instituciones de educación superior. ISBN: 978-85-68618-05-9, XVIII Colóquio Internacional de Gestão Universitária. 24 de Noviembre 2018. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/190965

GARCÍA, Claudia. La mercantilización de la educación superior en Colombia. Revista Educación y Humanismo. Enero-junio, 2018. Vol. 20, no. 34. p. 36-58..DOI: http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.20.34.285

GONZÁLEZ, Jorge. La Red Internacional de Evaluadores: Impacto y trascendencia en el mejoramiento permanente de la educación superior de América Latina y el Caribe. Universidades [Internet]. 2010; no. 47, p. 20-30. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37318570004

GUZMÁN, Daniela y CASTILLO, Ana. Cambios en el proceso de enseñanza aprendizaje: desafíos en la práctica docente desde análisis de carrera universitaria chilena. En: Revista Educación, 2022. Vol. 46, no. 1. http://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.45593

HAUG, Guy. La internacionalización de la educación superior: más allá de la movilidad europea. La Cuestión Universitaria. Políticas universitarias para una nueva década. Boletín electrónico de la Cátedra Unesco de Gestión y Política Universitaria de la Universidad Politécnica de Madrid. 2010. No. 6, p. 4-11. http://polired.upm.es/public/journals/21/06.pdf

HERNANDEZ SAMPIERI, Roberto, FERNANDEZ COLLADO, Carlos y BAPTISTA LUCIO, Pilar. Metodología De La Investigación. 6a. ed. --. México D.F.: McGraw-Hill, 2014.

KLEMENČIČ, M. Internacionalización de la educación superior en las periferias. En Manual de Internacionalización de la Educación Superior. Saltador. 2015.

MONCADA, Jesús. (2011). La internacionalización de la educación superior, factor clave para fortalecer la calidad educativa y mejorar las condiciones de vida de la sociedad Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, vol. 4, núm. 2, julio-diciembre, 2011, pp. 55-71 Universidad Santo Tomás

MUÑOZ, P., BODERO, L., BRITO, J., y ORBEA, G. Bases teóricas de la interdisciplinariedad para la formación científico-investigativa de los estudiantes universitarios. Revista Lasallista de Investigación. 2018. Vol. 15 No 2, p. 340 - 352. DOI: 10.22507/rli.v15n2a26. http://www.scielo.org.co/pdf/rlsi/v15n2/1794-4449-rlsi-15-02-340.pdf

NOREÑA, Fernando y RINCON, Tatiana. Características de las Universidades Públicas del SUE y de la Educación Superior en Colombia. Sistema universitario estatal. 2018. https://media.utp.edu.co/vicerrectoria-administrativa/archivos/Caracteri%CC%81sticas%20Universidades%20P%C3%BAblicas%20y%20educaci%C3%B3n%20superior%20Colombia%20SUE%20Digital.pdf

PEDROZA, Rene. La interdisciplinariedad en la universidad. Tiempo de Educar, 2006. Vol. 7, no. 13, p. 69-98.). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31171304

PEÑA-RUZ, M. Desarrollo profesional docente y educación a distancia. Una experiencia desde la cooperación Sur-Sur. En: Revista Saberes Educativos, [S. l.], no. 5, p. 100–119, 2020. DOI: 10.5354/2452-5014.2020.57818. https://revistahistoriaindigena.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/57818.

POZUELOS - ESTRADA, Francisco; RODRIGUEZ – MIRANDA, Francisco P.; TRAVE - GONZALEZ, Gabriel: "El enfoque interdisciplinar en la Enseñanza universitaria y el aprendizaje basado en la investigación: un estudio de caso en el marco de la formación". 2012. No 357, p. 561-585. DOI: 10-4438/1988-592X-RE-2010-357-073

RIVAS, Nicolás., GARCIA Bárbara y LOFIEGO, Natalia. Sociedad Y Universidad. Ciencias Sociales, Conocimiento Orientado Y Políticas Públicas. Editorial Espacio. Buenos Aires. 2016.

ROMERO, Alexis y MARQUEZ, Jaime. El Rol de la Universidad en Venezuela desde el Pensamiento del Desarrollo Endógeno. En: CIID Journal. 2021. vol. 2, no.1, 99–123. https://doi.org/10.46785/ciidj.v1i1.103

SAFORCADA, Fernanda, ATAIRO, Daniela, TROTTA, Lucía y RODRÍGUEZ, Aldana. Tendencias de privatización y mercantilización de la universidad en América Latina Los casos de Argentina, Chile, Perú y República Dominicana. Edita IEC – CONADU. Internacional de la Educación-IE, 2019. 144 p. https://iec.conadu.org.ar/files/areas-de-trabajo/1573510312_2019-tendencias-de-privatizacion-y-mercantilizacion.pdf

SEBASTIAN, Jesús. Cooperación e Internacionalización de las Universidades. Editorial Biblos, Madrid. 2004.

SEBASTIAN, Jesús. Dimensiones y métrica de la internacionalización de las universidades. En: Universidades. 2011. no. 51, p. 3-16. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37322089002

SIUFI, Gabriela. Hacia la construcción de una política de cooperación internacional innovadora. En: Eduardo Rinesi (coord.) AHORA ES CUANDO. Internacionalización e integración regional universitaria en América Latina. 2009. P. 121 – 136. https://www.academia.edu/28581953/Gabriela_Siufi_Hacia_la_construcci%C3%B3n_de_una_pol%C3%ADtica_de_cooperaci%C3%B3n_internacional_innovadora_pdf

STRAUSS, A.; CORBIN, J. Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. 2002. Medellín: Contus.

UNESCO. Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y Acción. En: Revista Educación Superior y Sociedad (ESS). 2019. Vol. 9, no. 2, p. 97-113. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/171

VESSURI, Hebe. Experiencias de convergencia académica en los países del MERCOSUR. En: Nueva Época. Instituto Internacional de UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. IESALC. 2018. Año 14 no. 1. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/issue/view/38

VIERA-DUARTE, Patricia; CHIANCONE, Adriana e LARRECHEA, Enrique Martínez. Internacionalización de la Educación Superior y movilidad académica en la universidad pública uruguaya. En: Sér.-Estud. 2020, vol.25, no.53 pp.159-183. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1397

Published

2021-12-28

Issue

Section

RESEARCH PAPERS

Similar Articles

1-10 of 84

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)