Information technologies and the communications for persons with special educational needs
DOI:
https://doi.org/10.18041/entramado.2015v11n2.22233%20Keywords:
Special Educational Needs, Multimedia, software as a service, applications, digital controlAbstract
Presents a systematic review of literature that identifies applicability of the information and communications technology (ICT) in the education for persons with educational special needs, and how it has been his use in the strengthen the learning of objective population, the importance is identified in the use of software to improve the mental skill and the task development, besides the use hardware for facilitate the data exchange. From this research is reflected the importance that has each of the proposed solutions and the need to continue developing tools that enhance the process of teaching and learning that in turn relates with the improvement of the life quality of this population.
Downloads
References
2. ANIDO, Luis; RIVAS, Carlos; GOMEZ, Miguel; VALLADARES, Sonia and FERNANDEZ-IGLESIAS, Manuel J. Delivering Educational Ser- vices using Home Theatre Personal Computers. In: The 8th Interna- tional Conference on Computer Science & Education. Abril, 2013. Colombo, Sri Lanka : IEEE. p. 719-724.
3.BELSIS, Petros; GRITZALIS, Stefanos; MARINAGI, Catherine; SKOUR- LAS, Christos and VASSIS, Dimitris. Secure Wireless Infrastructures and Mobile Learning for Deaf and Hard-of-Hearing Students. En: 16th Panhellenic Conference on Informatics. 2012. Piraeus : IEEE. p. 369- 374.
4. CAI, Yiyu; CHIA, Noel K. H.; THALMANN, Daniel; KEE, Norman K. N; ZHENG, Jianmin and THALMANN, Nadia M. Design and Develo- pment of a Virtual Dolphinarium for Children With Autism. In: IEEE transactions on neural systems and rehabilitation engineering. Marzo, 2013. Vol. 21, No. 2, p. 208-217.
5. CAMACHO REAL, Claudia and VARELA NAVARRO, Gerardo Alber- to. Inclusión de personas con discapacidad en la educacion virtual. En: Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia. Febrero, 2011. No. 5, p. 121-137.
6. CHUNLIAN, Li and YU, Sun. Study on speech suported test system for visual impairment college students. In: 5th International Conferen- ce on Computer Sciences and Convergence Information Technology (ICCIT). Seoul : IEEE. 2010. p. 987 - 990.
7. CASTRO LOZANO, Carlos de. El futuro de las tecnologías digita- les aplicadas al aprendizaje de personas con necesidades educativas especiales. En: RED. Revista de Educación a Distancia. 2012. Murcia, España. No. 32, p. 1-43.
8. Departamento Administrativo Nacional de Estadística, Registro para la Localización y Caracterización de las Personas con Discapacidad (2010), Consultado el 08 de marzo de 2015, en http://www.dane.gov. co/files/investigaciones/discapacidad/Total_nacional.xls
9.
10. DIJANA, Karuovic; DRAGICA, Radosav and ERIKA, Eleven. Educatio- nal software adapted to children with disturbance of vision. In:IEEE 8th International Symposium on Intelligent Systems and Informatics. Septiembre, 2010. Subotica, Serbia. p. 169-172.
11. DIMKOVA, Magdalena; DELIDINKOVA, Jasmina and TIJAN, Edvard. Web Portal for and about People with Special Needs – Macedonian Case Study. In:MIPRO. Opatija, Croatia. May 2010. p. 1029-1033.
12. ESCOBEDO, Lizbeth; TENTORI, Mónica; QUINTANA, Eduardo; FA- VELA, Jesus and GARCIAS-ROSAS, Daniel. Using Augmented Reality to Help Children with Autism Stay Focused. In:Pervasive Computing. Kharagpur : IEEE, enero-marzo 2014. p. 38 - 46.
13. FÉLIX, Vaness; MENA, Luis; OROZCO, Eber and OSTOS, Rodolfo. Dispositivos móviles una alternativa para el aprendizaje de personas con síndrome de Down. En: Ciencias de la Ingeniería y Tecnología Handbook T-II. 2013. Guanajuato : ECORFAN, p. 13-22.
14. FERRARI E., ROBINS B. and DAUTENHAHN K. “Does it work?” A framework to evaluate the effectiveness of a robotic toy for children with special needs. In:19th IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication. septiembre de 2010. Viareg- gio, Italy. p. 100-106.
15. FERREYRA, José A.; MENDEZ, Amalia y RODRIGO, María A. El uso de las TIC en la Educación Especial: Descripción de un Sistema Espe- cializado para Niños Discapacitados Visuales en etapa preescolar. En: Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. 2009. No. 3, p. 55-62.
16. FLORES AGUILERA, Glenda Mirtala; SOSA MENDOZA, Raúl y TO- RRES COSÍO, Verónica. La Educación Primaria para invidentes me- diante el uso de las tecnologías. En: Educacion Inclusiva. 2011. Vol. 4, no. 2, p. 93-98.
17. GARCÍA GARCÍA, Maika y LOPEZ AZUAGA, Rafael. Explorando, desde una perspectiva inclusiva, el uso de las TIC para atender a la diversidad. En: Profesorado. enero-abril de 2012. Vol. 16, no. 1, p. 277- 293.
18. GILIBERTI, Enrico; CORRADINI, Matteo; GUARALDI, Giacomo; BER- TARELLI, Fabio and GENOVESE, Elisabetta. Alternative learning tech- nologies for students with special educational needs. In:International Symposium on IT in Medicine and Education. 2011. Vol. 1, p. 633-637.
19. GONZÁLEZ GONZÁLEZ, Carina Soledad; MORA CARREÑO, Al- berto; MORENO RIUZ, Lorenzo y CANDELARIA SOCAS, María. Actividad física y síndrome de down: un enfoque gamificado basado en TIC. En: III Jornadas de buenas prácticas en atención a la diversidad: ¿qué aportan las tic?. 2014. La Laguna. p. 1-12.
20. GOSEKI, Masafumi; EGUSA, Ryohei; ADACHI, Takayuki; TAKEMU- RA, Hiroshi; MIZOGUCHI, Hiroshi; NAMATAME, Miki; KUSUNOKI, Fusako and INAGAKI, Shigenori. Pupet Show for Entertaining Hea- ring-Impaired, Together with Normal-Hearing People. In:First Interna- tional Conference on Innovative Engineering Systems. 2012. Alexan- dria : IEEE, p. 121-124.
21. GUTIÉRREZ, Pedro y MARTORELL, Almudena. Las personas con dis- capacidad intelectual ante las TIC. En: Revista Científica de Edocumu- nicación. 2011. Vol. 18, no. 36, p. 173-180.
22. HAMAM, Habib and CHEIKHROUHOU, Omar. Web based interac- tive platform for learning by hearing. In:International Conference on Education and e-Learning Innovations. 2012. Sousse : IEEE. p. 1 - 3.
23. HEREDERO, Eladio Sebastian y CARRALERO, Alba Oliva. Experien- cias y recursos con las tics para la atención al alumnado con necesi- dades educativas especiales. En: Acta Scientiarum. Education. julio-di- ciembre de 2014. Vol. 36, no. 2, p. 279-286.
24. HERNÁNDEZ, Cesar.; PEDRAZA, Luis F. y LÓPEZ Danilo. Disposi- tivo tecnológico para la optimización del tiempo de aprendizaje del lenguaje Braille en personas invidentes. En: Salud Pública. septiem- bre-octubre de 2011. Vol. 13, no. 5, p. 865-873.
25. HIDALGO GARCIA, Noelia y FRUTOS DELGADO, Carmen de. Uso de las TIC con alumnado con deficiencia auditiva en el aula ordinaria. En: 2o Congreso Internacional Aulatic-DIM. 2010. Barcelona. p. 11.
26. JIMÉNEZ PEÑUELA, John Richard. Perspectivas en educación media- da por TIC para el contexto autista. En: Educacion inclusiva. 2011. Vol. 4, no. 2, p. 111-120.
27. KHAKHAR, Jignesh y MADHVANATH, Sriganesh. JollyMate: Assistive Technology for Young Children with Dyslexia. In:12th International Conference on Frontiers in Handwriting Recognition. 2012. Kolkata : IEEE. p. 576-580.
28. KILIÇASLAN, Yılmaz; UÇAR, Özlem; UÇAR, Erdem and SERDAR GÜNER, Edip. Visualization of Turkish for autistic and mentally retar- ded children. In:Pervasive Computing Technologies for Healthcare, PervasiveHealth. 2008. Tampere : IEEE. p. 144 - 147.
29. LANCHEROS CUESTA, Diana Janeth y CARRILLO RAMOS, Angela. Modelo de adaptación basado en preferencias en ambientes virtuales de aprendizaje para personas con necesidades especiales. En: AVAN- CES. 2012. Vol. 9, no. 1, p. 111-119.
30. LANCHEROS, Diana J.; CARRILLO RAMOS, Angela and LARA, José Luis. ALSHI: Adaptive Learning System for Hearing Impaired. In:6th Colombian Computing Congress. 2011. Manizales : IEEE. p. 1-5.
31. LIN, Chien-Yu; HUNG, Pi-Hsia; WANG, Li-Chih and LIN, Chien-Chi. Reducing Cognitive Load Through Virtual Environments Among Hea- ring-impaired Students. In:Second Pacific-Asia Conference on Cir- cuits, Communications and System. 2010. Beijing : IEEE, p. 183-186.
32. LÓPEZ S., Isabel Margarita y VALENZUELA B., Gloria Elena. Niños y adolescentes con necesidades educativas especiales. En: Revista Mé- dica Clínica Las Condes. 2015. Vol. 26, no. 1, p. 42-51.
33. LOZANO MARTINEZ, Josefina; BALLESTA PAGÁN, Javier y ALCA- RAZ GARCÍA, Salvador. Software para enseñar emociones al alum- nado con trastorno del espectro autista. En: Revista Científica de Educomunicación. 2011. Vol. 18, no. 36, p. 139-148.
34. LOZANO MARTÍNEZ, Josefina; BALLESTA PAGÁN, F. Javier; ALCA- RAZ GARCÍA, Salvador y CEREZO MÁIQUEZ, Ma Carmen. Las tec- nologías de la información y comunicación (TIC) en el proceso de enseñanza y aprendizaje del alumnado con trastorno del espectro autista (TEA). En: Revista Fuentes. 2013. p. 193-208.
35. LUQUE PARRA, Diego Jesús y LUQUE ROJAS, María Jesús. Aspectos psicoeducativos en las relaciones de las tic y la discapacidad intelec- tual. En: Revista Intercontinental de Psicología y Educación. enero-ju- nio de 2012. Vol. 14, no. 1, p. 27-48.
36. LUQUE PARRA, Diego Jesús y RODRIGUEZ INFANTE, Gemma. Tec- nología de la Información y Comunicación aplicada al alumnado con discapacidad: un acercamiento docente. En: Revista Iberoamericana de Educación. Abril de 2009. No. 49, p. 8.
37. MARTINS, Tiago; CARVALHO, Vítor; SOARES, Filomena and MO- REIRA, M. Fatima. Serious Game as a Tool to Intellectual Disabilities Therapy: Total Challenge. In:1st International Conference on Serious Games and Aplications for Health. 2011. Braga : IEEE. p. 1 - 7.
38. MASSARO, Dominic W.; CARREIRA-PERPIÑÁN, Miguel Á. And ME- RRILL, David J. Optimizing Visual Feature Perception for an Automatic Wearable Speech Suplement in Face-to-Face Communication and Classroom Situations. In:Proceedings of the 42nd Hawaii Internatio- nal Conference on System Sciences. 2009. Big Island, HI : IEEE. p. 1-10.
39. NAMATAME, Miki and MATSUDA, Noboru. An Aplication of Peer Re- view for Art Education. In:Conference on Wireless, Mobile and Ubi- quitous Technology in Education. 2012. Takamatsu : IEEE. p. 190-192.
40. NANDHINI K. y BALASUNDARAM S.R. Improving Readability of Dyslexic Learners through Document Summarization. En: Interna- tional Conference on Technology for Education. 2011. Chennai, Tamil Nadu : IEEE. p. 246-249.
41. OHENE-DJAN, James and BEGUM, Rahima. Multisensory Games for Dyslexic Children. In:Eighth IEEE International Conference on Advan- ced Learning Technologies. 2008. p. 1040-1041.
42. ONISHI, Junji and ONO, Tsukasa. Contour Pattern Recognition through Auditory Labels of Freeman Chain Codes for People with Visual Impairments. In:Systems, Man, and Cybernetics International Conference. 2011. Anchorage, AK : IEEE. p. 1088 - 1093.
43. PEGALAJAR PALOMINO, Maria del Carmen y COLMENERO RUIZ, Maria Jesus. PICAA: Aplicación móvil de aprendizaje para la inclusión educativa del alumnado con discapacidad. En: Revista científica elec- trónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conoci- miento. enero-junio de 2013. Vol. 1, no. 13, p. 94-106.
44. PETRIDOU, Maria; BLANCHFIELD, Peter and BRAILSFORD, Tim. In- volving the user with low or no vision in the design of an audio-haptic learning environment for learning about 3D shapes: The first aproach. In:3rd Computer Science and Electronic Engineering Conference. 2011. Colchester : IEEE. p. 29-34.
45. RAMA, Claudio. La educación virtual como la modalidad educativa para las personas con necesidades especiales. En: Diálogo Educacio- nal. enero-abril de 2013. Paraná, Brasil. Vol. 13, no. 38, p. 325-345.
46. RIAÑO GÓMEZ, Danny Alexánder; SALAZAR MORALES, Omar y SORIANO MÉNDEZ, José Jairo. Ratón USB para personas tetraplé- jicas controlado con el movimiento de la cabeza. En: Ingeniería, Uni- versidad Distrital. 2014. Vol. 19, no. 2.
47. ROSAS, Ricardo; PÉREZ-SALAS, Claudia P. y OLGUÍN, Polín. Pizarras Interactivas para un Aprendizaje Motivado en niños con Paralisis Ce- rebral. En: Estudios Pedagógicos. 2010. No. 1, p. 191-209.
48. SÁNCHEZ MUÑOZ, José Manuel y BADILLA MORA, José Eduardo. Experiencias Docentes Uso de las Nuevas Tecnologías de la Informa- ción y Comunicación para la Enseñanza de las Matemáticas a Alum- nos con Minusvalía Visual. En: Pensamiento Matemático. abril de 2011.
49. SARIDAKI, Maria and MOURLAS, Constantinos. Incorporating se- rious games in the classroom of students with intellectual disabilities and the role of the educator. In:Third International Conference on Games and Virtual Worlds for Serious Aplications. 2011. Athens : IEEE. p. 180-181.
50. STENDAL, Karen; MUNKVOLD, Bjørn Erik; MOLKA-DANIELSEN, Judith and BALANDIN, Susan. Social Affordances for People with Lifelong Disability Through using Virtual Worlds. In:46th Hawaii Inter- national Conference on System Sciences. 2013. Wailea, Maui, HI : IEEE. p. 873-882.
51. TORII, Ippei; OHTANI, Kaoruko; NIWA, Takahito and ISHII, Naohiro. Study and Development of Schedule Aplication for Autistic Children. In:Second IIAI International Conference on Advanced Aplied Informa- tics. 2013. Los Alamitos, CA : IEEE. p. 251 - 255.
52. TZOUVELI, Paraskevi; SCHMIDT, Andreas; SCHNEIDER, Michael; SYMVONIS, Antonis and KOLLIAS, Stefanos. Adaptive Reading Assis- tance for the Inclusion of Students with Dyslexia: The AGENT-DYSL aproach. In:Eighth IEEE International Conference on Advanced Lear- ning Technologies. 2008. Santander, Cantabria : IEEE. p. 167-171.
53. VULLAMPARTHI, Annie Joyce; NELATURU, Sarat Chandra Babu; MA- LLAYA, Dakshayani D. and CHANDRASEKHAR, S. Assistive Learning for Children with Autism using Augmented Reality. In:Fifth Internatio- nal Conference on Technology for Education. 2013. Kharagpur : IEEE. p. 43 - 46.