The corporate social responsibility
Institutional actions in curriculum strategic management
DOI:
https://doi.org/10.18041/entramado.2017v13n1.25114Keywords:
Currículum, high Education, strategic management, corporate social responsibilityAbstract
This article is based on the results of a study that was aimed to describe the progress of curriculum strategic management of the Corporate Social Responsibility in faculties of Economics and Administrative Sciences in Santiago de Cali, from the leadership role assumed by managers. The approach to the institutions was done using a level of descriptive analysis that incorporated the teleological, organizational and the teaching and research components, a purposive sample of 18 managers of 11 faculties. The results allowed to observe, first, that all faculties consider Corporate Social Responsibility in the general guidelines curriculum, however, it appears that is not being assumed in the actual practices that materialize curricular strategic management, as evidenced by other studies. That is, “from words to action” there is long way to go, a necessary synergy between theory and practice that enables its appropriation
Downloads
References
2. ARISTIMUÑO, Minerva y RODRÍGUEZ, Carlos. Responsabilidad social universitaria. Su gestión desde la perspectiva de directivos y docentes. Estudio de caso: una pequeña universidad latinoamericana. En: Interciencia. 2014, vol. 39, no. 6, 375 p.
3. BANERJEE, Subhabrata Bobby. Corporate social responsibility: The good, the bad and the ugly. En: Critical Sociology. March, 2008, vol. 34, no. 1, p. 51-79.
4. CARRILLO, Marco Antonio, LEAL, Ma. Luisa, ALCOCER, María Lore- na y MUÑOZ, Mónica María. Responsabilidad social universitaria. La opinión de profesores y alumnos. Educ. Des 23, 2012.
5. CARROLL, Archie B. Social Issues in Management Research. En: Busi- ness & Society. Abril, 1994, vol. 33, no.1, p. 5-29.
6. CASSASUS, Juan. Marcos conceptuales para el análisis de los cambios en la gestión los sistemas educativos. En: La gestión: en busca del su- jeto. Seminario Internacional “Reformas de la gestión de los sistemas educativos en la década de los noventa” (13 al 14 noviembre 1997). Chile, UNESCO. 1999, p. 13-28.
7. CEGARRA NAVARRO, Juan Gabriel y RODRÍGUEZ CARRASCO, José Manuel. Prácticas de gestión social y componentes de la res- ponsabilidad social corporativa. En: Cuadernos de Administración. Julio-diciembre, 2004, vol. 17, no. 28, p. 53-70.
8. CHRISTENSEN, Lisa, PEIRCE, Ellen, HARTMAN, Laura, HOFFMAN, Michael & CARRIER, Jamie. Ethics, CSR, and sustainability education in the Financial Times top 50 global business schools: Baseline data and future research directions. In: Journal of Business Ethics. 2007, vol. 73, no 4, p. 347-368.
9. DE ALBA, Alicia. Currículum: crisis, mito y perspectivas. Universidad Nacional Autónoma de México, Coordinación de Humanidades, Cen- tro de Estudios sobre la Universidad. Argentina, 1998.
10. DELANNOY, Francoise. Reformas en gestión educacional en los no- venta. En: La gestión: en busca del sujeto. Seminario Internacional “Re- formas de la gestión de los sistemas educativos en la década de los noventa” (13 al 14 noviembre 1997). Chile, UNESCO. 1999, p. 29-50.
11. EDELSTEIN, Gloria., SALIT, Celia., DOMJAN, Gabriela. y GABBARINI, Patricia. Módulo 2: Práctica docente. (documento inédito, 2008). Uni- versidad Nacional de Cuyo. Argentina.
12. FINEMAN, Stephen. The Natural Environment, Organization and Ethics. In: A. Parker (Ed.) Ethics and Organizations. November, 1998, no. 11, p. 238-252.
13. FREEMAN, Edward. Strategic management: A stakeholder approach. Cambridge University Press, 1984. 267 p.
14. FRIEDMAN, Milton. The social responsibility of business is to increa- se its profits. New York Times Magazine. Septiembre, 1970, vol 13. Disponible de internet: http://www-rohan.sdsu.edu/faculty/dunnweb/ rprnts.friedman.dunn.pdf
15. GUTIÉRREZ, José Miguel. La responsabilidad social. Un valor corpo- rativo en la empresa moderna. En revista Mundo eléctrico colombia- no. Enero-marzo, 2000, vol. 14, no. 38, p. 42.
16. HERNÁNDEZ PINA, Fuensanta. Docencia e investigación en educa- ción superior. Revista de Investigación Educativa, 2002, vol. 20, no 2, p. 271-301.
17. HERNÁNDEZ, Rubén Darío y SALDARRIAGA, Amparo. Gestión de la responsabilidad social universitaria. Caso: Escuela de Ingeniería de Antioquia-EIA. En: Dyna, 2009, vol. 76, no 159, p. 237-248.
18. IAFRANCESCO, Giovanni. Currículo y plan de estudios. Coop. Edito- rial Magisterio, 2004. 175 p.
19. LEY GENERAL DE EDUCACIÓN No 115. Colombia, 8 de febrero de 1994
20. LÓPEZ, Nelson. Retos para la construcción curricular. Colombia: Coop. Editorial Magisterio, 1996.
21. MITCHELL, Ronald, AGLE, Bradley y WOOD, Donna. Toward a theory of stakeholder identification and salience: Defining the principle of who and what really counts. In: Academy of management review. Oc- tober, 1997, vol. 22, no. 4, p. 853-886.
22. OJEDA, José Felipe. Responsabilidad social, construcción de un con- cepto desde la percepción del docente universitario. En: Revista Cien- tífica Teorías, Enfoques y Aplicaciones en las Ciencias Sociales. 2013, vol. 5, no. 12, p. 11-24.
23. OLIVA, Ismael, MOLINA, Mabel, RAMOS, Paula y URBINA, Carla. Responsabilidad Social Empresarial: Una Mirada Integral. En: Revista Economía y Administración. Septiembre-octubre, 2005, no. 150, p. 42- 47.
24. OROZCO, Luis Enrique. La Formación Integral. Mito y realidad, Bogo- tá: Universidad de los Andes. 1999,
25. PEÑALOZA, Martha Lucía. Pensamiento epistémico y socio antropo- lógico del currículo. El problema de la formación universitaria en Co- lombia 1989-2009 (Tesis doctoral, Universidad de Salamanca). 2009.
26. PORTER, Michael E. y KRAMER, Mark R. The link between competiti- ve advantage and corporate social responsibility. In: Harvard Business Review. Diciembre, 2006, vol. 84, no. 12, p. 78-92.
27. RED INTERAMERICANA DE RSE. La Responsabilidad Social en América Latina, hacia un desarrollo sustentable. (2006). Disponible de internet: http://www.vincular.cl/Publicaciones
28. ROCHLIN, Steve. Llevar la responsabilidad corporativa al ADN de su empresa. In: Harvard Bussines Review. Agosto, 2005, vol. 83, no. 8, p. 26-35.
29. SCHEFTLEIN, Jurgen. Responsabilidad social de las empresas: ¿un activo comercial? En: Revista empresa Europa. Octubre-diciembre, 2002, no. 9, p. 7-16
30. SNELL, Robin Stanley. Studying moral ethos using an adapted kohlber- gian model. Organization studies. Enero, 2000, vol. 21, no. 1, p. 267-295.
31. TAUGINIENĖ, Loreta y MAČIUKAITĖ-ŽVINIENĖ, Saulė. Mana- ging university social responsibility. In: IOSR Journal of Humanities and Social Sciences. 2013, vol. 13, no. 4, p. 84-91.
32. TREVIÑO, Linda Klebe y WEAVER, Gary R. The stakeholder research tradition: Converging theorists—not convergent theory. In: Academy of Management Review. Abril, 1999, vol. 24, no. 2, p. 222-227.
33. UNESCO. Declaración de la Conferencia Regional de Educación Su- perior (CRES). (4 al 6, junio, 2008). Colombia. 73 p.
34. UNESCO. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. La Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción. (5 al 9, octubre, 1998). París. 141 p.
35. UNIÓN DE RESPONSABILIDAD SOCIAL UNIVERSITARIA LATI- NOAMERICANA-URSULA, (2016). Disponible de internet: http:// unionursula.org/
36. VALENZUELA, Luis Fernando. Perspectivas de la responsabilidad so- cial empresarial. Tesis de Maestría. Manizales: Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Ciencias y Administración, 2004. 358 p.
37. VALLAEYS, François. Responsabilidad Social Universitaria: una nueva filosofía de gestión ética e intenigentes para las universidades. En: Re- vista ESS 13.2 (2008): 191-220.
38. WADDOCK, Sandra. Corporate Citizen: Stepping in to the Breach of society’s broken contracts. In:The journal of corporate citizenship. July, 2005, vol. 19, no. 3, p. 20-24.
39. WOOD, Dona. Social Issues in Management: Theory and research in corporate social performance. In: Journal of Management. Junio, 1991, vol. 17, no. 2, p. 383-406.
40. ZADEK, Simon. The path to corporate responsibility. In: Corporate ethics and corporate governance. Springer Berlin Heidelberg, 2007, p. 159-172.