A comparative analysis of the mechanisms for participation in the Colombian legal system. Successful experiences in the United States of America, Italy, Switzerland, and Uruguay
Keywords:
Participatory democracy, representative democracy, mechanisms for participation, mechanisms for representation, effective useAbstract
This paper examines the mechanisms for citizen participation, based on the Colombian political constitution of 1991, taking successful experiences in comparative law in a number of cases in the United States, Italy, Switzerland, and Uruguay as a role model. This analysis consists of a review of the introduction, regulations, and operation of these mechanisms, with a view to finding the causes for which they have not worked efficiently. The study concludes by demonstrating that these causes are linked to the manner in which rules are established, the object (topics) to be regulated, and the structure (processes) that is designed and built for proceduralization with regard to their functionality. It is as of that moment when their existence, configuration, and scope can be assessed for the purpose of establishing their compatibility and weighing their effective use.
Downloads
References
2. Constitución de los Estados Unidos, 1787
3. Constitución de Italia, 1948.
4. Constitución de Suiza, 1999.
5. Constitución de Uruguay, 1996.
1. ÁVILA MEJÍA, Armando; MAFLA ARANGO, Maximino; MONTILLA GALVIS, Omar de Jesús. La Veeduría como mecanismo de participación ciudadana. Cali: Editorial Artes Graficas del Valle, 2001. 15-19 p.
2. BOBBIO, Norberto. Estado, gobierno y sociedad: Por una teoría general de la política. Cuarta reimpresión. México: Fondo Cultura Económica, 1996. 213 p.
3. BANDUCCI, Susan. Direct Legislation: When Is It Used and When Does It Pass? en BOWLER, Shaun; DONOVAN, Todd; TOLBERT, Caroline, (eds.), Citizens as Legislators: Direct Democracy in the Unites States. Columbus, 1998. p.123.
4. BOWLER, Shaun; DONOVAN, Todd. An overview of direct democracy in the American states en Bowler, Shaun; Donovan Todd; Tolbert, Caroline, (eds.), Citizens as Legislators: Direct Democracy in the Unites States. Columbus, 1998.
5. BRONFMAN VARGAS, Alan. Los plebiscitos: Un mecanismo de democracia directa en un regimen representativo. En JORNADAS CHILENAS DE DERECHO PÚBLICO (37: 2007: Valparaíso). Ponencia de las XXXVII Jornadas chilenas de Derecho Público, Valparaíso, Chile, 2007.
6. CARDIEL REYES, Raúl. Introducción a Rousseau, Juan Jacobo, El contrato social. Segunda edición. México, 1969.
7. DAHL, Robert. La democracia y sus críticos. Buenos Aires. 1991
8. DALH, Robert. La democracia. Una guía para los ciudadanos. Buenos Aires, 1999. 29, 33 p.
9. DONOVAN, TODD; Bowler, Shaun. An Overview of Direct Democracy in the American States en Bowler, Shaun.
10. DONOVAN, Todd; TOLBERT, Caroline (eds.). Citizens as Legislators: Direct Democracy in the Unites States .Columbus. 1998, 1 p.
11. FINER, Herman. Teoría y Práctica del Gobierno Moderno. Madrid. 1964. 275, 276 p.
12. FLEINER, Thomas; MISIC, Alexander; TOPPERWIEN, Nicole. Swiss Constitucional Law. The Hague, 2005.
13. GONZÁLEZ RISSOTTO, Rodolfo. Democracia directa en Uruguay en Lissini Alicia; Zovatto Daniel (cord), Democracia Directa en Latinoamérica. Buenos Aires. 2008. 188 p.
14. GUZMÁN BRITO, Alejandro. El vocabulario histórico para la idea de Constitución Política, en Revista de Estudios Histórico-jurídicos de la Pontifica Universidad Católica de Valparaíso. Chile. 2002. 267 p.
15. HASKELL, John. <<direct <democracy or Representative Government? Dispelling the Populist Myth, Boulder. 2001.
16. HELD, David. Modelos de democracia. Madrid. 1991.
17. HERNÁNDEZ GALINDO, José Gregorio, Prólogo, A ÁVILA MEJÍA, Armando; MAFLA ARANGO, Maximino; MONTILLA GALVIS, Omar de Jesús. Institucionalidad de la Veeduría Cali: Editorial Artes Graficas del Valle, 2001.
18. KAUFMANN, Bruno, WATERS, Dane. Direct Democracy in Europe. Durham, 2004. 74, 118, 120-122, 140, 176-178 p.
19. MAGLEBY, David. Legislación Directa. Grupos de Presión y Efectividad. México. 1992. 216 p.
20. MANIN, Bernard. The Principles of Representative Government. England.1997. 11-18 p.
21. PEREIRA MENAUT, Antonio Carlos. Lecciones de Teoría Constitucional .Madrid, 2006. 133-135 p.
22. QUINCHE RAMÍREZ, Manuel Fernando. Reforma Política y referendo en Colombia: dentro del proceso de reformas de la Constitución de 1991. Bogotá. 2004.
23. ROUSSEAU, Juan Jacobo. El contrato social. Segunda edición, México. 1969. 88 p.
24. SAIZ ARNÁIZ, Alejandro. El referéndum derogatorio en el ordenamiento italiano: entre las (incompletas) previsiones normativas y la (creativa) jurisprudencia constitucional, en la Revista Española de Derecho Constitucional. Madrid. 1992. 195 p.
25. SARTORI, Giovanni. Teoría de la democracia. Madrid. 1988. 52, 155-166 p.
26. SARTORI, Giovanni. Elementos de teoría política .Madrid.1992.
27. SCHUMPETER, Joseph. Capitalismo, Socialismo y Democracia. Barcelona. 1983. 321-322 p.
28. TOCQUEVILLE, Alexis. La democracia en América. Segunda edición. México. 1963. 75-76 p.
29. TOLBERT, Caroline; LOWENSTEIN, Daniel; DONOVAN, Todd, Election Law and Rules for Using Initiative en BOWLER, Shaun; DONOVAN, Todd; TOLBERT, Caroline (eds.). Citizens as Legislators: Direct Democracy in the Unites States. Columbus. 1998. 28, 43-44 p.
30. TRECHSEL, Alexander; KRIESI, Hanspeter, Switzerland: the referéndum and initiative as a centrepiece of the political system en Gallagher, Michael; Uleri, Pier Vicenzo, The Referendum Experience in Europe . Houndmills. 1996.
31. VERHULS, Jos; NIJERBUR, Arjen. Democracia directa, medios y argumentos sobre la introducción de la iniciativa y el referendo. Bruselas. 2008. 47 p.
32. VICIANO PASTOR, Roberto. Un paso adelante en la reforma institucional italiana: la introducción de la preferencia electoral única tras el referéndum del 9 de junio de 1991 en Revista de Estudios Políticos Nueva Época No. 75. Madrid. 1992. 318- 320